ناتو نشست خود را برای حضور ترامپ به تعویق انداخت

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱ آذر ۱۳۹۵


ناتو نشست خود را برای حضور ترامپ به تعویق انداخت

ناتو نشست خود را برای حضور ترامپ به تعویق انداخت

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاید هیچ نهادی را مانند ناتو نگران نکرده باشد. هفتهنامه اشپیگل آلمان از تعویق نشست سران ناتو بعد از پیروزی ترامپ سخن گفته است.

355888420

به نقل از دویچه‌وله ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو که پیروزی هیلاری کلینتون، نامزد دمکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را محرز می‌دید و خود را آماده پذیرایی از کلینتون در نشست بهار سال 2017 می‌کرد اما اینک باید پذیرای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باشد.

ناتو بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم گرفت نشست ‌آتی سران کشورهای عضو را به تابستان موکول کند. هفته‌نامه اشپیگل آلمان در گزارش جدید خود می‌نویسد، هدف از این تعویق، مهلت دادن به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تعیین رویکرد خود نسبت به ناتوست.

در ناتو بیم آن می‌رود، ترامپ که در رقابتهای انتخاباتی این سازمان دفاعی را «سازمانی اضافی» خوانده بود چند هفته بعد از آغاز ریاست جمهوری خود در نشست یادشده اصلاً شرکت نکند.

بعد از پیروزی ترامپ هراسی بزرگ ناتو را فراگرفته است. در گزارشی محرمانه از ستاد ینس استولتنبرگ سناریوهای مختلفی از رویکرد ترامپ در رابطه با ناتو پیش‌بینی‌ شده است.

استراتژیستهای ناتو می‌گویند، رئیس‌جمهور جدید آمریکا ممکن است وعده این کشور برای استقرار دوره‌ای واحدهای نظامی آمریکایی در شرق اروپا را پس بگیرد.

سناریویی دیگر در کل کاهش واحدهای آمریکایی در اروپا را پیش‌بینی کرده است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت نیز پیش‌بینی‌شده، ترامپ اصرار کند که اروپاییها برای امنیت خود پول بیشتری هزینه کنند.

اشپیگل می‌نویسد، کشورهای اروپایی تحت‌فشار باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا توافق کرده‌اند که سهم خود در ناتو را افزایش دهند.

مقامهای 28 کشور عضو ناتو در طول چند روز گذشته در بروکسل تصمیمی محرمانه گرفته‌اند. براین پایه، ازجمله کمکهای نظامی آلمان به ناتو از یک درصد به سه درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا فولکر کاودر، رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی نیز از تأسیس ارتش اروپا حمایت کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز که قرار است پنج‌شنبه، 17 نوامبر وارد برلین شود از آلمانیها و اروپاییها خواسته تا برای امنیت و دفاع از خودکار بیشتری انجام دهند.

وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چند روز آینده در مورد همکاری نزدیک‌تر درزمینه سیاست امنیتی با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهند کرد. همچنین در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر بر سر تشکیل اتحادیه امنیتی ـ دفاعی اروپایی تصمیم گرفته خواهد شد.

در ابتدا همکاری نزدیک‌تر نیروهای رزمی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا (بدون بریتانیا) موردبحث قرار خواهد گرفت. هدف بلندمدت مبنی بر تأسیس ارتشی مشترک در حال حاضر مورد مناقشه است.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *