مهریه الزامی است که باید در تملک زن قرار گیرد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶


مهریه الزامی است که باید در تملک زن قرار گیرد

مدیر کل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مهریه یکی از شروط اساسی عقد نکاح است، عنوان کرد: مهریه یک الزام است که باید در تملک زن قرار گیرد. البته مهریه در قبال تمکین است یعنی اگر تمکین نباشد، مهریه نیز پرداخت نمیشود.

دکتر ناصر صبحی در یک میزگرد رادیویی، مهریه را یک موضوع حقوقی و شرعی عنوان کرد و گفت: مهریه یک حق است و حتما باید از طرف شوهر این حق پرداخت شود.مهریه عندالمطالبه است یعنی هر زمان یک زن اراده کند، می تواند این حق را مطالبه کند اما با توجه به آثاری که مهریه از بابت شرعی و رفتاری ایجاد کرده،از حدود عقلانی فراتر رفته و باعث ایجاد اختلافات شده، تغییراتی در قانون برای مهریه ایجاد شده و واژه‌ای تحت عنوان عندالاستطاعه مطرح شده است.

بازرس نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه مهریه یکی از شروط اساسی عقد نکاح است،اظهارکرد: مهریه یک الزام است که باید در تملک زن قرار گیرد البته مهریه در قبال تمکین است یعنی اگر تمکین نباشد، مهریه نیز پرداخت نمی‌شود.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مهریه هم تمکین خاص دارد و هم تمکین عام، گفت: تمکین خاص به روابط زناشویی که میان زن و مرد برقرار خواهد بود، اشاره می‌کند و تمکین عام نیز به معنی تمکین در امور زندگی است. به عنوان مثال زن باید در محل اسکان شوهرش زندگی کند.

در ادامه این برنامه رادیویی دریا دریابری- روانشناس بالینی- با بیان اینکه پرداخت مهریه باید به خوبی و خوشی انجام شود، اظهارکرد: متاسفانه این روند در زندگی امروز به درستی انجام نمی شود به‌طوری که افزایش مهریه ها باعث به زندان رفتن بسیاری از جوانان شده است.

وی درباره علت بالا بودن مهریه و علاقه زنان و خانواده‌های آنان به مهریه های سنگین گفت: متاسفانه افکار منفی وجود دارد که باعث شده زنان فکر کنند مهریه بالا به آنان اعتماد به نفس می‌دهد.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: مهریه نوعی هدیه است که از جانب مرد به زن به عنوان نشان علاقه اعطا می شود البته تعریفی که خانواده‌ها از مهریه دارند با جایگاه اصلی آن تفاوت دارد.

دریابری در پایان درباره اهمیت مهریه گفت: وقتی زندگی شکل می گیرد ممکن است زن و مرد بعد از چند سال از هم جدا شوند و با توجه به اینکه حمایتی از سوی دولت برای زن صورت نمی گیرد، مهریه به زن تعلق می گیرد تا پشتوانه‌ای برای او باشد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *