میل به ثروت‌اندوزیی یک‌شبه در جوانان و بستری که بزه و جرم می‌سازد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۵


میل به ثروت‌اندوزیی یک‌شبه در جوانان و بستری که بزه و جرم می‌سازد

میل به ثروتاندوزیی یکشبه در جوانان و بستری که بزه و جرم میسازد

 

 

پول

میل، رغبت و ولع ثروتاندوزی در کوتاهترین زمان ممکن در میان برخی جوانان و نوجوانان از معضلاتی است که در موارد حاد و شدید، زمینه گرایش به بزه و اعمال مجرمانه را در این طیف تقویت میکند.

ثروت‌اندوزی و برخورداری از توانایی مالی هر چه بیش‌تر از موضوعاتی به شمار می‌رود که مورد قبول اکثریت قریب به‌اتفاق افراد جامعه و گروههای اجتماعی است و کمتر کسی را می‌توان یافت که حصول این امر برای او خوشایند و مطلوب نباشد.

در این میان جوانان و نوجوانان از نمونه افراد و گروههایی به شمار می‌روند که اغلب در معرض چنین رویکرد و رویه‌ای قرار می‌گیرند و به‌واقع بخش قابل‌توجهی از آنها آرزوی ثروتمند شدن را در سر می‌پرورانند. البته شرع، اخلاق و قانون هیچ‌گونه منع و معذوریتی برای کسب ثروت، لحاظ نکرده اما نکته حایز اهمیت در این عرصه به کسب حلال و قاعده‌مند مال و ثروت معطوف می‌شود، موضوعی که گاه قربانی زیاده‌خواهی و یا عدم صبر و تحمل جوانان و نوجوانان می‌شود و همین میل و رغبت تعجیل آمیز مسبب بروز ناهنجاریها، بزه‌ها و اعمال مجرمانه‌ای می‌شود که سرنوشت جوانان و نوجوانان را تا پایان عمر به سمت‌وسوی دیگری سوق می‌دهد.

سید مهدی موسوی نژاد، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی، در تشریح و واکاوی ریشه‌ها و عوامل مؤثر در بروز چنین رفتارهایی عنوان کرد: هر آن‌چه شکاف طبقاتی در میان لایه‌های اجتماعی عمیق و تشدید شود به همان میزان ولع ثروت‌اندوزی در کوتاه‌مدت در میان اقشار گوناگون مردم بخصوص جوانان و نوجوان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اگرچه این انگیزه صرفاً به جوانان و نوجوان خلاصه و معطوف نمی‌شود و به‌واقع در میان گروههای متعدد اجتماعی احتمال ظهور و بروز چنین رفتارهایی وجود دارد اما در بین جوانان و نوجوانان نمود این امر با شدت و کثرت هر چه بیش‌تری همراه است.جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل در بروز چنین رفتارهایی به تجربه فردی و خانوادگی فرد و فراز و نشیبهایی که بر جوان، نوجوان یا خانواده حادث‌شده بازمی‌گردد. موسوی نژاد گفت: طبیعتاً در شرایطی که فرد جوان یا نوجوان به فراخور شرایط زندگی به این جمع‌بندی می‌رسد در صورت برخورداری از بنیه مالی قوی‌تر از بروز بسیاری مشکلات و چالشهایی که درگذشته تجربه کرده پیشگیری و جلوگیری می‌شده میل او برای کسب ثروت‌اندوزی با تقویت و شدت هر چه بیش‌تری همراه خواهد شد.وی افزود: از سوی دیگر نباید کیفیت زندگی اطرافیان جوانان و نوجوانان را نیز نادیده گرفت زیرا اساساً در مقطع سنی مذکور، استدلالهایی که بر مقایسه مبتنی است با شدت بیش‌تری بر افکار جوانان و نوجوانان سایه می‌افکند و این ذهنیت که چرا آنها نیز از مصادیق ثروت و امکانات مالی همچون اطرافیان خویش برخوردار نیستند، تمایلات و ولع ثروت‌اندوزی در کوتاه‌مدت را در آنها تشدید می‌کند.

از فرهنگ مخرب مصرفگرایی تا تعجیل در ثروتاندوزی

هرمز خزایی، محقق و پژوهشگر مسایل اجتماعی، با اشاره به گستره دامنه و در برگیری مصرف‌گرایی در میان اقشار و لایه‌های متعدد اجتماعی عنوان کرد: در عصری که هر روز شاهد تولید و عرضه محصولی جدید در حوزه‌های متعدد تشریفاتی، فن‌آوری، تجهیزات، ادوات، محصولات و کالاهای پرزرق‌وبرق هستیم و فرهنگ مخرب مصرف‌گرایی نیز با شدت هر چه بیش‌تری ظهور و بروز پیدا می‌کند، میل به ثروت‌اندوزی برای تهیه محصولات و اقلامی که لزوماً ضروری هم نیستند با شدت هر چه بیش‌تری همراه می‌شود.

محقق و پژوهشگر اجتماعی عنوان کرد: در میان این حرص و ولعها، زمینه و بستر گرایش به بزه و انحرافات اجتماعی برای تسریع در حصول ثروت هر چه بیش‌تر را تشدید می‌کند و در موارد حاد، بعضاً شاهد هستیم جوانان و نوجوانان برای کسب ثروت و جایگاه اقتصادی مطلوب‌تر خود را به آب‌وآتش می‌زنند.

وی افزود: عضویت در شرکتهای هرمی در طول سالیان گذشته از مصادیق بارز و برجسته این میل افسارگسیخته (کسب ثروت در کوتاه‌مدت) به شمار می‌رود که نه‌تنها عده بسیاری از جوانان را متنفع نکرد، بلکه بخش قابل‌توجهی از آنها را با ضرر، زیان و خسارتهای مالی و اقتصادی سنگینی نیز مواجه ساخت.

خزایی گفت: برای مهار و کنترل این رفتارها نمی‌توان به دستور کاری واحد اشاره کرد و به‌واقع ارکان و بخشها و نهادهای متعدد اجتماعی در تشدید یا تضعیف این روحیه و رویکرد مؤثر و تأثیرگذار هستند.وی در خاتمه یادآور شد: در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت عمده دستور کارها برای پیشگیری از بروز چنین رفتارهایی را باید در تدابیر فرهنگ و آموزشی جستجو کرد و البته تلاش برای کاهش شکاف طبقاتی از راهکارهای مؤثری است که می‌تواند چنین تهدیداتی را به حداقل ممکن کاهش دهد. منبع: باشگاه خبرنگاران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *