موبایل قاپ حرفه‌ای پایتخت به دام افتاد

دسته: دسته‌بندی نشده , رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۶ شهریور ۱۳۹۵


موبایل قاپ حرفه‌ای پایتخت به دام افتاد

مال باختگان دزد جوان را شناسایی کنند

موبایل قاپ حرفهای پایتخت به دام افتاد

 

 

جوانی که توسط مأموران پلیس پایتخت دستگیرشده بود تاکنون به بیش از 60 فقره موبایل قاپی اعتراف کرده است.

نیمه شب هجدهم مردادماه مأمورین کلانتری 148 انقلاب در حین گشت زنی در خیابان جمال‌زاده – بلوار کشاورز به سرنشینان یک دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا 125 مشکی مشکوک شده و به آنها دستور ایست می‌دهند، اما سرنشیان موتورسیکلت اقدام به فرار می‌کنند.

در تعقیب و گریز پلیس و سرنشینان هوندا 125، مأمورین موفق به دستگیری ترک‌نشین موتور شده اما راننده‌ی آن بارها کردن موتورسیکلت اقدام به فرار از محل می‌کنند.

شناسایی متهم توسط یکی از متهمین

هم‌زمان با دستگیری متهم و انتقال وی به کلانتری، احدی از شهروندان که جهت طرح شکایتش در خصوص موبایل قاپی به کلانتری مراجعه کرده بود، بلافاصله متهم را به‌عنوان سارق گوشی تلفن همراهش مورد شناسایی قرارداد.

مالباخته در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان داشت: «چند ساعت پیش در خیابان مطهری در حال صحبت کردن با گوشی تلفن همراه خود بودم که ناگهان همین شخص از یک دستگاه موتورسیکلت هوندا 125 مشکی پیاده شد؛ چند لحظه پس‌ازآن بود که ناگهان متهم درحالی‌که بنده کماکان در حال صحبت کردن با تلفن همراه بودم، از پشت سر اقدام به قاپیدن گوشی تلفن همراه از دستم نمود و به‌سرعت با موتورسیکلتی که چند ده متر جلوتر منتظرش ایستاده بود، از محل متواری شد»

متهم که پس از شناسایی توسط شاکی پرونده چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت، صراحتاً به سرقت گوشی تلفن همراه مالباخته اعتراف و عنوان داشت که گوشیهای مسروقه را جهت فروش به همدست متواری از محل دستگیری تحویل داده است.

پرونده در پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «موبایل قاپی» و به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 6 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

تحقیقات پلیسی

در همان تحقیقات اولیه کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که متهم قصد داشته تا با ارائه اطلاعات اشتباه و اعلام سن 17 سالگی مانع از شناسایی خودش توسط پلیس شود اما کارآگاهان در بررسی سوابق متهم موفق به شناسایی وی به‌عنوان یکی از مجرمین سابقه‌دار بنام «محسن. الف» (23 ساله) شدند که بارها به اتهام سرقت و نزاع و درگیری دستگیر و روانه زندان شده است.

«محسن. الف» که در برابر کارآگاهان و پس از شناسایی توسط دهها مالباخته (بیش از 60 مالباخته) که تمامی آنها مشخصات ظاهری متهم را نیز در زمان طرح شکایت دقیقاً اعلام کرده بودند (جوانی حدوداً 20 ساله با قدی کوتاه)، چاره‌ای جز اعتراف و بیان حقیقت نداشت، صراحتاً به دهها فقره موبایل قاپی در مناطق مختلف شهر تهران به‌ویژه در سهروردی، بهشتی، ولیعصر، انقلاب، مطهری، هفت‌تیر، مفتح و … اعتراف و عنوان داشت: «در بیشتر سرقتها من از موتور پیاده می‌شدم؛ در یک‌لحظه گوشی تلفن همراه را از دست افراد چنگ می‌زدم و پس از سرقت، با موتور از محل متواری می‌شدیم»

محسن. الف که اعتیاد شدیدی به مصرف مواد مخدر صنعتی شیشه نیز دارد، ضمن اعتراف به سرقتهای کیف‌قاپی نیز عنوان داشت: «مدارک شناسایی داخل کیفها را در معابر عمومی و خیابان رها می‌کردیم و پولها و گوشیهای تلفن همراهِ داخل آنها را نیز برای خودمان برمی‌داشتیم»

سرهنگ کارآگاه محمد نادر بیگی، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهم به دهها فقره موبایل قاپی، شناسایی دهها مالباخته و به جهت شناسایی سایر شکات و مالباختگان، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام محترم قضایی صادرشده است؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می‌شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه سوم پلیس آگاهی در خیابان سهروردی شمالی – خیابان خرمشهر – میدان نیلوفر مراجعه نمایند» منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مروری بر دلایل موبایل قاپی و راههای پیشگیری از آن

موبایل قاپی و کیف‌قاپی یکی از جرایم مهم تلقی می‌شود و عدم رعایت نکات ایمنی از سوی مردم نیز در فراهم کردن بستر جرم در میان کیف‌قاپان بی‌اثر نخواهد بود….

امروزه موبایل قاپی و کیف‌قاپی یکی از جرایم مهم تلقی می‌شود و عدم رعایت نکات ایمنی از سوی مردم نیز در فراهم کردن بستر جرم در میان کیف‌قاپان بی‌اثر نخواهد بود. متأسفانه با توجه به گرایش جوانان به مواد مخدر به‌ویژه مواد مخدر شیمیایی و صنعتی مثل شیشه، کیف‌قاپی یکی از جرایمی است که در جامعه افزایش‌یافته است.

پایین بودن هزینه جرم، سهل‌الوصول بودن زمینه‌های ارتکاب باعث روی آوردن جوانان بیکار، ولگرد و شرور به ارتکاب جرایمی مانند موبایل قاپی و کیف‌قاپی شده است. موبایل قاپی و جیب‌بری ازجمله جرایمی هستند که احساس ناامنی را در جامعه ترویج داده و سبب تزلزل امنیت اجتماعی و موجب بحران روحی و دلسردی عامه مردم نسبت به امنیت خود و محیط پیرامونی که در آن حشرونشر می‌نمایند می‌شود. سارقان معمولاً با برنامه‌ریزی مناسب و برآورد وضعیت مکان و زمان و اطمینان از عدم حضور مأموران در فرصتی مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود می‌نمایند. عمدتاً موبایل قاپی به لحاظ اینکه تبحر خاصی را نمی‌خواهد و مانند سند نمره کردن خودرو یا سرقت منازل به مهارت خاصی نیاز ندارد و صرفاً با توجه به تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سارقین با یک دستگاه موتورسیکلت قابل انجام است و همین موضوع نیز فراوانی موبایل قاپی را افزایش بخشیده است.

اکثر اموالی که موردتوجه موبایل قاپان و کیف‌قاپان قرار می‌گیرد:

1 – وجوه نقدی که در کیسه‌های نایلونی حمل می‌شود.

2 – گوشی تلفن همراه به‌ویژه آنهایی که دارای قیمت بالایی هستند و کیف‌قاپان به ارزش آنها واقف‌اند.

3 – گردنبند که معمولاً از خانمهایی که گردنبندشان به‌وضوح دیده می‌شود و همچنین جوانانی که از زنجیرهای طلا استفاده می‌کنند موردتوجه سارقین است.

4 – کیفهای طلا و جواهر (افرادی که به‌عنوان واسطه از بنکدار به فروشگاهها یا کارگاههای طلا سازی، طلا و جواهرات را خریدوفروش می‌کنند) که این افراد جز افراد موردنظر و گروه هدف کیف‌قاپان هستند.

5 – اشخاصی که قصد خریدوفروش تراول‌چک به بانکها رادارند که معمولاً دراین زمینه سارقین با این روش به‌قصد خود می‌رسند یکی اینکه در پشت گیشه به هنگام پشت‌نویسی و ارائه به صندوق‌دار از دست مردم می‌قاپند و دیگر اینکه هنگام تحویل تراول‌چکهای خریداری‌شده از صندوق‌دار به مشتری و در حین شمارش مشتری مورد هجوم قرار می‌گیرند.

6 – کیف و ربایش آن از داخل خودرو با حضور راننده یا سرنشین به این نحو که قبلاً افرادی که با خودرو شخصی قصد طی مسیر دارند چنانچه بخواهند کیفی را حمل کنند به هنگام استفاده از خودرو کیف خود را در صندلی پشت راننده و یا صندلی کمک‌راننده رها می‌کنند و معمولاً سارقین در مکانهایی که حتی به‌طور لحظه‌ای راننده متوقف می‌شود از قبیل بستن در پارکینگ به هنگام خروج و یا باز کردن آن به هنگام ورود به خانه یا مکانهای مشابه، پشت چراغ‌قرمزها و خیابانهای پرترافیک و همچنین جلو دکه روزنامه‌فروشیها در خودرو را بازنموده و سریعاً کیف را می‌ربایند.

شگردها:

1 – زاغ زنی و شناسایی طعمه

2 – قاپیدن موبایل به هنگام مکالمه یا رهاسازی بر روی داشبورد خودرو و همچنین بستن به کمر مرسوم است.

3 – سرقت از پیشخوان بانک هنگام تحویل پول و تراول‌چک به صندوق‌دار و بالعکس.

4 – شناسایی طعمه از مبدأ بانک، مراکز اقتصادی ازجمله بازار طلا و جواهر، بنگاهها یا نمایشگاههای خودرو و املاک از طریق پنچر نمودن خودرو آنها و یا ایجاد تصادف و نزاع ساختگی.

5 – کثافت مالی، که معمولاً با شکستن تخم‌مرغ و یا بیسکویت آب‌خورده و دوغ پاشی که معمولاً در زمستان صورت گفته و به‌محض اینکه فرد موردنظر درصدد تمیز نمودن کت، کاپشن و امثال آنها است بااطلاع از اینکه در داخل کت و کاپشن وجه نقد، طلا و جواهر و تراول‌چک قرار دارد آن را مورد ربایش قرار می‌دهند.

6 – درخواست موبایل باحالت اضطراب‌آمیز جهت تماس فوری یکی دیگر از شگردهای موبایل قاپان است که به‌محض استمرار از فرد حامل موبایل و اجابت از سوی او موبایل برای تماس گرفته و اقدام به فرار می‌کنند که معمولاً همدست موتورسوار در نزدیک‌ترین محل برای فرار سارق وجود دارد.

7 – افرادی که عمدتاً در محدوده بازار فعالیت می‌کنند و وجه نقد را بدون پوشش لازم در دست گرفته و یا اینکه در یک کیسه نایلونی حمل می‌کنند و یا در زیر پیراهنشان حمل پول به‌صورت نمایان می‌کنند موردتوجه سارقین قرار می‌گیرند.

از عوامل مؤثر میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بیکاری و فقر مالی جهت اشتغال برای کار در اداره کار و امور اجتماعی.

2- عدم همخوانی نیروهای اجرایی با فزونی افزایش جرایم و در امر پیشگیری از جرایم.

3- عدم توسعه کلانتریها مصوب با توجه به گستردگی حوزه استحفاظی خصوصاً روستایی و تراکم جمعیت و کار مضاعف.

4- سهل‌انگاری و بی‌توجهی اکثر مردم به هشدارهای پلیسی.

نتیجهگیری:

در موبایل قاپی سارقان به‌صورت زوجی و معمولاً با موتورسیکلت و بعضاً هم بدون استفاده از هرگونه وسیله نقلیه و به‌صورت پیاده اقدام به قاپیدن موبایل یا سایر اموال می‌نمایند. بسیاری از موبایل قاپان از افرادی هستند که دارای اعتیاد به مواد مخدر صنعتی مانند شیشه و کراک هستند و برای تأمین مخارج خرید این مواد دست به چنین کاری می‌زنند.

کسب لذت، هیجان، کسب برتری در بین اطرافیان، کسب شهرت منفی به جهت وجود خرده‌فرهنگهای غلط رایج در برخی از مناطق مجرم پرور و بعضاً انتقام‌جوییهای مشروع یا نامشروع خود ازجمله علتهای گرایش سارقان به ارتکاب سرقتهای توأم با خشونت است و اکثریت طعمه‌های این دسته از سارقان، زنانی بوده‌اند که در کوچه‌ها و محیطهای خلوت و در ساعات کم رفت‌وآمد در حال تردد بوده‌اند.

نظر به اینکه وظیفه پلیس، پیشگیری وضعی است، درصدد آن است با موقعیت و امکان ارتکاب جرم وضعیتی را ایجاد کند که قربانیان بالقوه کمتر در معرض رفتار مجرمانه‌ی ضداجتماعی ازجمله موبایل قاپی قرار گیرند و ازآنجایی‌که جرم با سه عنصر میل و انگیزه –مهارت و ابزار لازم –وجود موقعیت و فرصت ارتکاب جرم صورت می‌گیرد اگر هر یک از این عناصر حذف شوند از وقوع جرم جلوگیری خواهد شد که به نظر می‌رسد نقش پلیس در ضلع سوم مثلث یعنی همان کاهش موقعیت و فرصت ارتکاب جرم است. این پیش‌گیری نیز در سه سطح فردی، جمعی و به‌عبارت‌دیگر ملی صورت می‌پذیرد. در بعد فردی افرادی که مستعد طعمه شدن برای کیف‌قاپان هستند باید با رعایت هشدارهای پلیسی امکان سرقت را از سارقین سلب نمایند.

در سطح جمعی می‌توان به اقدامات اتحادیه‌ها، صنوف و برخی مجتمعهای تجاری اشاره کرد که با قرار دادن نیروی انسانی و همچنین نصب تجهیزات الکترونیکی می‌توانند در کاهش جرم مؤثر واقع شوند در بعد ملی نیز باید به نقش وزارتخانه‌ها، نهادها وادارات در تمامی ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‌توان اشاره کرد.

پیشنهادها:

چون پدیده سرقت در کلیه جوامع بشری با آداب، سنن، مذاهب فرهنگ‌سازی متنوع همواره در تضاد و مذموم بوده و توقع قاطبه مردم از ناجا، اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم در جهت پیشگیری و مقابله با این معضل اجتماعی و ایجاد محیط و فضایی ناامن برای این‌گونه سارقان است.

جهت پیشگیری از وقوع سرقتهای مذکور و کاهش آن عواملی متعددی از قبیل تأمین نیروی انسانی جهت پوشش انتظامی با توجه به گستردگی جمعیت، جغرافیای جرم، افزایش هزینه‌های جرم، کاهش و تقلیل فرصتهای مجرمانه با آگاه‌سازی عمومی و هشدارهای پلیس تأثیرگذار هستند که شایسته است با تشدید اقدامات گذشته، کلیه پلیسهای تخصصی با محوریت پلیس پیشگیری و متمرکز کردن توان مدیریتی تمهیدات ویژه‌ای را اتخاذ و اجرا نمایند تا انشاء ا… شاهد کاهش آمار کیف‌قاپی و جیب‌بری باشیم.

علی‌ای‌حال برای کاهش وقوع موبایل قاپی پیشنهاد‌هایی ارائه می‌شود:

1- ارائه آموزش همگانی به مردم..

2- برخورد جدی با موتورسواران فاقد مدارک و پلاک.

3- تشدید گشت زنی محسوس و نامحسوس جهت پیشگیری از وقوع کیف‌قاپی خصوصاً گشت موتوری.

4- نصب دوربین مداربسته در مسیرهای پرتردد و تقاطعها و مناطق آلوده.

5- مجهز نمودن اماکن دولتی و خصوصی ازجمله بیمارستانها، بانکها، بازارچه‌ها و… به دوربینهای مداربسته.

6- برخورد قاطع و جدی دستگاه قضایی با مجرمان.

7- تحت کنترل قرار دادن مجرمان سابقه‌دار.

8- نظر به‌ اینکه اکثریت موبایل قاپان را افراد معتاد و معلوم‌الحال تشکیل می‌دهند، تقویت مراکز بازپروری و ترک اعتیاد ضروری است.

9- شناسایی، کنترل و بازرسی مداوم از زمینها و منازل مخروبه‌ای که می‌تواند محل اجتماع مصرف‌کنندگان مواد مخدر باشد.

تهیه و تنظیم: اداره اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

منبع: پایگاه خبری پلیس

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *