«موج پوپولیستی» به فرانسه می‌رسد؟

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۵


«موج پوپولیستی» به فرانسه می‌رسد؟

«موج پوپولیستی» به فرانسه میرسد؟

 

221299701

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای یافتن نشانههایی از رسیدن یک “موج پوپولیستی” به این کشور، بهدقت رصد میشوند. پس از نتیجه غافلگیرکننده همهپرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا، ریشهها و محدودیتهای عوامگرایی (پوپولیسم) در فرانسه چیست؟

در سال ۱۹۵۶ ژان ماری لوپن، سیاست‌مدار راست افراطی یک کرسی در مجلس ملی فرانسه به دست آورد. نه زیر بیرق جبهه ملی حزبی که او بعداً تأسیس کرد بلکه به‌عنوان یک عضو جوان پارلمان برای یک جنبش پوپولیستی سابق، یعنی پوژادیستها.

پوژادیستها خود را “مدافعان مردم کوچک؛ مغلوب شدگان؛ به غارت رفتگان و تحقیرشدگان” توصیف می‌کردند. آنها یک گروه کوچکِ محلی و ضد ساختار حاکم بودند که با به دست آوردن ۵۲ کرسی در پارلمان کشور همه را شگفت‌زده کردند. آنها تنها در عرض چند سال در عرصه‌ سیاست فراموش شدند. به گفته‌ ژان ایو کامو، متخصص سیاست راست افراطی، وقتی دو دهه بعد جبهه‌ ملی راست افراطی ظهور پیدا کرد بسیاری گمان می‌بردند که این حزب هم به سرنوشت مشابهی دچار خواهد شد.

او به من گفت: آن موقع خیلی از همکارانم می‌گفتند “این فقط مانند چیزی که در دهه‌ ۱۹۵۰ داشتیم پدیده‌ای موقت است چند سال دیگر این حزب وجود نخواهد داشت.” در عوض، جبهه‌ ملی با شعار امروزی‌اش “دفاع از فراموش‌شدگان فرانسه” حالا یکی از موفق‌ترین احزاب پوپولیستی اروپا است که در انتخابات منطقه‌ای سال گذشته ۲۸ درصد آراء مردمی را به خود اختصاص داد. در حالی‌که فرانسه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شود پرسشی که برای تمام سیاست‌مداران این کشور مطرح است این است که چرا پوپولیسم چنین محبوب شده است. منبع: کانال تخصصی روابط بین‌الملل


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *