نکاتی چند از آیین دادرسی مدنی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


نکاتی چند از آیین دادرسی مدنی

نکاتی چند از آیین دادرسی مدنی

قسمت (11)

 227564088

نکته 1: گزارش اصلاحی، قابلیت اعتراض و تجدیدنظرخواهی را ندارد، چون رأی محسوب نمی‌شود.

نکته 2: استثنائات قاعده‌ی فراغ دادرس عبارت‌اند از: اعاده‌ی دادرسی، اعتراض ثالث، واخواهی، رفع ابهام از حکم و صدور رأی اصلاحی.

نکته 3: اظهارنامه‌ در بخشی که مربوط به اظهارات اشخاص است، سند عادی و در بخشی که مربوط به گزارش مأمورین ابلاغ است، سند رسمی است.

نکته 4: امضاء رکن اصلی سند است اما به‌حکم قانون، دفاتر تجاری تاجر، اگر امضاء هم نداشته باشد در حکم اقرار بوده و علیه ولی در حد یک سند عادی قابل استناد است (م 14 قانون تجارت)

نکته 5: دفتر تجاری بازرگان درهرحال علیه او قابل استناد است اما دفتر بازرگان در مقابل غیر بازرگان به نفع او سندیت ندارد بلکه صرفاً یک قرینه است.

نکته 6: در اسناد رسمی، تاریخ تنظیم سند علیه همگان معتبر است اما در اسناد عادی فقط علیه طرفین، وراث و قائم‌مقام آنها قابل استناد است.

نکته 7: در امور حقوقی یک‌بار گواه احضار می‌شود اگر نیامد مجدداً احضار می‌شود و اگر دوباره حضور پیدا نکرد، برخلاف امور کیفری امکان جلب وی وجود ندارد.

نکته 8: وجه مشترک معاینه‌ی محل، تحقیق محلی و کارشناسی دراین است که هر سه امارات قضایی محسوب می‌شوند و هیچ‌کدام دادنامه و ابلاغ نمی‌شوند و قابل‌اعتراض هم نیستند.

نکته 9: اصل قرار معاینه محل و تحقیق محلی به طرفین ابلاغ نمی‌شود،‌ اما موضوع و وقت قرار ابلاغ می‌شود.

نکته 10: تنها موردی که در امور حقوقی امکان جلب وجود دارد، جلب کارشناسی در صورت عدم حضور برای تکمیل تحقیقات یا اخذ توضیح است.

منبع: مطالب حقوقی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *