نقش دوربینهای مداربسته در کاهش جرایم همراه با حفظ حریم خصوصی افراد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵


نقش دوربینهای مداربسته در کاهش جرایم همراه با حفظ حریم خصوصی افراد

مسئله استفاده از دوربین‌های مداربسته تبدیل به یکی از دغدغه‌های شهروندان در سراسر جهان شده است. مردم نگرانند که گسترش استفاده از این دوربینها توسط دولتها ، شرکت‌ها و مؤسسات، آزادی و حریم خصوصی آنها را به خطر بیاندازد. در این میان تولید برخی محصولات تلویزیونی و سینمایی که به سوءاستفاده از این دوربینها اشاره دارد بیش از پیش تخم نگرانی را در ذهن شهروندان می‌کارد.

بازدارندگی دوربینهای مداربسته
جلال جعفری وکیل دادگستری در خصوص استفاده از دوربینهای مداربسته در سطح شهر می‌گوید: با توجه به این نکته که در حال حاضر در سطح شهر و در خیابانها از دوربی‌های مداربسته استفاده می شود ، باید بگویم که این امر یک عامل بازدارنده برای کاهش جرایم  است .
این وکیل دادگستری اظهار می‌دارد: همانطور که در بالا اشاره کردم، یکی از حسنهای استفاده از دوربین مداربسته، بازدارندگی از ارتکاب جرایم است و از دیگر حسنهای استفاده از این نوع دروبینها در سطح شهر می‌توان گفت که استفاده از دوربین باعث افزایش علم قاضی درپرونده‌های کیفری می‌شود که این مورد نیز مفید و مناسب است.
جعفری با بیان اینکه البته نباید این امر را فراموش کرد که در خصوص استفاده از دوربین مداربسته نیز سوءاستفاده‌هایی می‌شود، تأکید می‌کند: علی رغم دستوری که اماکن مبنی بر اعلام استفاده از دوربین مداربسته به افراد داده است، هنوز کسانی در جامعه هستند که از این دستور پیروی نمی‌کنند و از این فناوری سوءاستفاده‌هایی می‌کنند که البته قانون با این افراد برخوردمی کند.
دایره جواز استفاده از دوربین مداربسته
دکتر محمود آخوندی حقوقدان برجسته کشورمان نیز با اشاره به این مطلب که استفاده از دوربین مداربسته در حریم عمومی و برای حفظ امنیت مشکل قانونی ندارد، می‌گوید: استفاده از دوربین در حریم شخصی افراد نقض آشکار حقوق و حریم خصوصی
آنهاست.
وی براین باور است که یکی از موارد نقض آشکار حقوق بشر، استفاده از دوربینهای مداربسته در حریم خصوصی افراد و برای کنترل افرادی خاص است.
این مدرس دانشگاه در خصوص استفاده از دوربین مداربسته در کشورهای دیگر بیان می‌دارد: در کشورهای دیگر نیز از دوربینهای مداربسته در حریم خصوصی افراد استفاده نمی‌شود. تنها در انگلستان دوربینهای بسیاری یافت می‌شود که آنها هم برای حفظ امنیت و در مکانهای عمومی نصب می‌شوند. به عنوان مثال این دوربینها در فروشگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع سرقت نصب می‌شوند که مؤثر واقع شده است و از لحاظ قانونی هم باید بگویم که منافاتی با قانون ندارد.
منفعت استفاده از دوربینهای مداربسته
دکترعلی نجفی توانا استاد دانشگاه و وکیل دادگستری درمورد نظر برخی از حقوقدانان و مردم در خصوص جوانب استفاده از دوربین مداربسته خاطرنشان می‌کند: برخی حقوقدانان و مردم معتقدند که استفاده از این ابزار، موجب سوءاستفاده از افراد توسط سازمانها می‌شود که این تعارض با حفظ حریم خصوصی است، اما به اعتقاد من با رعایت قانون و برای امنیت جامعه، استفاده از این روش و نصب دوربین، منفعت بیشتری نسبت به مضرات
آن دارد.
این استاد دانشگاه در اشاره به منفعت استفاده از دوربین مداربسته بیان می‌دارد: تا جایی که مطلع هستم استفاده از دوربینها برای حراست از امنیت عمومی و پیشگیری از جرم به شرط آنکه به حریم خصوصی افراد وارد نشده و برای آنها مشکلی پدید نیاورد، ایرادی ندارد و البته برای حراست از امنیت افراد باید هزینه‌ای هم پرداخت شود که آن درصد کمی که ممکن است تصاویر در جهت خلاف استفاده شود، همان هزینه‌ایست که باید پرداخت شود، در کل منفعت این اتفاق از مضرات آن بیشتر بوده و تمامی کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند.
در حال حاضر محال است که از خیابانی عبور کنید که در آن دوربینهای مداربسته دولتی یا خصوصی ناظر اعمال شما نباشند. دوربینهای ترافیکی، دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی دوربین‌های کنترل طرح ترافیک، دوربین‌های بانکها و مؤسسات مالی، دوربینهای مداربسته شرکتها و مغازه‌ها؛ همه چشمانی همیشه بیدار هستند که اعمال و رفتار شهروندان را زیر نظر دارند. با توجه به آنچه کارشناسان در این گفت‌وگو مورد تأکید قرار دادند تا زمانی که این دوربینها اعمال و رفتار شهروندان را در محیطهای عمومی زیر نظر داشته باشند، خط قرمزی نادیده گرفته نشده است و این اقدام تأثیر بازدارنده در ارتکاب جرایم دارد چراکه مجرمانی که می‌دانند اعمال آنها 24 ساعت شبانه روز ثبت می‌شود، به راحتی اقدام به ارتکاب جرم نمی‌کنند.
به عبارتی هزینه‌های ارتکاب جرم برای این افراد بالا می‌رود. اما اگر این دوربین‌های مداربسته حریم خصوصی افراد را به خطر اندازد جرم و قابل تعقیب خواهد بود. حریم خصوصی یکی از حقوق شهروندان محسوب می‌شود که به راحتی نمی‌توان آن را نقض کرد. بنابراین خط قرمز استفاده از دوربینهای مداربسته، حریم خصوصی افراد است.
تا زمانی که این دوربینها وارد این حریم نشده‌اند، جرمی را مرتکب نشده‌اند. استفاده از دوربین مداربسته برای اهداف مشروع قانونی و برای حفظ امنیت مشکلی به وجود نمی‌آورد. حریم خصوصی افراد در دولت جمهوری اسلامی ایران مصون است و هیچ کس حق ورود به آن را ندارد، مگر در مورد تزاحم حریم خصوصی با حقوق دیگران و یا تزاحم حریم خصوصی با مصالح عمومی. همچنین در اصل 22 قانون اساسی آمده است که حیثیت، جان، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است؛ مگر در مواردی که قانون تجویز کند. اصل ۲۵ قانون اساسی نیز هر گونه تجسس را ممنوع دانسته است. اما از سوی دیگر، در تمامی قوانین حقوقی کشور، توسط قانون‌گذار و مجری و حتی قوه‌قضاییه به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم و انجام کارهای بازدارنده از اجرای جرم تأکید شده است.  منبع: پرتال اطلاع رسانی وکالت آن لاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *