موتورسواران بدون گواهینامه به دادسرا می‌روند

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


موتورسواران بدون گواهینامه به دادسرا می‌روند

موتورسواران بدون گواهینامه به دادسرا می‌روند

419287436

سرهنگ سعید سپهری، فرمانده یگان عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور پایتخت از ادامه طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف با تمرکز بر نواحی مرکزی تهران خبر داد. راکبانی که به گفته سرهنگ مراد مرادی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سال گذشته ۴۰ درصد تصادفات فوتی در تهران را به خود اختصاص داده‌اند.
ریسک‌پذیری 20 برابری برای موتوریها
موتورسیکلت‌سواران در بروز ۴۲ تا ۴۴ درصد تصادفات در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و… عامل اصلی بوده یا نقش داشته‌اند، البته این رقم در شهر کاشان به ۶۲ درصد رسیده است. به عبارتی می‌توان گفت به‌طور تقریبی دوسوم تصادفات کاشان با موتورسیکلت‌سوار ارتباط مستقیم داشته است. از سوی دیگر بررسی محققان نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته هر دو ساعت پنج نفر در کشور براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند؛ اما اینکه چرا باوجود اجرای طرحهای ترافیکی برای این وسایل نقلیه به‌صورت مستمر همچنان دستیابی به اهداف موردنظر دراین زمینه محقق نشده است، موضوعی است که به‎طور حتم توجه به آن از بار هزینه‌های موردنظر و مشابه خواهد کاست.
در یک نگاه اجمالی به آمار ارائه‌شده و سهم خودروها در تصادفات رانندگی به این نتیجه خواهیم رسید که میزان ریسک‌پذیری موتورسیکلت 20 برابر سایر وسایل نقلیه است. موضوعی که سرهنگ مراد مرادی؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ نیز آن را تأیید می‌کند. این در حالی است که در سالهای گذشته همواره شاهد اجرای طرحهای برخورد با موتورسواران متخلف بوده‌ایم و دراین میان اما به نظر می‌رسد تغییر چندانی دراین آمار رخ نداده است. البته شاید مهم‌ترین دلیل آن ضعف در فرهنگ‌سازی برای استفاده و نحوه هدایت این وسیله نقلیه موتوری است.
تردد 5/3 میلیون موتورسیکلت در تهران
این در حالی است که علاوه بر حوادث رانندگی به‌طور نمونه تردد 3.5 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران رفت‌وآمد در خیابانهای شهر را برای رانندگان و عابران پیاده مشکل کرده است. ‌موتورسیکلت‌سوارانی که به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند و گویی تمام معابر به نام آنها سند خورده و حق‌دارند هر طور که دلشان می‌خواهد در خیابانها و معابر جولان بدهند و روز‌به‌روز بر تعداد کشته‌های حوادث رانندگی بیفزایند.
تشدید برخوردها در نقاط مرکزی پایتخت
از سوی دیگر باید گفت قیمت پایین این وسیله نقلیه در مقایسه با سایر وسایل نقلیه موتوری موجب شده تا بازار خریدوفروش آن از رونق زیادی برخوردار باشد. در کنار این موضوع ایجاد محدودیت تردد در برخی از مناطق شهری مانند مناطق مرکزی و ایجاد محدوده طرح ترافیک نیز دلیل دیگری است تا موجب رونق بازار کسب‌وکار این افراد در منطقه‌های عنوان‌شده شود. موتورسوارانی که از طریق جابه‌جایی بار و مسافرکشی امرارمعاش می‌کنند. به عبارتی موتورسیکلت وسیله‌ای ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه برای افراد کم‌درآمد یا با درآمد متوسط است که حتی نقش اساسی در اقتصاد خانواده‌ها ایفا می‌کند. موضوعی که شاید موجب شده تا فرمانده یگان عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور پایتخت از ادامه طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف با تمرکز بر نواحی مرکزی پایتخت خبر دهد و اینکه طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف در دست اجراست و مأموران با تخلفات موتورسیکلت‌سواران به‌ویژه در نقاط مرکزی پایتخت همچون مناطق 11، 12، 6 و 7 برخورد می‌کنند.
معرفی متخلفان به دادسرای 32 پلیس راهور
جدا از این امر این وسیله نقلیه دوچرخ ابزاری برای تفریح جوانانی است که یا توانایی خرید خودرو را ندارند یا خانواده‌های آنها از تمکن مالی زیادی برخوردار هستند و برای فرزندان خود مدلهای خاصی از این وسیله را خریداری می‌کنند که هزینه‌ زیادی نیز دارد و در مواردی شاید فرزندان آنها حتی گواهینامه استفاده از این وسیله را نداشته باشند. این در حالی است که راندن موتورسیکلت بدون داشتن گواهینامه معتبر تخلف است و سرهنگ سپهری از معرفی این افراد به دادسرای 32 پلیس راهور خبر می‌دهد و اینکه جریمه‌ چنین متخلفانی با نظر مقام قضایی اعمال خواهد شد. اقدامی که جان آنها و عابران را تهدید می‌کند و شاید به همین دلیلی است که از این وسیله نقلیه به‌عنوان ارابه‌های مرگ یاد می‌‎شود. بااین‌وجود همچنان نه‌تنها مسؤولان راهور اجرای طرحهای ترافیکی برای برخورد با این متخلفان را در دستور کاردارند، بلکه عابران پیاده و رانندگان بسیاری از خودروها از موتورسواران به‌عنوان مشکلی ترافیکی در شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها یاد می‌کنند که انگار قرار نیست هیچ‌گاه حل شود. هرچند که سالهای گذشته پلیس راهور در کنار برخوردهای تنبیهی با متخلفان از راهکارهایی مانند ارائه آموزشهای لازم به موتورسواران در خصوص رعایت قوانین و مقررات رانندگی به‌ویژه استفاده از کلاه ایمنی نیز بهره برده است، به‌عنوان نمونه می‌توان به آغاز طرح ویژه برخورد با موتورسواران متخلف در پایتخت اشاره کرد که پنج سال قبل سردار رحیمی رییس وقت راهور تهران اشاره کرد که بعد از دادن آموزش‌های لازم به این افراد در دستور کار پلیس راهنمایی‌ورانندگی قرارگرفته بود. بااین‌وجود اما همچنان معضل مذکور وجود دارد و موجب شده تا چشم امیدها به جرایم پیش‌بینی‌شده در قانون برای موتورسیکلت‌سواران متخلف دوخته شود. به‌طور مثال بر اساس قانون تردد در خطوط ویژه اتوبوس‌‎رانی 800 هزار ریال، عبور از پیاده‌رو 650 هزار ریال، انجام حرکات نمایشی با موتورسیکلت مانند تک‌چرخ و دور زدن در جا یک‌میلیون و 500 هزار ریال جریمه را برای متخلفان در بر خواهد داشت.
جریمه ترک نشینان بدون کلاه ایمنی
همچنین به گفته سپهری نداشتن کلاه ایمنی جریمه 600 هزار ریالی را برای متخلفان به همراه دارد که این جریمه برای یک نفر است و اگر موتورسیکلت‌سوار دارای ترک‌نشین نیز باشد جریمه 600 هزار ریالی برای این فرد نیز به شکل جداگانه اعمال خواهد شد. البته توقیف موتورسیکلت متخلفان نیز گزینه دیگری است که در دستور کار راهور قرار دارد. به گفته سپهری عبور از خط ویژه و پیاده‌رو، نداشتن کلاه ایمنی و انجام حرکات نمایشی با موتورسیکلت جزو تخلفاتی است که در صورت رؤیت شدن از سوی پلیس با آن برخورد می‌شود و ضمن اینکه موتورسیکلت‌سوار متخلف جریمه خواهد شد، نسبت به توقیف آن نیز اقدام می‌شود. براین اساس اگر موتورسیکلت برای بار اول توقیف‌شده باشد به مدت یک هفته و در صورت تکرار به مدت یک ماه در پارکینگ خواهد بود. این در حالی است که ماجرای موتورسیکلتهای توقیف‌شده و رهاشده در پارکینگها سالهاست که بحثی است که مطرح می‌شود، مالکانی که به دلیل رقم بالای جریمه و قیمت پایین این وسیله نقلیه چندان تمایلی به پرداخت جریمه ندارند و هرازگاهی اجرای طرحهای ویژه برای ترخیص موتورسیکلتها شاید کمی از تعداد چنین وسایل نقلیه‌ای در پارکینگها بکاهد. به‌هرحال اگرچه پیش‌بینی مجازات سخت‌گیرانه قانون برای موتورسواران متخلف می‌تواند کمی از بار تخلفات راکبان آنها بکاهد اما نباید از یاد برد که در کنار آن شاید ارائه آموزشهای مستمر به این افراد و فرهنگ‌سازی برای استفاده ایمن از این وسیله نقلیه نیز نقش مهمی داشته باشد. بحثی که به نظر می‌رسد تاکنون چندان به آن توجه نشده است. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *