نکاتی درباره مقاله‌نویسی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۵ دی ۱۳۹۵


نکاتی درباره مقاله‌نویسی

نکاتی درباره مقالهنویسی

 781388295

چکیده‌ مقاله

در مجلات علمی، چکیده مقاله هممعنی خلاصه است؛ اما در لغتنامه این دو معنا تعریفی متفاوت دارند. بعضاً در متون علمی هر دو به یک معنی بکار میروند. بهطوریکه بعضی مجلات از یک لغت برای هر دو مفهوم استفاده مینمایند، البته این روش فراگیر نیست و بسیاری مجلات بین چکیده و خلاصه مقاله تمایز قایل هستند. (معمولاً چکیده مقالهای که قبل از ارسال اصل مقاله برای یک مجله ارسال میگردد، چکیده مقاله پیشین نامیده میشود که با چکیدهای که در پایان مجلات آورده میشود چکیده پسین تفاوت اساسی دارد).

چکیده‌ مقاله‌ قسمتی‌ است‌ که‌ خواننده‌ بعد از جذب‌ شدن‌ توسط‌ عنوان‌ مقاله‌ به‌ آن‌ نگاه‌ کرده‌ و آن را می‌خواند، چکیده‌ علاوه‌ بر کوتاه‌ بودن‌ باید به‌طور معنی‌داری‌ خلاصه‌ شده‌ و حاوی‌ مطالب‌ اصلی‌ و مهم‌ترین‌ یافته‌‌های مسلم‌ مقاله‌ باشد.

باید به‌ مجله‌ای‌ که‌ می‌خواهید برای‌ آن‌ مقاله‌ بفرستید نگاه‌ کرده‌ و طول‌ متوسط‌ چکیده‌‌ها را از آن‌ استخراج نمایید، علاوه‌ بر این‌ باید به‌ قسمت‌ «توضیحاتی‌ برای‌ نویسندگان» رجوع‌ کرده‌ و اگر قوانین و ضوابط‌ خاصی‌ برای‌ نوشتن‌ چکیده‌ در آن‌ ذکر شده‌ آن را رعایت‌ نمایید؛ مثلاً معمولاً گفته‌ می‌شود که‌ چکیده‌ باید بین‌ صد تا صد و پنجاه کلمه‌ باشد.

چکیده‌ باید حاوی‌ بخشهای زیر باشد:

  • حقایق‌ و اصول‌ بکار برده‌ شده‌
  • روشها
  • نتایج‌ اصلی‌
  • اهمیت‌ نتایج‌ و تعبیر و تفسیر آنها

چکیده‌ مقاله‌ باید حاوی‌ مطالب‌ و حقایق‌ یافت‌ شده‌ در کار تحقیقی‌ و مهم‌ترین‌ نتایج‌ و میزان‌ اهمیت‌ کار انجام شده بوده‌ و معنی‌ هر یک‌ از یافته‌‌ها را بیان‌ نماید. نباید در چکیده‌ مطالبی‌ را بیان‌ نمود که‌ در مقاله‌ نیامده‌ است‌ بلکه‌ باید یافته‌های‌ مرتبط با مقاله‌ را در برداشته‌ و دقیق‌ باشد. نباید در قسمت‌ چکیده‌ از عباراتی‌ مثل‌ «اهمیت‌ یافته‌ها در این‌ مقاله‌ بحث‌ شده‌ است‌…» استفاده‌ نمود زیرا این عبارت‌ و نظایر آن‌ هیچ‌گونه‌ اطلاعاتی‌ را به‌ خوانندگان‌ نمی‌دهند و غیرمفید هستند و فقط محدودیت استفاده از کلمات را برای شما بیشتر می‌کنند. (سقف150کلمه). به‌جای‌ اینها باید یافته‌‌ها را ذکر نموده‌ و بیان‌ کنید که‌ چرا این‌ یافته‌‌ها مهم‌ هستند.

چهار جزء اصلی‌ هر چکیده‌ عبارت‌اند از:

1- یافته‌‌هایتان‌، یا چیزی‌ که‌ قصد یافتن‌ آن را داشته‌اید. این‌ موضوع‌ ممکن‌ است‌ قبلاً در قسمت‌ عنوان‌ ذکر شده‌ باشد.

2- اگر روشهای‌ بکار برده‌ شده‌ در کار تحقیقی‌ جالب‌ هستند توضیحی‌ راجع‌ به‌ آنها ذکر کنید در غیر این صورت لزومی‌ به‌ این کار نیست‌.

3- نتایج‌ اصلی‌ کار را همراه‌ با تعابیر اصلی آنها به‌صورت شفاف و واضح ذکر کنید. هرگز نباید از توصیفات‌ مبهم‌ استفاده‌ نمایید. تعبیر و تفسیر‌ از نتایج‌ را براساس‌ اهمیت‌، کاربرد و استنباط‌ از آنها ذکر نمایید.

4- حجم یک چکیده نباید بیش از 150کلمه باشد.

هر یک‌ از موارد فوق‌ را حداکثر در چند جمله‌ ذکر نموده‌ و از کلمات اختصاری‌ که در متن‌ استفاده‌ نموده‌اید و یا خود آنها را مخفف‌ کرده و به اختصار آورده‌اید، در قسمت‌ چکیده‌ استفاده‌ ننمایید. در چکیده‌ از اشکال‌ و جداول‌ استفاده‌ ننموده‌ و به ‌آنها آدرس‌ هم‌ ندهید. از عبارات‌ ساده‌ و مسلم‌ همراه‌ با مقادیر و اعداد استفاده‌ کنید؛ مثلا بنویسید: «هشتادوشش‌ درصد (86%) بیماران‌ بعد از درمان‌ سلامت‌ خود را به‌ دست‌ آوردن»

در چکیده جملات‌ را طوری‌ ننویسید که‌ نیاز باشد به‌ منبعی‌ آدرس‌ بدهید ولی‌ اگر لازم‌ شد که‌ در چکیده‌ به‌ منبعی‌ آدرس‌ دهید باید تمام‌ مشخصات‌ منبع‌ یعنی‌: زمان‌ چاپ‌، نام‌ نویسندگان،‌ نام‌ مجله‌ و غیره‌ را ذکر کنید.

دلایل عدم موفقیت مقاله

1) ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زیاد مقالات مشابه پیشین 2) عدم تبیین زمینه اصلی تحقیق 3) نمونه‌گیری نامناسب 4) عدم رعایت اصول مقاله‌نویسی مورد نظر نشریه 5) عدم ذکر صحیح ارقام آماری 6) فقدان بحث و پرداختن به نتایج 7) چکیده‌های خیلی کوتاه و خیلی زیاد 8) بی‌دقتی در تهیه متن (غلط تایپی، اشتباهات متن) 9) عدم ارتباط موضوع مقاله با رویکرد نشریه. منبع: وبلاگ روشهای تحقیق و پژوهش


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *