نشست خبری وزیر دفاع

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۵


نشست خبری وزیر دفاع

نشست خبری وزیر دفاع

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت سی‌ویک مرداد روز صنعت دفاعی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به همکاریهای ایران و روسیه در موضوع مقابله با تروریسم در منطقه اظهار کرد: سیاست کلی نظام ارتقای همکاری با روسها در سطح کاربردی است.

وی با اشاره به موضوع پس گرفتن شکایت ایران از روسیه به دلیل عدم تحویل سامانه S300 در سالهای گذشته عنوان کرد: در اولین سفری که من به‌عنوان وزیر دفاع به مسکو داشتم بحث S300 با وزیر دفاع روسیه مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت. هم‌اکنون بخش عمده‌ای از این سامانه تحویل ایران داده‌شده و مابقی آن نیز تا یک ماه آینده تحویل داده خواهد شد.

این مقام عالی‌رتبه نظامی افزود: در مذاکرات نظر طرفین براین شد که زمانی که طرف روس قرارداد خود را به‌صورت کامل اجرا کند طرف ایرانی شکایتش را پس بگیرد و اکنون با تحویل دهی این سامانه توسط روسها ما شکایت خودمان را پس گرفته‌ایم اما این نکته هم گفتنی است که ضمن بازپس‌گیری شکایت این حق را برای خود قائل شده‌ایم که اگر در ادامه قرارداد مشکلی پیش آید مجدداً شکایت کنیم. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تکذیب خبر خرید سامانه S400 از روسیه عنوان کرد: ما سامانه دفاعی S400 را از روسیه نخواسته‌ایم منتهی طرف روس این پیشنهاد را به ما داده است اما ما بنای پیگیری آن را نداریم؛ این نکته را هم باید بگویم که شایعات مطرح‌شده در خصوص به‌کارگیری سامانه S400 روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان بی‌اساس است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به این نکته که اینکه می‌گویند ما پایگاه نظامی در اختیار روسیه قرار داده‌ایم یک نوع مغلطه است، عنوان کرد: برای رسیدن به هدف راهبردی مبارزه با تروریسم اگر شرایط اقتضا کند درجاهای دیگر نیز با طرف روس همکاری خواهیم داشت. سردار دهقان بابیان اینکه نگرانی غربیها از همکاری ایران و روسیه نگرانی دروغی است، گفت: نگرانی اصلی غربیها شکست سیاستهای آنان در منطقه است و همه کشورهای دنیا باید حامی همکاری ایران و روسیه باشند تا مردم منطقه بتوانند در یک زیست جمعی به آسایش و امنیت دست پیدا کنند.

وی بابیان اینکه همکاریهای نظامی ایران و روسیه بخصوص استقرار بمب‌افکنهای روسیه در پایگاه هوایی همدان به‌هیچ‌وجه ناقض قطعنامه‌ای نیست، تأکید کرد: حضور هواپیماهای روسیه در پایگاه هوایی همدان تا هرزمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

سردار دهقان در ادامه بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد کپی کردن و مهندسی معکوس سامانه دفاعی «300 S» را ندارد گفت: ما در بحث پدافند هوایی به تولید سامانه‌هایی که ما را تأمین کنند نیازمند هستیم و امروز این توفیق راداریم که تمامی سامانه‌های کوتاه برد میان برد و بلند بردمان را خودمان تهیه و تولید کنیم.

وی در ادامه بابیان اینکه جریان داعش در عراق روزهای پایانی عمر خویش را می‌گذراند و در سوریه نیز متحمل شکستهای سنگینی شده است عنوان کرد: در 5 سال گذشته ترکیه یکی از پایگاههای حمایتی عمده جریان داعش در منطقه بود اما امروز ترکها فهمیده‌اند که سرمایه‌گذاری آنها در سوریه بربادرفته است و دولت این کشور متوجه شده است که سیاست ایران در قبال جریانهای تروریستی سیاستی درست است.

وی همچنین با اشاره به تهاجم ناکام عربستان به یمن گفت: تهاجم عربستان به یمن شکست‌خورده است و موجب شده این کشور در باتلاق فرو برود؛ هم‌پیمانان سعودی در حال فاصله گرفتن از آنان هستند و شاهدیم که اعضای این حکومت از درون باهم به مشکل خورده‌اند و ملت مسلمان و عرب یمن با دستان خالی سدی محکم را در برابر حملات ددمنشانه آنها ایجاد کرده‌اند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان این نشست خبری با اشاره مجدد به‌روز سی و یکم مرداد روز صنعت دفاعی خاطرنشان کرد: اولین موتور ملی هوایی را فردا رونمایی خواهیم کرد همچنین هواپیمای کوثر 88 که یک جت آموزشی است تا پایان سال به پرواز درخواهد آمد و ما قصد داریم موتور تور بو جت سنگین را در کشور بسازیم که اگر این مهم انجام شود توان تولید جنگنده از هر نوع آن را به دست خواهیم آورد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *