نقش‌ مرکز ارتباط مردمی در کاهش پرونده‌های حقوقی

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۰ تیر ۱۳۹۵
نقش‌ مرکز ارتباط مردمی در  کاهش پرونده‌های حقوقی

رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه تشریح کرد: مرکز ارتباط مردمی از طریق افزایش دانش حقوقی مردم در قالب مکانیسمهایی چون راهنمایی در جهت طرح دادخواستها و پرهیز از دوباره‌کاری و اطلاع‌رسانی درخصوص اوقات دادرسی، ساعات‌کاری، آدرس مراجع قضایی و .. در کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی نقش‌آفرینی می‌کند.


نقش‌ مرکز ارتباط مردمی در کاهش پرونده‌های حقوقی

نقش‌ مرکز ارتباط مردمی در  کاهش پرونده‌های حقوقی

%d9%86%d9%82%d8%b4-%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه تشریح کرد: مرکز ارتباط مردمی از طریق افزایش دانش حقوقی مردم در قالب مکانیسمهایی چون راهنمایی در جهت طرح دادخواستها و پرهیز از دوباره‌کاری و اطلاع‌رسانی درخصوص اوقات دادرسی، ساعات‌کاری، آدرس مراجع قضایی و .. در کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی نقش‌آفرینی می‌کند.
آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در این میان مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه با ارائه مشاوره به مردم در زمینه مسائل حقوقی نقش مهمی دارد.
مرکزارتباطات مردمی قوه‌قضاییه در سال 84 و در زمان مدیریت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تاسیس شد و در چندسال اخیر این مرکز در زمینه ارائه مشاوره حقوقی دستاوردهای قابل توجهی به‌دست آورده است.
چگونگی ارائه خدمات مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه
رشادتی در این‌خصوص بیان داشت : خدمات این مرکز از دو طریق یکی تماس با تلفن گویا با شماره های (129و09699) و مراجعه به وب‌سایت مرکز (www.moshaver129.ir) صورت می‌گیرد. در این راستا در سال 94 مجموعاً2259722 مورد خدمت توسط این مرکز ارائه شده که تعداد کل مراجعه به وب سایت 1537730 و تعداد کل تماسها با تلفن گویا 721992 بوده است.
 تنوع خدمات ارائه شده در این مرکز
رشادتی گفت: در بخش وب سایت مرکز خدمات مختلفی ارائه می‌شود. از جمله این موارد طرح سؤالات حقوقی است که مردم می‌توانند پرسش خود را مطرح کرده و این پرسشها توسط تعدادی از قضات به‌صورت مستقیم پاسخ داده شده و سؤال کننده با ارائه کد پیگیری می‌تواند به‌پاسخ سؤال خود دست یابد. همچنین محاسبه مهریه- دریافت انتقادات و پیشنهادات- استفاده از آرشیو سؤالات حقوقی و … از دیگر خدمات وب سایت مرکز است.
منوهای تلفن گویای مرکز
1- تماس با مشاوران حقوقی2- محاسبه مهر 3- خدمات الکترونیک قضایی 4- صندوق انتقادات و پیشنهادات که درسال گذشته تعداد 477/587 مورد تماس با مشاوران حقوقی برقرار شده یعنی به‌طور متوسط این مرکز روزانه به تعداد 1200 سؤال حقوقی به‌صورت تلفنی پاسخ داده است.
  نقش مرکز ارتباط مردمی در کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی
رشادتی در این‌خصوص بیان داشت: این مرکز به دوطریق در کاهش تقاضای مردم از مراجع قضایی نقش‌آفرینی می‌کند یکی از طریق افزایش دانش حقوقی مردم که خود در قالب مکانیسمهایی چون عدم طرح دادخواستهایی که به نتیجه نخواهند رسید (به‌دلیل غیرمرتبط بودن، عدم وجود پشتوانه قانونی و فقدان مستندات)، راهنمایی مردم در جهت طرح دادخواستها در مراجع مرتبط و پرهیز از دوباره‌کاری و نیز اطلاع‌رسانی درخصوص مواردی که نیاز است مدنظر مراجعین قرا گیرد مانند مستندات، اوقات دادرسی، ساعات کاری، آدرس مراجع قضایی و .. عمل می‌کنند. ازطریق دریافت بازخورد از نحوه عملکرد سیستم قضایی، در قالب شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمی و در نتیجه بازسازی، ترمیم، تقویت و اصلاح جهت ارائه خدمات شایسته‌تر است.
اولویت موضوعی که طی آن مردم با این مرکز تماس گرفتند
رشادتی گفت: در صدر سؤالات مردمی مسائل مربوط به حقوق خانواده از جمله مطالبه مهریه، صدور حکم طلاق به درخواست زوجه و مطالبه نفقه قرار می‌گیرد. بعد از آن موارد مربوط به سایر امور حقوقی از قبیل مطالبه‌طلب، الزام به تنظیم سندرسمی و تأمین خواسته مطرح می‌شود و در موضوعات کیفری بیشترین سؤالات درخصوص صدور چک بلامحل و جرایم کلاهبرداری است.
 برنامه آینده برای مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه
رشادتی گفت: یکی از برنامه‌های مهم ارتقای پایگاه اینترنتی مرکز با همکاری مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات است، با توجه به افزایش روزافزون نیاز مردم به استفاده از درگاههای اینترنتی و مشاهده مراجعه دو برابری مردم به وب‌سایت این مرکز به نسبت استفاده از تلفن‌گویا به‌نظر می‌رسد که ارتقای سطح این وب‌سایت، افزایش تعداد دسترسیها و بهره‌برداریهای بیشتر می‌تواند تأثیرات بهتر و کارآمدتری را در جهت رفع نیازهای مردم بگذارد.
علاوه بر اینکه دسترسی ایرانیان خارج از کشور نیز به‌مراتب به پایگاه اینترنتی راحت‌تر خواهد بود، به‌این‌وسیله خدمات بیشتری را می‌توان ارائه داد. به‌همین خاطر این مرکز در نظر دارد طیف وسیع‌تری از خدمات را از طریق وب سایت خود ارائه نماید و نیز در‌صورت تأمین بودجه افزایش تعداد مشاوران نیز از برنامه‌های آتی خواهد بود.
لازم به‌ذکر است که این مرکز در جهت توانمندسازی کارشناسان حقوقی و به روز‌رسانی اطلاعات آنها‌، نیز پاسخگویی به شبهات و سؤالات و جمع‌بندی در‌خصوص اختلاف نظرهای حقوقی ایشان، مجموعه نشستهایی را با عنوان جلسات هم‌اندیشی مشاورین حقوقی برگزار می‌نماید که به‌تناسب موضوع جلسه از اساتید مدعو از سایر واحدهای قضایی و غیرقضایی و نیز قضات بازنشسته همکار، جهت تدریس دعوت به عمل می‌آید. یکی از برنامه‌های آتی مرکز غنی‌سازی بیشتر و ادامه این جلسات در آینده است.
از جمله طرحهای دیگر که در دست مطالعه داریم استفاده از ظرفیت وکلای دادگستری سراسر کشور برای همکاری با مرکز است.
 مشکلات روبرو درزمینه پیشبرد اهداف مرکز
رشادتی اظهار داشت: مهمترین عامل بحث نیروی انسانی است. درحال حاضر این مرکز با کمک حدود 100 قاضی و مشاور حقوقی به ارائه خدمت می‌پردازد. با این وجود همچنان در گلایه‌های مردمی بحث طولانی بودن صفوف انتظار تلفنی در برقراری ارتباط با مشاوران حقوقی وجود دارد. بنابراین مشخص است که هر چه از نیروهای متخصص در این راستا بیشتر استفاده شود میزان دسترسی مردم جهت دریافت مشاوره حقوقی سهل‌تر می‌شود.
این مسأله نیازمند تأمین اعتبار مالی مناسب خواهد بود و به‌دلیل مشکلاتی که قوه قضاییه در بحث بودجه دارد در این زمینه کمبودهایی مشاهده می‌شود. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *