نیازمند تبیین جریان نفوذ و مقابله با آن هستیم

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵


نیازمند تبیین جریان نفوذ و مقابله با آن هستیم

رئیس قوه قضاییه:

نیازمند تبیین جریان نفوذ و مقابله با آن هستیم

%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%81%d9%88%d8%b0-%d9%88-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%d9%86

 رئیس قوه قضاییه، پادزهر جریان نفوذ را بازگشت به نحوه حیات قرآنی منبعث از نگاه توحیدی دانست و بر لزوم تبیین جریان نفوذ و مقابله با آن در کشور تأکید کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش ملی نظام سلطه و جریان نفوذ که به همت دانشگاه جامع امام حسین (ع) در مرکز همایشهای بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، یاد و خاطره امام راحل (رحمت‌الله علیه) و شهدای انقلاب را گرامی داشت و تصریح کرد: بحث نفوذ و پرداختن به آن در زمان حاضر بسیار پراهمیت است. تبیین جریان نفوذ و مطرح کردن آن در سطوح مختلف برای نخبگان و کل جامعه امری ضروری است و همین‌طور باور کردن این مقوله.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که تردیدی در اصل وجود پدیده نفوذ وجود ندارد، افزود: این‌که نظام سلطه و کشورهای غربی درصدد نفوذ هستند و این نفوذ در برخی جاها نیز واقع‌شده است، امر مسلمی است. متأسفانه عده‌ای این موضوع را باور ندارند یا بدتر از آن، خود را به عدم باور زده‌اند.

آیت‌الله آملی لاریجانی، تردید در جریان نفوذ را همانند تشکیک برخی جریانها در مورد «شبیخون فرهنگی» مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دانست و اظهار کرد: عده‌ای در آن زمان شبیخون فرهنگی را نیز باور نداشتند و آن را صرفاً ناشی از تعدد نظامهای فکری در جهان می‌دانستند در حالی‌که همه شاهد آثار و نتایج زیان‌بار آن بودند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که برای آگاهان از پشت پرده امور، وجود جریان نفوذ مثل روز روشن است، خاطرنشان کرد: نفوذ، مجاری و سطوح مختلفی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از نفوذ فرهنگی و ایدئولوژیک، نفوذ سیاسی، نفوذ اقتصادی و نفوذ امنیتی. آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در کشور ما حرکتهایی در دوران اصلاحات صورت گرفت که مصداق بارز نفوذ فرهنگی بود. تبلیغ جریان روشنفکری بیمار در این دوران، تکرار برخی سخنان همین جریان روشنفکری از سوی برخی مسؤولان نظام و ترویج نوعی از این تفکر در پاره‌ای از روزنامه‌های زنجیره‌ای در واقع مصداق همین نفوذ بود منتهی بارنگ و لعابهای زیبا.

رئیس قوه قضاییه، ترویج نسبی‌گرایی را از جمله اقدامات در جهت نفوذ فرهنگی برشمرد و افزود: در همین مباحث نیز مشاهده می‌کردیم که اظهارات و مقالات آنها بر اساس اصول فنی عرضه نمی‌شد بلکه صرفاً تکرار ناقص برخی دیدگاههای فیلسوفان مغرب زمین بود.

آیت‌الله آملی لاریجانی ترویج سکولاریسم و جدایی دین از سیاست را از دیگر اقدامات جریان نفوذ برشمرد و تصریح کرد: در کشورمان در دوره‌ای که وزارت ارشادش باید در جهت تعمیم ارزشهای الهی و تقویت بنیانهای اعتقادی گام بردارد، برخلاف نص صریح قانون اساسی، سکولاریزم در آن ترویج می‌شد و وزیر ارشاد در مقابل رهبر معظم انقلاب می‌گفت ترویج ارزشها وظیفه ما نیست بلکه باید به حوزه‌های علمیه سپرده شود.

رئیس قوه قضاییه، تأثیر این دیدگاهها بر برخی از فضلای حوزه را از مظاهر نفوذ ایدئولوژیک دانست و با اشاره به ترویج تفکرات لیبرال دموکراسی، گفت: این اندیشه را به‌گونه‌ای القا می‌کردند که گویی آخرین اندیشه بشری است در حالی‌که این تفکر در دل خود پارادوکسهای بسیاری دارد.

آیت‌الله آملی لاریجانی، ترویج مدرنیته و تجدد را از دیگر اقدامات در راستای اجرای پروژه نفوذ دانست و خاطرنشان کرد: سالها این مباحث را بدون توجه به آرای اهل فکر در خود مغرب زمین در مجلات و نشریاتشان مطرح می‌کردند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فردگرایی لیبرالی و عقلانیت ابزاری به‌عنوان مؤلفه‌های مهم اندیشه مدرنیته، مصرف‌گرایی را از اقتضائات این تفکر دانست و خاطرنشان کرد: این اندیشه، فضای مجازی را به‌گونه‌ای ایجاد و مدیریت می‌کند که هیچ فرصتی برای فکر کردن به مخاطب نمی‌دهد؛ چنان‌که می‌بینیم امروز حتی برخی مؤمنین هم گرفتار همین شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به نگاه توحیدی و اعتقاد به حرکت همه اجزای عالم به‌سوی حق‌تعالی، نهیلیسم و پوچ‌گرایی را غایت تفکر غربی دانست و تصریح کرد: از رنسانس به بعد، انسان را محور همه‌چیز گرفتند و گویی خدا رانده‌شده و یکی از معانی اومانیسم دقیقاً همین است و این معنا راه را برای پوچ‌گرایی باز می‌کند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این‌که با وصله و پینه زدن تفکرات غربی هیچ دستاوردی نخواهیم داشت اظهار کرد: نحوه حیات در مغرب زمین، بنیانهایی دارد. نمی‌توانیم گوشه‌ای از آن را بگیریم و بعد خدا را به آن وصل کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی نحوه‌های حیات را مشتمل بر اساسی‌ترین لایه‌های زندگی انسان دانست و گفت: مدرنیته و تجدد، نحوه حیاتی را به دنبال آورده است که برخی از مؤلفه‌های شاخص آن عبارت‌اند از ترویج نسبی‌گرایی، عقلانیت ابزاری و نهیلیسم.

رئیس دستگاه قضایی با اشاره به تبیین اولی‌الالباب در آیات قرآن کریم که می‌فرماید: «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم»، اولی‌الالباب در تفکر غربی را کسانی دانست که صرفاً به افزایش تولید فکر می‌کنند و خاطرنشان کرد: حیات قرآنی منبعث از نگاه توحیدی در نقطه مقابل نگاه مبتنی بر مدرنیته و تجدد قرار دارد و آن‌چه که به‌عنوان پادزهر در مقابله با جریان نفوذ مؤثر است، همین نگاه توحیدی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تشریح دلایل هدف قرار دادن جمهوری اسلامی در جریان پروژه نفوذ اظهار کرد: گر چه جمهوری اسلامی امروز به یک قدرت منطقه‌ای و تأثیرگذار تبدیل‌شده است اما هراس نظام سلطه و پیگیری پروژه نفوذ در مورد جمهوری اسلامی، صرفاً به‌واسطه قدرت نظامی و تأثیرگذاری در معادلات منطقه‌ای‌اش نیست بلکه از نظام فکری جمهوری اسلامی و نگاه توحیدی که مبنای این نظام است هراس دارند. رئیس قوه قضاییه ادامه داد: آنها به‌خوبی می‌دانند که فکر و ایمان، منشأ عمل است و بر همین اساس به مقابله با جمهوری اسلامی در عالم اندیشه، فکر و ایمان آمده‌اند. تأثیرگذاری جمهوری اسلامی از این جهت است که ایمان به خدا را وارد ساحتهای گوناگون زندگی اجتماعی کرده و بر اساس تعالیم امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، قابلیت الگوبرداری توسط جوامع دیگر را دارد.

آیت‌الله آملی لاریجانی برخی اظهارات سردمداران غرب مبنی بر هشدار نسبت به هلال قدرت جمهوری اسلامی و مواردی از این دست را نشانگر خوف آنان از تأثیرگذاری گفتمان جمهوری اسلامی دانست و تأکید کرد: جایگاه مؤثر نظام جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان ایجاب می‌کند که جریان نفوذ را به‌خوبی برای مسؤولان، دانشگاهیان، استادان و آحاد جامعه تبیین کنیم و برای مقابله با این جریان نیز به نگاه توحیدی بازگردیم.

رئیس قوه قضاییه، تلاش برای مقابله بانفوذ را جهاد در دوران حاضر توصیف کرد و گفت: این تعداد کانالهای ماهواره‌ای فارسی‌زبان که از سوی نظام سلطه مدیریت می‌شوند دقیقاً برای پیشبرد اهداف جریان نفوذ در کشور ماست و برای مقابله با این تهاجم، نیاز به توجه جدی به نحوه حیات قرآنی منبعث از نگاه توحیدی داریم. منبع: داد ابران

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *