نزاع جنود رحمانی و شیطانی در میدان نفس

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


نزاع جنود رحمانی و شیطانی در میدان نفس

به خود آییم (6)

نزاع جنود رحمانی و شیطانی در میدان نفس

به قلم جواد محدثی

 9212_250_350

( برگرفته از چهل حدیث امام خمینی)

نفس انسان، مملکت و مقام دیگری دارد به نام مملکت باطن و ملکوت که لشکریان نفس در آنجا بیشتر و مهم‌تر از مرتبه ظاهر است. نزاع لشکر رحمانی و شیطانی در باطن عظیم‌تر است و نتیجه آن نزاع، در مرحله ظاهر آشکار می‌شود. جهاد نفس دراین مرحله، نزد بزرگان اخلاق و سلوک، مهم‌تر است. اگر کسی دراین مرحله، مغلوب لشکر شیطانی شود، برای همیشه تباه می‌شود و از شفاعت شفیعان محروم می‌گردد، خداوند هم با نظر خشم به او می‌نگرد و در پی این غضب الهی، چه عذاب‌ها، تاریکی‌ها و بدبختی‌ها نصیب او خواهد شد؛ عذاب‌هایی بسیار سخت و فوق تصور.

آنچه در قرآن و احادیث، در وصف جهنم و بهشت آمده است، بیش‌تر مربوط به «بهشت و جهنم اعمال» است که برای جزای عمل‌های خوب و بد فراهم‌شده است. گاهی هم به «بهشت و جهنم اخلاق» اشاره‌ای ظریف شده که اهمیتش بیش‌تر است و از همه مهم‌تر عبارت است از «بهشت لقاء» و «جهنم فراق» و این اشارت برای اهلش بیان‌شده است نه برای همگان، ازاین‌رو نباید بدون علم و آگاهی، آن‌ها را انکار کرد و باطل دانست. چه‌بسا اهل این وادی، برای این معارف الهی و احوال بهشت و جهنم ادله و مدارکی داشته باشند که دیگران از آن بی‌خبرند.

پس ای عزیز! به فکر چاره و راه نجات باش و به خدای مهربان پناه ببر و در شب‌های تاریک، ملتمسانه از خدا بخواه تا در چنین جهادی یاری‌ات کند و مملکت وجودت را رحمانی کنی و خانه دل را به دست صاحبش بسپاری، نه در اختیار جنود شیطان تا درنتیجه این جهاد نفس، سعادت و بهجت و رحمت الهی نصیب تو گردد.

ادامه دارد …


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *