نقش رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازی ترافیکی

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵


نقش رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازی ترافیکی

دنیای حقوق:معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ سرهنگ مراد مرادی در خصوص نقش مؤثر رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش در ارتقای فرهنگ ترافیکی و نظم شهرها مطالبی به شرح ذیل بیان داشت:
نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی ترافیکی
امروز رسانه جایگاه خود را در تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم به اثبات رسانده و هیچ ارگان و سازمانی نمی‌تواند بدون استفاده از رسانه‌ها، حرف خود را به گوش دیگران برساند.
نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم جامعه بسیار مهم است زیرا رسانه‌ها زمینه‌ساز فرصتهایی هستند که اگر به‌درستی موردتوجه قرار گیرند در عمل می‌توانند نقش فعال و سازنده‌ای درزمینهٔ انتقال افکار عمومی، فعالیتهای اجتماعی و مشارکت مردمی داشته باشند؛ بنابراین خبرنگاران نقش برجسته‌ای در تولید آسایش، آرامش و احساس امنیت دارند.
رویکرد اصلی پلیس در افزایش انضباط ترافیکی و کاهش سوانح و حوادث، رویکرد فرهنگی است و برای ترویج و تقویت آن، همه دستگاههای ذیربط به‌خصوص اصحاب رسانه و NGOها می‌توانند نقش فعال و مؤثری داشته باشند.
رفتار و انضباط ترافیکی به‌عنوان بخشی از فرهنگ عمومی، بیانگر میزان تبعیت یا عدم تبعیت افراد از قوانین راهنمایی و رانندگی است. تدوین الگوهای راهبردی برای افزایش دانش عمومی، تقویت فرهنگ ترافیک و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها با تولید انیمیشن، مستندهای آموزشی، اطلاع‌رسانی، استفاده از نظرات کارشناسان راهنمایی و رانندگی در برنامه‌ها می‌تواند در نهادینه شدن فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مؤثر باشد.
همچنین مشارکت رسانه‌های جمعی در امر فرهنگ ترافیک می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقای فرهنگ عبور و مرور در جامعه که از دغدغه‌های مهم مسئولان شهری و شهروندان کلان‌شهر تهران است،‌ ایجاد کند.
هرچه تعامل و مشارکت رسانه‌ها در امر اصلاح فرهنگ ترافیک بیشتر باشد، بازخورد افزایش دانش ترافیک در جامعه بیشتر خواهد شد. پس به‌طور یقین بخش قابل‌توجهی از حساسیت جامعه نسبت به موضوع ترافیک مرهون توجه رسانه‌ها به این موضوع است. هیچ‌کس نمی‌تواند نقش رسانه‌ها را در اصلاح رفتارهای اجتماعی، ترویج قانون مداری، تحکیم قانون مداری و همچنین آگاه‌سازی جامعه انکار کند. نقش اصحاب رسانه بالأخص خبرنگاران در موفقیتهای پلیس راهور در حوزه آموزش همگانی، اطلاع‌رسانی، اقدامات فرهنگی و نهادینه کردن آن در رفتار شهروندان غیرقابل‌انکار است.
درباره اهمیت رسانه‌های گروهی، شایسته است بگوییم که رسانه‌های گروهی به‌عنوان یک دانشگاه عمومی در فرآیند ارتباطات و انتقال اطلاعات در درون جامعه نقش فعالی دارند و در شکوفایی و اعتلای فرهنگ جامعه سهیم هستند.
نقش آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازی ترافیکی
آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهادی که یک‌سوم از جمعیت کشور ماتحت تأثیر مستقیم فعالیتهای این نهاد است، یکی از قلمروهای فرهنگ عمومی محسوب می‌شود که می‌تواند بقای فرهنگی جامعه را از طریق فرآیندهای جامعه‌پذیری تضمین کند. از سویی کودکان، نوجوانان و جوانان بهترین روزهای عمرو زندگی خود را در مدارس و دبیرستانها سپری می‌کنند. گذشته از این، برپایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی، حالت درونی و نهادی به خود می‌گیرد و عامه مردم به‌طرف فرهنگ ترقی و توسعه
حرکت می‌کنند. همچنین، آموزش‌وپرورش در شکل فراگیر و رسمی آن، حتی برای چند ساعت آموزش رسمی روزانه در مدرسه، توانایی آن را دارد تا در توسعه و ارتقای فرهنگ ترافیک افرادیک جامعه مؤثر باشد و با جامه عمل پوشاندن به کارکردهای عمده خود بتواند یکی از سهامداران اصلی تغییر و تحول فرهنگ ترافیک جامعه باشد. به همین دلیل، آموزش‌وپرورش، کلیدی‌ترین نهاد آموزشی برای توسعه همه‌جانبه به شمار می‌رود. پس در چنین شرایطی برای تحقق چنین معیارها و شاخصهایی باید به نقش آموزش‌وپرورش و معلمان ازیک‌طرف و خانواده و جامعه از سوی دیگر، نگاهی دوباره و عمیق داشت. در چنین شرایطی، نقش آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازی ترافیک بسیار مؤثر و غیرقابل‌انکار بوده، دانش آموزان بهترین پلیس و بهترین تذکردهندگان هستند چون اکثر خانواده‌ها به تمام تذکرات آنها اهمیت می‌دهند: پس آموزش و آگاه‌سازی کودکان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی یک امر مهم در ارتقای فرهنگ تلقی می‌شود. بر اساس مطالعات انجام‌شده، یکی از علل کاهش تصادفات این است که دانش آموزان با بهره‌گیری از آموزشهای پلیس به خانواده‌های خود درباره فرهنگ صحیح رانندگی تذکرات لازم را گوشزد می‌کنند. به‌طور خلاصه، کودکان از دو جهت برای ما مهم هستند، اول اینکه جزو آسیب‌پذیرترین گروهها هستند که در تصادفات بیشترین آسیب را می‌بینند و از طرف دیگر اگر قرار بر نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیکی باشد، بهترین جامعه هدف ما کودکان می‌توانند باشند؛ بنابراین باید وقت و انرژی بیشتری روی این گروه سنی بگذاریم. با همین استدلال، به دستور رئیس پلیس راهور تهران، مدارس ابتدایی جامعه هدف و سرمایه‌های اصلی برای آینده‌ای با وضعیت ترافیک بهتر محسوب می‌شوند. با همین استدلال در راستای آموزش فرهنگ ترافیک از طریق آموزش‌وپرورش می‌توان از شیوه‌های زیر بهره جست:
– بخشهایی از آیین‌نامه رانندگی با توجه به سن دانش آموزان در دروس آخرین سال تحصیلی مقطع متوسطه به‌عنوان مطالعه آزاد جای‌داده شود.
– تشکیل دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت با همکاری کارشناسان راهنمایی و رانندگی برای آماده‌سازی مربیان پرورشی و سایر معلمان داوطلب و علاقه‌مند جهت تدریس آموزشهای ترافیکی به دانش آموزان.
– انجام برخی آموزشهای علمی در حد ممکن مانند آموزش علمی چگونگی عبور از عرض خیابان با دقت به خط‌کشی عابر پیاده، توجه به توقف عابر پیاده هنگام چراغ‌قرمز عابر پیاده و عبور به‌موقع هنگام چراغ سبز عابر پیاده و سایر نکات و موارد ایمنی به دانش آموزان.
– استفاده از کتب و جزوه‌های آموزشی متناسب با سن دانش آموزان
– بهره‌گیری از فیلمهای آموزشی
– استفاده از ساعات فراغت دانش آموزان جهت ارتقای فرهنگ ترافیک
– برگزاری کارگاه‌های آموزشی در پارکهای ترافیک و شبیه‌سازی رانندگی با رعایت قوانین و مقررات.
ما عمیقاً براین باوریم که آموزش به کودکان در حوزه راهنمایی و رانندگی و فرهنگ آن می‌تواند راهکاری برای گره کور ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد نظم شهری و درنهایت زندگی آرام‌تر برای نسلهای آینده ما و فرزندانمان باشد. همچنین نقش اصحاب رسانه در انتقال ارزشها و هنجارهای فرهنگ ترافیک از چنان جایگاهی برخوردار است که می‌توانیم آنها را پیش‌قراولان فرهنگ ترافیک در جامعه بنامیم. منبع: روزنامه اعتماد،


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *