نکاتی چند از حقوق تجارت

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۵


نکاتی چند از حقوق تجارت

نکاتی چند از حقوق تجارت

نکته 1: اساسنامه‌ی شرکت نمی‌تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیأت مدیره باشد.

نکته 2: افزایش سرمایه زمانی امکان‌پذیر است که کلیه سرمایه شرکت تأدیه شده باشد.

نکته 3: افزایش سرمایه از چندین راه امکان‌پذیر است: صدور سهام جدید، انتقال سود تقسیم‌نشده یا اندوخته اختیاری به سرمایه شرکت و تبدیل اوراق قرضه به سهام شرکت.

نکته 4: افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید: انتشار سهام جدید با پذیره‌نویسی که دراین صورت تأدیه‌ی مبلغ اسمی از سوی پذیره نویسان فقط به‌صورت نقدی امکان‌پذیر است اما در شرکت سهامی خاص تأدیه‌ی مبلغ اسمی سهام جدید به‌صورت غیر نقدی نیز جایز است.

نکته 5: پرداخت مبلغ اسمی سهم به‌نقد که فقط درصورتی‌که برای صاحبان سهام ایجاد تعهد کند امکان‌پذیر نیست مگر آنکه کلیه صاحبان سهام با آن موافق باشند.

نکته 6: صاحبان سهام شرکت در خرید سهام جدید حق تقدم دارند، مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند این حق تقدم را سلب نماید. این حق قابل نقل‌وانتقال است و محدودیتهایی دارد.

نکته 7: چنانچه نقل‌وانتقال سهم دارای محدودیتهایی باشد مانند آنکه منوط به موافقت مدیران و مجامع عمومی باشد (در شرکت سهامی خاص)، انتقال حق تقدم در خرید سهام جدید نیز منوط به موافقت مدیران است.

نکته 8: افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود: مبلغ اسمی سهام را می‌توان در سهامی عام حداکثر تا 10 هزار ریال بالا برد. پس اگر در ابتدای تأسیس شرکت مبلغ اسمی سهام هزار تومان باشد افزایش سرمایه از این طریق ممکن نیست اما در سهامی خاص محدودیتی وجود ندارد.

نکته 9: تأدیه‌ی مبلغ اسمی جدیدی به یکی از طرق ذیل است و در مواردی که این تأدیه برای صاحبان سهام ایجاد تعهد کند فقط با توافق همه‌ی سهامداران امکان‌پذیر است:

  1. تبدیل مطالبات نقدی حاصل‌شده اشخاص از شرکت به سهام جدید
  2. انتقال سود تقسیم‌نشده یا اندوخته اختیاری به سرمایه شرکت
  3. انتقال عواید حاصل از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت.

نکته 10: افزایش سرمایه از تبدیل اوراق قرضه به سهام شرکت: در صورت قابل‌تبدیل بودن اوراق قرضه به سهام شرکت مجمع عمومی فوق‌العاده بنا به پیشنهاد هیأت مدیره و گزارش خاص بازرسان اجازه‌ی انتشار اوراق قرضه را می‌دهد و ضمن تعیین شرایط و مهلتی به هیأت مدیره اجازه می‌دهد تا سرمایه‌ی شرکت را افزایش دهد و هیأت مدیره نیز در پایان مهلت تعیین‌شده معادل مبلغ بازپرداخت نشده اوراق قرضه‌ای که برای تبدیل به سهام شرکت عرضه‌شده است سرمایه شرکت را افزایش داده و پس از انجام تشریفات ثبت افزایش مزبور در مرجع ثبت شرکتها، سهام جدید انتشار و به صاحبان اوراق مذکور معادل مبلغ بازپرداخت نشده اوراق به شرکت تسلیم نموده‌اند تحویل می‌دهد.

منبع: مطالب حقوقی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *