موافقت پارلمان بحرین با محاکمه غیرنظامیان در دادگاههای نظامی

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵


موافقت پارلمان بحرین با محاکمه غیرنظامیان در دادگاههای نظامی

موافقت پارلمان بحرین با محاکمه غیرنظامیان در دادگاههای نظامی

 

 

۳۱ نماینده پارلمان بحرین با پیشنویس اصلاح قانون اساسی مبنی بر اعطای اختیارات بیشتر به دادگاههای نظامی موافقت کردند. از سوی دیگر وزارت کشور بحرین از شناسایی و بازداشت اعضای چند گروهک “تروریست” در این کشور خبر داد.

به نقل از سایت مرآه البحرین، ۳۱ نماینده پارلمان بحرین با طرح پیشنهادی “حمد بن عیسی آل خلیفه”، پادشاه این کشور برای اصلاح قانون اساسی شامل اعطای اختیارات بیشتر به دستگاه قضایی نظامی از جمله محاکمه غیرنظامیان در این دادگاهها موافقت کردند؛ اما سه نماینده به نامهای جمیله السماک، شیخ مجید العصفور و علی العطیش رأی نداده و محمد میلاد به این طرح که با فوریت به پارلمان ارائه شد، رأی مخالف داد.

در طرح اصلاحی ماده ۱۰۵ بند «ب» قانون اساسی بحرین قوانین دادگاههای نظامی و اختیاراتشان در مورد نیروهای دفاعی کشور، گارد ملی و نیروهای امنیتی شرح داده‌شده است.

در حال حاضر دربند «ب» ماده ۱۰۵ قانون اساسی بحرین آمده است، دادگاههای نظامی تنها به جرایم نظامی صورت گرفته از سوی نیروهای دستگاه نظامی بحرین، گارد ملی و نیروهای امنیتی اختصاص دارند و شامل دیگر اشخاص نمی‌شود مگر در مورد اعلام حکومت‌نظامی که آن‌هم در چارچوبی است که قانون تعریف کرده است.

یوسف فلیفل، رئیس‌ دستگاه قضایی که در جلسه بررسی این طرح حضور داشت، گفت: اصلاح بند مربوط به دستگاه قضایی نظامی در قانون اساسی بسیار دیر انجام شد که هدف از آن مبارزه با تروریسم به هر شکلی است. فلیفل افزود: جرایم تروریستی دستگاه نظامی کشور، نیروهای امنیتی و گارد ملی آن را تهدید می‌کند و بحث ما درباره جرایم تروریستی است که مبارزه با تروریسم نیز شامل آن می‌شود.

محمد راشد بو حمود، معاون مسؤول امور حقوقی وزارت کشور بحرین گفت: اصلاح بند مربوط به دستگاه قضایی نظامی در قانون اساسی به مسؤولان مربوطه کمک می‌کند برخی پرونده‌ها را که خطری علیه منافع عمومی محسوب می‌شوند به دستگاه قضایی نظامی ارجاع دهند.

بو حمود افزود: این اصلاح قانون در واقع در راستای تحکیم و تقویت یک حکم قانونی ساده است و جزییات آن بعداً در قالب قوانین به نمایندگان ارائه خواهد شد.

 بازداشت ۲۰ تن به اتهامات “تروریستی” که شامل چهرههای مخالف نیز است

از سوی دیگر، وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای از شناسایی گروهکهایی تروریستی در جریان عملیاتهایی که از نهم تا نوزدهم فوریه سال جاری در این کشور انجام‌شده، خبر داد. طبق این بیانیه، در عملیاتهای مذکور ۲۰ تن از جمله چهار زن به اتهام مخفی‌ کردن نزدیکانشان که تحت تعقیب وزارت کشور بودند، بازداشت شدند. بر اساس بیانیه مذکور، چند تن از مخالفان و نیز محمد صالح القشعمی، یک چهره مذهبی در میان افراد بازداشت‌شده بودند.

وزارت کشور بحرین در ادامه مدعی شد که هشت تن از افراد بازداشت‌شده در ایران و عراق آموزشهای نظامی و استفاده از اسلحه را دیده بودند.

رژیم آل خلیفه همواره مدعی است که ایران از اعتراضات مردمی در این کشور که از حدود شش سال پیش آغازشده حمایت می‌کند درحالی‌که این اتهامات در گزارش کمیته حقیقت‌یابی که پادشاه بحرین مأمور رسیدگی به اوضاع کرده، تکذیب شد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *