نقش شرکتهای دارویی در جهانی‌سازی نظام حقوق مالکیت فکری

دسته: گزیده مقالات
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۳ مهر ۱۳۹۵


نقش شرکتهای دارویی در جهانی‌سازی نظام حقوق مالکیت فکری

نویسنده: محمد معین اسلام
چکیده:
زمینه و هدف: جهان‌شمولی تجارت در داراییهای فکری، به این معنا است که در حال حاضر، منابع اطلاعاتی ناملموس، فارغ از مرزبندیهای سیاسی، در هر جا و همه‌جا، تولید، مبادله و مصرف می‌شوند.
روش: دراین پژوهش، مقصود ما از جهانی‌سازی، فرایند یا مجموعه فرایندهایی است که یک اقتصاد جهانی هماهنگ، محیط زندگی واحد و یک شبکه پیچیده و فعال ارتباطات که سراسر گیتی را در برمی‌گیرد، شامل می‌شود. بدین‌سان، نظام حقوق خصوصی و مالکیت فکری کشورهای جهان، مجموعه‌ای به هم وابسته را تشکیل داده و مرزهای جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی، اگرچه به‌طور کامل نابود نمی‌شوند، اما کم‌رنگ خواهند شد.
یافته‌ها: این مقاله، تلاشی است در راستای بررسی حقوقی سیاست‌گذاریهای مختلف در حمایت از اختراعات دارویی و روند جهانی‌شدن آن؛ بنابراین دراین تحقیق، بیش از توجه به تقسیمات جغرافیایی، عوامل تأثیرگذار و نیز سیر بین‌المللی و فراملی در حمایت از اختراعات دارویی (نظیر فعالیتهای سازمان جهانی تجارت و اتحادیه اروپا) ملاحظه شده است.
بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان گفت مشابه با طرح نظریه حقوق بازرگانی فراملی، حمایت از اختراعات دارویی نیز گستره‌ای فراملی پیداکرده و تبدیل به عرفی جهانی شده است. بدیهی است که تأکید بر سیر حقوقی نظام موجود در سطح ملی و جهانی، نباید باعث نادیده انگاشتن چالشهای جهانی‌شدن ثبت و حمایت از اختراعات دارویی شود.
واژه‌های کلیدی: صنعت داروسازی، جهانی‌سازی، نظام حقوق مالکیت فکری، اختراعات دارویی،
فصلنامه حقوق پزشکی؛ دوره ۱۰، شماره ۳۶ – بهار ۱۳۹۵


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *