نقش فعال یا انفعالی اصیل در نکاح فضولی

دسته: گزیده مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


نقش فعال یا انفعالی اصیل در نکاح فضولی

نقش فعال یا انفعالی اصیل در نکاح فضولی

عنوان: التزام اصیل به نکاح فضولی در فقه امامیه و قانون مدنی

نویسندگان:

 1 ـ محمدی-دکتر سام دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران)

 2 ـ فرزانگان-محمد (دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران)

%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b2%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%db%8c%d9%84-%d8%a8%d9%87-%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%ad-%d9%81%d8%b6%d9%88%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%87

چکیده

برابر قانون مدنی و نظر مشهور در فقه شیعه، جریان فضولی به‌عنوان یک قاعده در تمامی عقود جاری است و عقد نکاح نیز از آن مستثنا نیست. در مطالعات پیرامون معاملات فضولی تمامی کوششها صرف مشخص کردن چگونگی اجازه، شرایط اجاره‌کننده و عقد مورد اجازه شده که گویا اصیل دراین رهگذر نقشی نداشته است و یا موضعی منفعل و متأثر دارد. نگاهی گذرا به نوشته‌های فقهی و حقوقی نشان می‌دهد که نقش اراده اصیل کم‌رنگ و تا حدود زیادی پنهان مانده و اصولاً با تکیه‌بر دلایلی چون لزوم وفای به عقد و کاشفیت اثر اجازه، اصیل را تا تعیین تکلیف عقد فضولی از سوی طرف مقابل پایبند به این پیمان متزلزل و آثار منفی آن دانسته است. این پژوهش در پی آن است که با واکاوی مواد قانون مدنی و آرای فقها و حقوقدانان، به این پرسش پاسخ دهد که آیا به‌واقع برابر نظر مشهور، اصیل می‌بایست پایبند به نکاح فضولی باشد یا قادر خواهد بود که نکاح فضولی را منحل سازد و یا اینکه با انعقاد عقد نکاحی دیگر موجبات انحلال قهری عقد فضولی سابق را فراهم آورد؟

کلید واژگان: اصیل؛ التزام؛ عقد نکاح؛ فضولی؛ کشف و نقل

منبع: فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی (مجله دانشکده حقوق علوم سیاسی سابق) دوره 46 شماره 1 بهار 1395


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *