موضوع بند یک ماده 3 قانون نحوه وصول مبنی بر حکم به جزای نقدی در مواردی که حداکثر مجازات کمتر از 91 روز می‌باشد به موجب قانون مجازات مصوب 92 نسخ نشده است.

دسته: نظرهاي مشورتي اداره حقوقي
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳


موضوع بند یک ماده 3 قانون نحوه وصول مبنی بر حکم به جزای نقدی در مواردی که حداکثر مجازات کمتر از 91 روز می‌باشد به موجب قانون مجازات مصوب 92 نسخ نشده است.

نظریه شماره 1435/92/7                 تاریخ 29/7/92

سؤال:

آیا با وجود قانون مجازات اسلامی جدیدالتصویب به خصوص قسمت مجازاتهای جای‌گزین آن قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت درجرائم رانندگی قابل استناد می‌باشد یا نسخ شده است.

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در مورد این‌که آیا قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373 با تصویب قانون اخیرالتصویب نسخ شده است یا خیر، باید گفت مطابق بند یک ماده 3 در هر مورد که در قوانین، حداکثر مجازات کمتر از 91 روز حبس باشد، به جای حبس، حکم به جزای نقدی صادر می‌شود و این امر تکلیف قانونی است. امّا طبق ماده 64 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 مجازات جای‌گزین حبس موقعی قابل اعمال است که محکومٌ­علیه واجد شرایط تخفیف باشد، در غیر این صورت مجازات جای‌گزین اعمال نخواهد شد. مثلاً دادگاه مجازات متهم سابقه دار را در صورت ارتکاب جرمی که حداکثر مجازات آن 3 ماه حبس باشد. باید اجباراً به جزای نقدی تبدیل کند، اما به مجازات جای‌گزین حبس نمی تواند محکوم نماید. در نتیجه بند یک ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت از مقررات مجازاتهای جای‌گزین حبس خفیف تر و نسخ نشده است.

مجازات اقدامات تامینی و تربیتی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها: