نکاتی چند از حقوق تجارت(قسمت هفتم)

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۳ مهر ۱۳۹۵


نکاتی چند از حقوق تجارت(قسمت هفتم)

نکاتی چند از حقوق تجارت(قسمت هفتم)

150641636

نکته ۱: شرکای شرکت تجاری، تاجر محسوب نمی‌شوند مگر آنکه شغل معمول آنها شخصاً اعمال تجاری مصرح در ماده ۲ قانون تجارت باشد.
نکته ۲: تصدی به حمل‌ونقل به هر طریقی که باشد عمل تجاری ذاتی است. تصدی به حمل‌ونقل اعم از اینکه حمل‌ونقل مسافر یا اشیا باشد تجاری است ولی قواعد قرارداد حمل‌ونقل موضوع مواد ۳۷۷ تا ۳۹۳ قانون تجارت ویژه حمل‌ونقل اشیاء است.
نکته ۳: برخی اعمال تجاری به‌محض انجام تجاری قلمداد می‌شوند که شامل دلالی، حق‌العمل‌کاری، خرید و تحصیل مال منقول به‌قصد فروش و عملیات صرافی و بانکی و بیمه می‌باشند.
نکته ۴: برخی اعمال تجاری در صورت تکرار تجاری قلمداد می‌شوند که شامل تصدی به حمل‌ونقل، تصدی به عملیات حراجی و تصدی به نمایشگاههای عمومی و تصدی به رسانیدن ملزومات و تأسیس و بکار انداختن کارخانه می‌باشند.
نکته ۵: اماره‌ی قانونی: کلیه معاملات تجار؛ تجاری محسوب می‌شود و این امر اماره‌ی قانونی است و اثبات خلاف آن با کسی است که ادعای غیرتجاری بودن معامله را دارد.
نکته ۶: معاملات غیرمنقول به‌هیچ‌وجه تجاری محسوب نمی‌شود حتی اگر توسط تاجر و برای حوائج تجاری باشد مگر معاملات غیرمنقول شرکتهای ساخت‌وساز ساختمان که زمین را برای ساخت و فروش خریداری می‌کنند.
نکته ۷: ضمانت اجرای نداشتن دفاتر تجاری یا عدم رعایت مقررات مربوط به آن: جزای نقدی و اخذ مالیات به‌صورت علی الرأس است.
نکته ۸: دفاتر مذکور و سایر دفاتری که تجار برای امور تجارتی خود بکار می‌برند درصورتی‌که مطابق مقررات این قانون مرتب‌شده باشد بین تجار، در امور تجارتی سندیت خواهد داشت و در غیر این صورت فقط علیه صاحب آن معتبر خواهد بود. به‌علاوه در مقابل غیر تاجر می‌توانند قرینه محسوب شوند.
نکته ۹: زمان ایجاد شخصیت حقوقی در شرکتهای با مسؤولیت محدود، تضامنی، نسبی و مختلط غیر سهامی: شرکت زمانی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه‌ی غیر نقدی تقویم و تسلیم‌شده باشد.
نکته ۱۰: در شرکتهای سهامی عام، پس از قبول کتبی سمت از سوی مدیران و بازرسان در جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسس و در شرکت سهامی خاص، از زمان امضاء صورت‌جلسه ماده‌ی ۲۰ ل.ا.ق.ت شرکت تشکیل‌شده محسوب می‌شود.
نکته ۱۱: در شرکت مختلط سهامی شرکت زمانی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه‌ی شرکت تعهد و لااقل یک‌سوم آن پرداخت‌شده باشد.
نکته ۱۲: آثار شخصیت حقوقی شرکتهای تجاری: داشتن اقامتگاه+وجود تابعیت برای شرکت+تفکیک دارایی شرکت از شرکا+ تفاوت نحوه‌ی اداره‌ی شرکت و تصمیم‌گیری.
نکته ۱۳: اساسنامه‌ی شرکت طبق ماده ۸ ل.ا.ق.ت در حکم قانون اداره شرکت است و وجود آن در شرکتهای سهامی الزامی است.
نکته ۱۴: در خصوص نحوه‌ی انتقال سهام اساسنامه نمی‌تواند برخلاف این مقررات قانونی، قیدی در نظر گیرد. ثبت انتقال سهام بانام در دفتر سهام شرکت الزامی است. به‌علاوه در شرکت سهامی عام، نقل‌وانتقال سهام نمی‌تواند منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی باشد.
نکته ۱۵: محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به‌موجب تصمیم مجامع عمومی فقط در روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر است و در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است. این خصوصیت ویژه مدیران شرکتهای سهامی است. منبع: مطالب حقوقی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *