موگرینی در مسیر بازگشت از تهران چه نوشت؟

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۹ آبان ۱۳۹۵


موگرینی در مسیر بازگشت از تهران چه نوشت؟

موگرینی در مسیر بازگشت از تهران چه نوشت؟

 %d9%85%d9%88%da%af%d8%b1%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%da%af%d8%b4%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%86%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسیر بازگشت از کشورمان نوشت: اروپا در کنار سایر کشورهای منطقه می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که برنامه‌ای برای بازسازی اجتماعی، سیاسی و فیزیکی سوریه شروع شود.

 در مطلبی که فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با عنوان «بازگشت از تهران» در سایت خود منتشر کرده، آمده است:

من در مسیر خود در حال بازگشت از تهران این مطلب را می‌نویسم؛ جایی که با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار کردم. این صرفاً یک سفر دوجانبه نبود بلکه آغاز یک همکاری بود که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته با قدرتهای منطقه‌ای درباره آینده سوریه داشته باشد. به طور قطع فوریت این است که درگیریها پایان یابد، کمکهای بشردوستانه به افراد ارائه شود و جنگ از طریق فرآیند سیاسی که سازمان ملل متحد روی آن کار می‌کند، خاتمه پذیرد. در تهران ما در این باره رایزنی داشتیم. با این حال، به طور همزمان، اروپا در کنار سایر کشورهای منطقه می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که این فرآیند آغاز شده و برنامه‌ای برای بازسازی اجتماعی، سیاسی و فیزیکی سوریه شروع شود.

روز بعد از پایان جنگ، تمام سوریه باید خود را از نو بازیابد. این مسأله برعهده سوریها خواهد بود که درباره ساختارهای نهادی و سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند اما قدرتهای منطقه‌ای می‌توانند در این فرآیند همراهی کرده و از مانع‌تراشی در آن پرهیز کنند. اتحادیه اروپا نیز در کنار سازمان ملل متحد و در مذاکره با تمامی کشورهای کلیدی به این امر کمک خواهد کرد: ما کانالهای ارتباطی خوبی در منطقه با تمامی بازیگران داریم. این کانالها شامل ایران و شامل عربستان می‌شود؛ جایی که من دوشنبه به آن سفر خواهم کرد. همچنین شامل قطر (من چند روز پیش با وزیر خارجه این کشور دیدار کردم) و ترکیه که به زودی برای نوعی مذاکره هدفمند درباره آینده سوریه به آنجا خواهم رفت، می‌شود. اقدام ما درباره راهکارهای سیاسی بهترین سرمایه‌گذاری در آینده‌ای باثبات است. این مسأله درباره داخل اتحادیه اروپا نیز صدق می‌کند.

روز گذشته من در قبرس بودم و در آن‌جا با نیکوس آناستاسیادس، رئیس‌جمهور، یوانیس کاسولیدس، وزیر امور خارجه، مصطفی آکینچی، رهبر قبرس ترک‌نشین دیدار و از تلاشهای آنها برای یافتن راهکاری برای تمامی موضوعات حائز اهمیت استقبال کردم. پس از 42 سال، شهروندان این جزیره باید در نهایت فرصتی برای زندگی در قبرسی متحد و اروپایی داشته باشند: این مسأله می‌تواند مثال برجسته‌ای برای تمام منطقه باشد. ما واقعاً به اتفاقهای خوب نیاز داریم. فردا اخبار خوبی از بروکسل منتشر خواهد شد: توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و کانادا به همراه توافق شراکت راهبردی ما به امضا خواهد رسید. ما کار زیادی برای این توافق کرده‌ایم و این توافق پیشرفته‌ترین نوع در جهان درباره مسائل تجاری محسوب می‌شود. از فردا به بعد، این توافق باعث رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی خواهد شد اما در عین حال، این توافق نشان‌دهنده معیاری جهانی برای سایر توافقهای تجاری است. این توافق خبر خوبی است؛ حاکی از این که اتحادیه اروپا در کنار کشوری نزدیک همچون کانادا چنین اقدامی کرده است.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *