مهم‌ترین بنیادهای آمریکایی مأمور اجرای پروژه نفوذ در ایران(بخش دوم و پایانی)

دسته: آخرین مطالب , حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶


مهم‌ترین بنیادهای آمریکایی مأمور اجرای پروژه نفوذ در ایران(بخش دوم و پایانی)

 از سال ۱۹۸۳ به بعد با راهاندازی سازمانی بهنام «موقوفه ملی دموکراسی» کودتاهای خشونتباری که قبلاً توسط «سیا» در کشورهای مخالف با سیاست آمریکا انجام میشدند، بهنحوی خاموشتر و با تلاش برای نفوذ به معادلات قدرت در داخل کشورها پیگیری میشود.

 

آژانس ایالات متحده آمریکا برای توسعه بینالمللی

این سازمان که با نام «اداره توسعه بین‌المللی آمریکا» هم شناخته می‌شود در کشورهای آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و اروپای شرقی دفتر دارد و به‌گفته «ویلیام بلوم» سازمان پوششی سیا برای نفوذ در سیاست‌های کشورها و براندازی دولت‌های معارض با آمریکا است.

با آنکه «آژانس آمریکا برای توسعه بین‌المللی» مأموریت خود را «ریشه‌کن کردن فقر و تقویت جوامع مستحکم دموکراتیک» اعلام می‌کند (وب‌سایت آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا)، برخی از دیگر منتقدان اهداف آن را کاملاً سیاسی دانسته و معتقدند دولت آمریکا از طریق این سازمان به‌جای پیشبرد نهضت‌های واقعی اجتماعی یا بشردوستانه در حال پیشبرد اهداف سیاسی خود است.

ویلیام بلوم، در کتابی به‌نام «کشتار امید» با ارائه مستنداتی نوشته است: «این سازمان بین دهه 1960 تا اوائل 1970 ارتباط فعال نزدیکی با سیا داشته و مأموران سیا اغلب در خارج از کشور زیر پوشش اداره توسعه بین‌المللی آمریکا فعالیت کرده‌اند».

از جمله مستنداتی که ویلیام بلوم به آن اشاره می‌کند فعالیت «اداره امنیت عمومی» است که در دهه 1960 زیر نظر اداره توسعه بین‌المللی فعالیت می‌کرد و اقدام به آموزش روش‌های شکنجه به پلیس برخی از کشورهای خارجی از جمله ایران، ویتنام جنوبی، تایوان، برزیل، اوروگوئه و یونان کرده بود.

شواهد زیادی هم حاکی از آن هستند که دولت آمریکا از کمک‌های این سازمان برای فشار بر اعضای سازمان ملل و همسو کردن آنها با خودش استفاده می‌کند. در سال 1990 وقتی که نماینده یمن در سازمان ملل به قطعنامه ائتلاف آمریکا برای استفاده از زور علیه عراق رأی منفی داد، «توماس پیکرینگ»، نماینده آمریکا به‌سمت صندلی او رفت و گفت: «این پرهزینه‌ترین رأی منفی شما تا به امروز خواهد بود»، بلافاصله بعد از آن، اداره توسعه بین‌المللی آمریکا کمک‌های مالی‌اش در یمن را قطع کرد.

اما هنگامی که بحث از بی‌ثبات کردن کشورها و نفوذ به آنها سخن می‌آید، شواهد علیه اداره توسعه بین‌المللی بسیار جدیدتر و گویاتر از آنها است. تازه‌ترین مورد را فوریه همین سال سازمان «جودیشال واچ» افشا کرد.

اسناد تازه‌منتشرشده نشان می‌دهند اداره توسعه بین‌المللی از سال 2012 ده‌ها میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را برای دخالت در امور داخلی دولت مقدونیه و براندازی آن هزینه کرده است.گروه‌های دریافت‌کننده این پول‌ها قرار بوده اقدام به سازمان‌دهی جنبش‌های جوانان، ایجاد رسانه‌های خبری و راه‌اندازی شورش‌های خشونت‌آمیز با هدف تضعیف نهادهای انتظامی دولت کنند.

در یک مورد دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس سال 2014 فاش کرد اداره توسعه بین‌المللی آمریکا یک شبکه ارتباطی به‌نام «توئیتر کوبایی» با هدف جذب جوانان این کشور و تحریک آنها به ایجاد اغتشاش و در نهایت براندازی ایجاد کرده بود. (واشنگتن‌پست، 20144)

اداره توسعه بین‌المللی آمریکا در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق برنامه‌هایی هم برای ارتباط‌گیری با مخالفان ایران و ناامن کردن این کشور داشته است. سال 2009، روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» با گزارش این موضوع فاش کرد که اوباما به‌خلاف ادعاهای علنی مبنی بر عدم‌تلاش برای ادامه سیاست دولت‌های قبلی آمریکا برای براندازی در ایران راه همان دولت‌ها را ادامه داده است.

طبق گزارش رسانه آمریکایی، اداره بین‌المللی توسعه بین سال 2008 تا 2009 از دولت فدرال درخواست 20 میلیون دلار بودجه برای ارتباط با مخالفان ایران و هزینه در این کشور درخواست کرده است.

«مرکز بینالمللی مبارزه غیرخشونتآمیز»

این بنیاد را سال 2002، «جک دووال» و «پیتر آکرمن» دو نفر از شاگردان «جین شارپ»، نظریه‌پرداز اصلی «جنگ نرم» راه‌اندازی کردند. مرکز بین‌المللی مبارزه غیرخشونت‌آمیز خودش را یک «بنیاد مستقل و غیرانتقاعی آموزشی معرفی می‌کند که به‌منظور دفاع از حقوق بشر، دموکراسی و عدالت در سراسر جهان اقدام به تدوین و ترویج راهبردهای غیرنظامی و شهروندی می‌کند».

«استفان گوانز»، تحلیلگر و روزنامه‌نگار تحقیقی اهل کانادا اما با اشاره به ارتباطات «آکرمن» با سیا و همچنین منابع دولتی تأمین مالی این مرکز، مستقل و غیردولتی بودن آن را رد می‌کند. به‌علاوه تلاش این نهاد برای ناآرام کردن اوضاع داخلی کشورهای مخالف آمریکا ارتباطات آن با دستگاه حاکمیت این کشور را بیش از پیش آشکار می‌کند.

پایگاه واشنگتن‌مانتلی،اهداف مرکز بین‌المللی مبارزه غیرخشونت را این‌طور توصیف می‌کند: «اگر خواستار آن هستید که آمریکا به کشور شما حمله کند با پنتاگون تماس بگیرید. اگر می‌خواهید یک جنگ پارتیزانی کوچک را آغاز کنید به سیا مراجعه کنید، اما اگر به‌دنبال دریافت توصیه‌هایی برای ساقط کردن یک دولت خارجی بدون شلیک یک گلوله هستید، مرکز بین‌المللی مبارزه با خشونت جایی است که باید بروید».

مرکز بین‌المللی مبارزه غیرخشونت‌آمیز طبق گزارش خبرگزاری بلومبرگ در سال 2012 کارگاه‌هایی را با موضوع مبارزات نرم برای گروه‌های معارض کشورهای ایران، عراق، کره شمالی و برخی کشورهای دیگر برگزار کرده است.

طبق آنچه روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده این مرکز در سال 2006 کارگاه‌هایی را در دوبی برای آموزش براندازی در ایران برگزار کرده است.

البته شمار بنیادهای نرم آمریکایی که تا کنون برای براندازی نرم در ایران تلاش کرده و در تلاش هستند، از موارد ذکرشده در بالا بسیار بیشتر است و وزارت اطلاعات ایران در سال 1388، اسامی 60 مؤسسه را معرفی کرده است. با وجود این، مؤسسات ذکرشده در بالا در حکم سازمان‌های مادر برای مؤسسات دیگر به شمار می‌روند. پایان… منبع:تسنیم

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *