نمی‌توان یک روزه بازار را تعطیل کرد


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۵


نمی‌توان یک روزه بازار را تعطیل کرد


بررسی وضعیت لوازم خانگی و موبایل قاچاق

نمی‌توان یک روزه بازار را تعطیل کرد

رئیس سازمان تعزیرات رسیدگی به وضعیت مغازه‌های لوازم خانگی و موبایل فروشی را از برنامه‌هایی عنوان کرد که این سازمان در آینده نزدیک اجرا خواهد کرد
.
وی درباره این موضوع چنین توضیح داد: ما می‌دانیم بیشتر لوازم خانگی بازار قاچاق است ولی نمی‌خواهیم همه مغازه‌ها را پلمب کنیم؛ چرا که باید در فضایی حرکت کنیم که ضمن آموزش، اخطارهای لازم را هم بدهیم؛ ضمن اینکه نباید تصور کنیم تمام کاسبها فاسدند، اگر بخواهیم این‌طور برخورد کنیم باید همه بازار را ببندیم.

 ضرورت همراه کردن کسبه برای عدم عرضه کالای
قاچاق
جمشیدی بر ضرورت همراه کردن کسبه برای عدم عرضه کالای قاچاق تاکید کرد و گفت:باید به صنوف، آموزش ، سپس اخطار بدهیم و اگر صنوف به تخلف خود ادامه دادند، باآنها وفق قانون برخورد خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان یک روزه بازار را تعطیل کرد افزود: باید شرایط به گونه ای مهیا شود که کسبه، جنس قاچاق عرضه نکنند.
جمشیدی با بیان اینکه برخی کسبه اصلا نمی‌دانند جنسی که می‌خرند، قاچاق یا اصل است؛ یادآورشد که بسیاری از مغازه داران گاهی خودشان هم نمی‌دانند چه می‌فروشند.
وی ادامه داد: سازمان تعزیرات در برخورد با عرضه کنندگان اجناس قاچاق ، دو راه دارد یا همه را به زندان بیندازد یا به کسبه یاد بدهد کالای دارای بارکد و برچسب گمرک و وزارت بهداشت را بخرند و بفروشند.
برخورد با متخلفان ادامه دارد
جمشیدی با اشاره به انتقاداتی که از سازمان تعزیرات می‌شود افزود: برخی می‌گویند تعزیرات در مبارزه با عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق در روزهای گذشته شکست خورده است؛ خاطرنشان کرد که این‌گونه نیست و برخورد با متخلفان ادامه خواهد یافت و نتیجه آن را مردم خواهند دید.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد بیش از 95 درصد پرونده‌های مربوط به قاچاق را سازمان تعزیرات رسیدگی می‌کند که اگر سماجت و شفافیت این سازمان و همراهی رسانه‌ها نبود با مشکل مواجه می‌شدیم.
وی همچنین ورود دیگر دستگاهها و نهادهای قانونی به‌بحث مبارزه با قاچاق کالا را خواستار شد و گفت باید با تغییر قوانین و افزایش اختیارات قانونی، سازمان تعزیرات را یاری کرد.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی میزان کالای قاچاق در کشور را « 15 میلیارد دلار» عنوان کرد و گفت این میزان بسیار زیاد است و باید به آن نگاه جدی شود تا کاهش یابد.
وی در عین حال افزود: پرونده‌های مهمی در سازمان تعزیرات کشف شده که هنوز منتشر و اطلاع رسانی نشده‌اند و اخیراً نیز 25 انبار بزرگ لوازم خانگی قاچاق کشف شده است که به آنها رسیدگی خواهد شد.

خلاء قانونی در مبارزه با تخلفات
جمشیدی در ادامه با اشاره به اینکه بحث مبارزه با قاچاق کالاهای حوزه سلامت محور بسیار جدی است، افزود: قوانین و مقررات دراین‌باره بسیار ناکارآمد است؛ به‌عنوان مثال اگر داروخانه‌ای را به‌دلیل عرضه داروی تاریخ گذشته بخواهیم چند هزارتومان جریمه کنیم به ما می‌خندند. وی تصریح کرد: ‌تعزیرات حکومتی متاسفانه تنها می‌تواند حداکثر 300 هزار تومان فروشندگان متخلف را جریمه کند و این بسیار مضحک است.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید قوانین بازدارنده قوی برای برخورد با متخلفان تصویب و اختیارات سازمان تعزیرات که بسیار ناچیز است را افزایش دهد .
به‌گفته جمشیدی سازمان تعزیرات حتی نمی‌تواند یک اغذیه فروشی را پلمب کند؛ این در‌حالی است که پرونده‌های تعزیراتی باید با فوریت و جدیت توسط بازرسان و قضات تعزیرات رسیدگی شود.
رئیس سازمان تعزیزات حکومتی، وجود متولیهای متعدد در بحث کالای قاچاق را نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه برخورد با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد.جمشیدی در پایان با تقدیر از رسانه‌ها در پرداختن به‌صورت پدیده زشت قاچاق و همچنین انعکاس تلاشهای سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با متخلفین بر ضرورت برگزاری نشستهای خبری مدیران سازمان تعزیرات حکومتی با تمامی اصحاب رسانه تاکید کرد.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *