نوازندگی، تکدی گری مدرن پایتخت

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶


نوازندگی، تکدی گری مدرن پایتخت

گزارش : سید مهران حسینی

 نوازنده های اتوبوسی با خواندن اشعاری ناموزون، باعث بر هم زدن اعصاب مسافرانی می شوند که خسته از کار روزانه به منزل بازمی گردند.

نوازنده های اتوبوسی؛سوغات دوم کشور افغانستان / مطربان بی _ آر _ تی مخل آرامش روح و روان مسافران پایتخت نشین این روزها نوازنده ها با حضور در اتوبوس های شرکت واحد، اعصاب مسافران را به بازی گرفته و خستگی ناشی از کار روزانه را صد برابر می کنند، این موضوع ضمن ایجاد تنش به معضلی برای مسافران تبدیل شده که با شکستن هنجارها روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می شود و راه حل مناسبی برای آن اتخاذ نشده است.

 نوازنده های اتوبوسی

نوازنده های اتوبوسی در اصل به افرادی اطلاق می شود که از کشورهای همسایه شرقی یعنی پاکستان و افغانستان وارد کشور شده و از آنجایی که شغل مناسب پیدا نمی کنند و یا توانایی در انجام برخی کارها را ندارند به مشاغل کاذب روی آورده و با این که صدای مناسبی ندارند، اما در بی-آر -تی ها حضور یافته و دقایقی مسافران را مهمان صدای ناموزون شان می کنند. این مهم به معضلی تبدیل شده است که حالا به جوانان فاقد کار کشورمان هم سرایت کرده است و از این طریق درآمدی برابر درآمد یک کارگر کسب می کنند.

 چه کسانی به عنوان مطربان اتوبوس به کار گرفته می شوند؟

کودکان افغانستانی و جوانان و نوجوانانی که ژولیده پوش هستند و نمی توانند کار دیگری انجام دهند در قالب یک باند طراحی شده، آموزش می بینند تا نوازندگی در اتوبوس انجام دهند، اما متاسفانه درآمد حاصل از آن را به صاحبان باند می دهند و در قبال آن خوابگاه و غذا برای آن ها تامین می شود و ماهیانه پولی ناچیز دریافت می کنند.

  اشعار مطربان اتوبوسی برگرفته از چه شعرایی است؟

نوازنده های اتوبوسی غالبا از اشعار ناموزون و بدون قافیه و ردیف استفاده می کنند که هیچگونه جذابیتی برای مسافران ندارد و آرامش روح و روان آنان را بر هم می زند. البته جالب است بدانید این گونه افراد با سطحی پیشرفته تر به اعتقادات مردم وارد شده و اشعاری در رابطه رهبرشان در افغانستان می خوانند که جذابیتی برای مردم ندارد. اما گاهی شعرهای عاشقانه می خوانند و با هر شیوه ای سعی دارند که از مردم پولی دریافت کنند.

 مطربان بی- آر-تی محصول کدام کشورها هستند؟

بدون شک تعداد اندکی از نوازنده های اتوبوسی متعلق به ایران هستند و غالبا از مهاجران افغانستانی یا پاکستانی راه یافته به کشورمان که برای فرد یا افرادی درآمدزایی می کنند تشکیل شده اند، که لزوم نظارت جدی مسئولان ذیربط را می طلبد. فرهنگ ایرانی و اسلامی ما غنی تر از آن است که از دیگر کشورها با هر هدفی وارد شوند و اشعاری بی محتوا برای مسافران بخوانند، به طور قطع این معضل اجتماعی باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد.

 مسئولان چه اقداماتی انجام داده اند؟

به طور کلی باید گفت که نظارت بر کار این گونه افراد بر عهده مسئولان شورای شهر تهران و بهزیستی است که جمع آوری این گونه افراد را برعهده گیرد. اما به نظر می رسد اقدام مسئولان در راستای ساماندهی یا جمع آوری این گونه افراد چاره ساز نبوده و این اشخاص همچنان به فعالیتشان در سطح شهر ادامه می دهند.

نوازندگی در شهر نوعی تکدی گری مدرن محسوب می شود

نوشین خدایی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص آسیب شناسی نوازنده های اتوبوسی، اظهار کرد: برخی افراد که با دف یا تنبک و ضرب ودیگر سازها در خیابان های سطح شهر و مکان های عمومی و در چرخه های حمل وتقل به نوازندگی اشتغال دارند؛ گدایان مدرن محسوب شده و چهره زیبای شهری را مخدوش می کنند و بر اعصاب مردم تاثیر نامطلوب می گذارند. متاسفانه تکدی گری این افراد باعث اعتراض و تخریب فضای فرهنگی و اجتماعی شهر شده و گدایی این گونه اشخاص آسیب های اجتماعی فراوانی را به بار می آورد.

وی در ادامه افزود:البته باید گفت سبک و سیاق تکدی گری این اشخاص بسیار متفاوت تر از گدایان معمولی است و اگر این افراد را هنرمند بنامیم توهین بزرگی به هنر بوده و قدر این گوهر شناخته نشده است. این گونه اشخاص با لباس عرف وارد جامعه شده و با اجرا به اصطلاح موسیقی فاقد وزن و بی ارتباط نوعی هنجار شکنی اجتماعی به بار می آورند.

خدایی با اشاره به علل ورود این گونه افراد به موسیقی های خیابانی، گفت: مهاجرت بی رویه افراد از کشور همسایه افغانستان، نیافتن شغل و نداشتن امکانات اولیه از عوامل ورود این گونه افراد است البته برخی افراد ممکن است از نوازندگی این گونه اشخاص خوششان بیاید و از هنر موسیقی این گونه اشخاص فیلم تهیه کنند اما باید گفت این گونه اجراها به هیچ وجه هنر محسوب نشده و خطر هجوم فرهنگ بیگانه به کشورمان را به دنبال دارد. این جامعه شناس با بیان اینکه لطمه ای که موسیقی کوچه بازاری به جامعه وارد می کند جبران ناپذیر است  افزود: باید گفت که مهمترین آسیبی که این گونه افراد وارد می کنند مشوش ساختن ذهن مردم، زیر سوال بردن موسیقی ناب ایرانی ، تداخل فرهنگ ها و غلبه فرهنگ اشتباه به جای فرهنگ ایرانی و مهمتر از همه یکی از  عوامل نزاع اتوبوسی و سرقت ها وجیب بری ها محسوب می شوند. این آسیب شناس اجتماعی به لزوم برخورد با این گونه اشخاص پرداخت و گفت: جلوگیری از مهاجرت بی رویه، ایجاد بستری برای بکارگیری افراد در مشاغل مختلف، ساماندهی و همچنین تقویت فرهنگ موسیقی در اتوبوس( استفاده از موسیقی رادیو) از مهمترین اقدامات در راستای مقابله با این مهم است.

وی در پایان یاد آور شد: امیدوارم که مسئولان با نظارت جدی در راستای رفاه مردم و تقویت فرهنگ ناب ایرانی گام برداشته و فرهنگ‌های اشتباه و بی اساس را از جامعه حذف کنند.

شاکری : نوازنده های اتوبوسی در جلسه آتی شورا مطرح می شود

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در باره نوازنده های اتوبوسی اظهار کرد: بدون شک تاکنون به این مسئله پرداخته نشده است اما در یکی از جلسات شورای شهر به این موضوع پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه با جدیت بیشتر به مسائل فرهنگی سطح شهر نظارت می کنیم، ادامه داد: با کسانی که مخل آرامش و آسایش مردم هستند به شدت برخورد می شود. گفتنی است؛ نوازنده های اتوبوسی سعی در انتقال فرهنگ بیگانه، ترویج سرقت در مکان های عمومی و رواج موسیقی نابجا به جای موسیقی ناب ایرانی کرده اند. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *