نکاتی چند از حقوق تجارت

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ شهریور ۱۳۹۵


نکاتی چند از حقوق تجارت

نکاتی چند از حقوق تجارت

(قسمت اول)

نکته 1: بازرس نمی‌تواند در معاملاتی که با شرکت یا به‌حساب شرکت انجام می‌گیرد به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ذی‌نفع شود.

نکته 2: مسؤولیت بازرسان در مورد اقدامات خود در برابر شرکت و اشخاص ثالث اشتراکی است.

نکته 3: تغییرات در سرمایه شرکت: تغییر در سرمایه به دو صورت است: افزایش سرمایه و یا کاهش سرمایه.

نکته 4: در صدور اوراق قرضه هم مجمع عمومی فوق‌العاده و هم اساسنامه می‌تواند صدور اوراق را اجازه دهد ولی در افزایش سرمایه فقط مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند این اجازه را به هیأت مدیره دهد که ظرف مدت معینی که نباید از 5 سال تجاوز کند سرمایه‌ی شرکت را افزایش دهد. حتی اساسنامه هم نمی‌تواند مجوز افزایش سرمایه به هیأت مدیره دهد.

نکته 5: در موردی که افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود صورت می‌گیرد، کلیه‌ی افزایش سرمایه باید نقداً پرداخت شود و نیز سهام جدیدی که در قبال افزایش سرمایه صادر می‌شود باید هنگام پذیره‌نویسی برحسب مورد کلاً پرداخته یا تهاتر شود. در شرکت سهامی خاص پرداخت مبلغ اسمی سهام جدید به غیر نقد جایز است.

نکته 6: در خرید سهام جدید سهامداران شرکت حق تقدم سهام به مبلغ اسمی به آنها فروخته می‌شود اما اگر حق تقدمِ سهامداران به‌موجب تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده سلب شده باشد، سهام به مبلغ واقعی فروخته می‌شود و مابه‌التفاوت مبلغ واقعی و اسمی یا بین سهامداران سابق تقسیم می‌شود و یا بابت همان مبلغ به سهامداران سابق شرکت سهم می‌دهند.

نکته 7: در هنگام افزایش سرمایه، خود شرکت نمی‌تواند هنگام افزایش سرمایه سهام خود را بخرد.

نکته 8: در زمان تشکیل شرکت، تأدیه مبلغ اسمیِ سهام به‌صورت غیر نقدی مجاز است به‌علاوه در افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص، تأدیه‌ی مبلغ اسمیِ سهام جدید می‌تواند غیر نقد باشد اما در سهامی عام تأدیه‌ی مبلغ اسمیِ سهام جدید در افزایش سرمایه است باید نقدی باشد.

نکته 9: در افزایش سرمایه انتقالِ اندوخته‌ی قانونی به سرمایه ممنوع است.

نکته 10: اتخاذ تصمیم و اجازه افزایش سرمایه پس از پیشنهاد هیأت مدیره مبنی برافزایش سرمایه و پس از قرائت گزارش بازرسان، به عهده‌ی مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت هست.

منبع: مطالب حقوقی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *