مواضع تونی بلر علیه برگزیت!

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵


مواضع تونی بلر علیه برگزیت!

مواضع تونی بلر علیه برگزیت!

 

 

تونی بلر نخستوزیر اسبق انگلیس در نشستی در مرکز لندن با تأکید بر اینکه درباره پیامدهای برگزیت اطلاعات درستی به مردم داده نشده است و آنان گمراه شدهاند خواستار بپا خواستن مردم علیه آن شد و بیان داشت: آثار زیانبار نتیجه همهپرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا از همان آغاز نمایان شد و هنوز روند خروج آغاز نشده پیامدهای ناگوار اقتصادی گستردهای به بار آورده است. با اینهمه دولت نگاهی به مشکلات ندارد و فعالیتهای خود را با وسواس خاصی بر روی برگزیت متمرکز کرده است.

تونی بلر با ابراز نگرانی عمیق از خطر تجزیه پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی نیز گفت: با فضای ایجادشده احتمال جدایی اسکاتلند از بریتانیا که در همه‌پرسی قبلی با اختلاف کمی رأی نیاورد زیاد شده است و بی‌شک این موضوع بر ایرلند شمالی نیز برای جدایی اثر خواهد گذاشت.

بریتانیا یا انگلستان شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است و در همه‌پرسی ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵ درصد مردم اسکاتلند به جدایی از انگلیس رأی دادند اما در تازه‌ترین نظرسنجی گفته می‌شود اکنون حدود ۴۹ درصد مردم اسکاتلند با خروج موافقند و در همه‌پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نیز بیشترشان به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند و رهبر حزب ملی اسکاتلند گفته باید به رأی مردم اسکاتلند احترام گذاشته شود.

وی افزود: درحالی‌که هنوز مذاکرات خروج آغاز نشده ارزش پول ملی انگلیس در برابر یورو ۱۲ درصد و در برابر دلار ۱۰ درصد سقوط کرده و به علت افزایش هزینه واردات، قیمت کالاها در انگلیس افزایش‌یافته است. بلر با اشاره به اظهارات فعالان اقتصادی در جشنواره مشاغل برتر در انگلیس گفت: نیمی از صاحبان مشاغل در انگلیس می‌گویند از هم‌اکنون آثار منفی برگزیت را احساس کرده‌اند و نیم دیگر آنان نیز اعلام کردند نمی‌دانند چه پیامدهای ناگواری در انتظارشان خواهد بود اما این موضوع در رسانه‌ها منتشرنشده و اینها نشان می‌دهد رنجهای خروج از آحاد جامعه پنهان مانده است.

بلر با بیان این‌که کارتلی برای خروج از اتحادیه اروپا و پنهان داشتن پیامدهای آن فعال است، تصریح کرد: چنان‌چه نتوانیم توافقات تجاری را هنگام خروج از اتحادیه اروپا درست تنظیم کنیم ممکن است در مراودات با سازمان تجارت جهانی هم با مشکل مواجه شویم بنابراین باید بهترین کارها را درباره بدترین تصمیم انجام دهیم. وی هم‌چنین گفت: هر تصمیم در هر مرحله پیامدهایی دارد که باید به‌طور دقیق بررسی شود. نخست‌وزیر سابق انگلیس گفت: با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نفوذ خود در یک مجموعه قدرتمند را از دست خواهیم داد و وارد دوره سختی خواهیم شد. وی با انتقاد از عملکرد هم‌حزبیهایش درباره برگزیت افزود: منزجرم این را بگویم اما متأسفانه دراین‌باره حزب کارگر نیز در همراهی با حزب محافظه‌کار (حزب حاکم) در حال تسهیل خروج از اتحادیه اروپاست. برخی چهره‌های احزاب مختلف نیز با حمایت از مواضع نخست‌وزیر سابق انگلیس به آن پیوسته‌اند.

مردم انگلیس در همه‌پرسی سوم تیرماه امسال با ۵۱ و ۹ دهم درصد آرا خروج کشورشان از اتحادیه اروپا را خواستار شدند. انگلیس نخستین کشوری است که در عمر بیش از چهل‌ساله اتحادیه اروپا از آن خارج می‌شود. ترزا می نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد تا پایان ماه مارس اوایل فروردین ۱۳۹۶ ماده پنجاه لیسبون را اجرا و مذاکرات درباره روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا را آغاز خواهد کرد. منبع: گاهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *