مهارتها و تواناییهای لازم برای موفقیت در آزمون وکالت

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۷ آذر ۱۳۹۵


مهارتها و تواناییهای لازم برای موفقیت در آزمون وکالت

مهارتها و تواناییهای لازم برای موفقیت در آزمون وکالت

794658669

محمد فرجی

آزمون وکالت برای داوطلبان این حرفه از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل حداقل 15 هزار نفراز مجموع شرکت‌کنندگان باانگیزه و برنامه‌ریزی خاصی مطالعه می‌نمایند تا درنهایت دراین رقابت موفق و پیروز شوند. دراین یادداشت تلاش داریم مهارتها و تواناییهای لازم برای قبولی در آزمون وکالت را موردبررسی قرار دهیم.

1- دانش

مسلماً دانش داوطلبان نقش مهمی در موفقیت آنها دارد. البته، تحصیل دانش موردنظر از طرق ذیل به دست می‌آید:

الف. تسلط بر منابع و کتب مرجع

ب. تسلط بر قوانین و مقررات و آراء وحدت رویه

ج. تسلط بر منابع یا جزوات کمک‌آموزشی

د. تسلط بر سؤالات سنوات گذشته

اصولاً داوطلبانی که از تمام منابع فوق‌الذکر به نحو مطلوبی استفاده کرده‌اند، در مقایسه با سایر داوطلبان شانس و احتمال موفقیتشان بیشتر خواهد بود.

توجه: هرچقدر دانش و سواد بیشتر باشد، به دست آوردن مهارتهای ذیل برای آنها آسان‌تر خواهد بود.

2– مدیریت زمان

در کنکور یا هر رقابت علمی، «زمان» سرمایه‌ی ارزشمندی است که می‌تواند در موفقیت داوطلبان مؤثر باشد. «مدیریت زمان» در دو مرحله باید موردتوجه قرار بگیرد:

 الف. زمان مطالعه و آماده‌سازی

هرچقدر از ساعات روزانه برای مطالعه در اختیار داوطلبان باشد، نتیجه‌ی کار بهتر خواهد بود؛ بنابراین یکی از وظایف اصلی داوطلبان، مدیریت صحیح زمان و اختصاص بخش قابل‌توجهی از آن به مطالعه و آماده‌سازی است. البته این مدیریت، در روزهای پایانی اهمیت بیشتری خواهد یافت.

ب. زمان آزمون

همان‌طور که می‌دانیم داوطلبان آزمون وکالت باید به 120 سؤال موجود در دفترچه در 120 دقیقه پاسخ بدهند. «مدیریت زمان» در جلسه‌ی آزمون باید به‌گونه‌ای باشد که داوطلب در پایان گرفتار «کمبود زمان» نشود.

3- سرعت و دقت

در مدیریت زمان، دو عامل «سرعت و دقت» باید توأمان موردتوجه قرار بگیرد:

 الف. در مرحله‌ی مطالعه و آماده‌سازی

بدون شک هرچقدر سرعت مطالعه‌ی داوطلب بیشتر باشد، سطح و گستره‌ی مطالعاتی او نیز افزایش خواهد یافت. البته به خاطر بسپارید که «دقت» نباید فدای «سرعت» شود.

ب. در مرحله‌ی آزمون

هر تست حداقل در 20 ثانیه خوانده، در 30 ثانیه فکر و تحلیل، در 5 ثانیه پاسخ‌گویی و در 5 ثانیه به پاسخ برگ منتقل می‌شود.

توجه: ممکن است برخی سؤالات و گزینه‌های طرح‌شده طولانی باشد. دراین صورت آنها باید در مرحله‌ی بعدی مطالعه و پاسخ داده شود. فراموش نکنید ارزش سؤالات سخت یا آسان دریک درس، برابر است؛ بنابراین اصراری در پاسخگویی به سؤالات سخت و طولانی نداشته باشید.

4- روحیه و اعتمادبه‌نفس

هر رقابت یا مسابقه در ذات خود، اضطراب‌آور است و درنتیجه، دلهره و نگرانی برای داوطلب به بار خواهد آورد. کسانی دراین عرصه موفق خواهند بود که هم در مرحله‌ی یادگیری و مطالعه و هم در مرحله‌ی آزمون، مغلوب ترس و نگرانی نشوند.

درواقع «روحیه و اعتمادبه‌نفس» هرچقدر بیشتر باشد، کیفیت و سرعت یادگیری و پاسخگویی به سؤالات به نحو قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

5- پاسخگویی به سؤالات

صرف‌نظر از دانش و توانایی علمی داوطلبان، استراتژی آزمون و نحوه‌ی پاسخگویی به سؤالات بسیار مهم است. در جهت افزایش این مهارت پیشنهاد می‌گردد:

الف. نکات مهم و کلیدی هر مبحث با دقت مطالعه شود.

ب. نکات و ظرایف علمی در سؤالات سنوات گذشته استخراج و تأکید بیشتری در یادگیری آنها بشود.

ج. فقط به سؤالاتی که جواب آنها «قطعی و یقینی» است به‌علاوه در هر درس 3 سؤال که مردد و احتمالی بین دو «گزینه» است، پاسخ داده شود و از هرگونه پاسخگویی شانسی یا احتمالی اجتناب گردد.

توجه مهم: یکی از مشکلات اصلی عموم داوطلبان عدم رعایت تذکرات فوق است. به همین دلیل با پاسخگویی به تمام یا بیشتر سؤالات و افزایش پاسخهای غلط و اعمال نمره‌ی منفی، پاسخهای صحیح آنها نیز بی‌اثر و بی‌فایده می‌گردد. فراموش نکنید، گاهی سرنوشتِ قبولی شما، منوط به چند صدم درصد می‌شود. پس در پاسخگویی به هرسال، آگاهانه رفتار کنید.

6- آگاهی از وضعیت علمی رقبا و سطح آزمون

با بررسی نتایج داوطلبان آزمون وکالت 94 به این باور می‌رسیم که حداکثر 10 درصد داوطلبان امکان و شانس قبولی زیادی نسبت به سایرین دارند و از همین جمعیت درنهایت تقریباً یک‌پنجم آنها پذیرفته خواهند شد؛ بنابراین:

الف. اگر می‌خواهید فقط قبول شوید باید سعی کنید حداقل میانگین علمی 65 درصد را درمجموع به دست آورید. به‌عبارت‌دیگر در هر درس، 13 پاسخ صحیح خالص (با کسر نمره‌ی منفی) داشته باشید.

ب. اگر می‌خواهید به رتبه‌ی مناسب برسید، باید حداقل میانگین علمی 70 درصد را درمجموع به دست آورید. پس باید در هر درس، 14 پاسخ صحیح خالص (با کسر نمره‌ی منفی) داشته باشید.

ج. اگر می‌خواهید به رتبه‌های عالی و برتر برسید، باید حداقل میانگین علمی 80-75 درصد را کسب کنید؛ بنابراین در هر درس، لازم است 16-15 پاسخ صحیح خالص (با کسر نمره منفی) داشته باشید.

7- سایر مهارتها و تواناییها

علاوه بر مهارتها و تواناییهایی که بحث شد می‌توان به موارد ذیل نیز اشاره نمود:

الف. استمرار و انضباط در مطالعه

یکی از راههای افزایش توان علمی، استمرار وعدم توقف در مطالعه است. این ویژگی در ماههای پایانی بیشتر به چشم می‌آید. پس تلاش کنید حداقل روزانه 10 ساعت مطالعه‌ی مفید داشته باشید.

ب. تمرکز فکری و ذهنی

هم در مرحله‌ی یادگیری و تسلط و هم در مرحله‌ی پاسخگویی روز آزمون باید رعایت شود. هرچقدر تمرکز شما بیشتر باشد، کیفیت مطالعاتی و یادگیری شما افزایش می‌یابد.

ج. تأثیرناپذیری از دیگران

به‌واسطه‌ی حساسیت آزمون وکالت، تأثیرپذیری داوطلبان از دوستان، هم‌کلاسیها و رقبایشان به‌تدریج افزایش می‌یابد و همین امر درنهایت منجر به تضعیف روحیه، کاهش اعتمادبه‌نفس و از دست رفتن تمرکز آنها خواهد شد. دقت کنید رقبای شما همانند خودتان هستند. فقط باید در مدت باقیمانده تمام توان و انرژی خود را صرف وظایف مطالعاتی خودنمایید و دوستان و رقبایتان را به خودشان واگذار نمایید.

د. دوری از حواشی آزمون وکالت

آزمون وکالت همانند هر رقابت و مسابقه‌ای، حاشیه‌های خاص خود را دارد که از قبل از آزمون آغاز می‌گردد و تا جلسه‌ی آزمون نیز ادامه خواهد یافت. بخش زیادی از داوطلبان متأسفانه گرفتار این حاشیه‌ها می‌شوند و درنتیجه وظایف مطالعاتی‌شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. دقت کنید بازار شایعه و التهاب آفرینی تا روز آزمون داغ است و تنها وظیفه‌ی شما اجرای کامل و بدون نقص برنامه‌ی مطالعاتی و بی‌توجهی به شایعات است.

ه. تعیین استراتژی آزمون

برای حضور در آزمون وکالت شما باید «نقشه و راهنما» داشته باشید. پس خود را باید برای مواجهه با سه نوع آزمون آسان، متوسط و سخت آماده کنید. اگر از قبل، استراتژی و نقشه‌ی خود را آماده کرده باشید در مواجهه با هریک از سه کیفیت فوق می‌توانید، آزمون را مدیریت کنید؛ بنابراین با توجه به سطح علمی و انتظار خود از نتیجه‌ی آزمون باید مشخص کنید:

یک. اگر سطح کیفیت سؤالات آزمون «آسان» باشد به چه تعداد سؤال (مثلاً 15 سؤال) صحیح باید پاسخ دهید.

دو. اگر سطح و کیفیت سؤالات آزمون «متوسط» باشد به چه تعداد سؤال (مثلاً 13 سؤال) صحیح باید پاسخ دهید.

سه. اگر سطح و کیفیت سؤالات آزمون «سخت» باشد به چه تعداد سؤال (مثلاً 12 سؤال) صحیح باید پاسخ دهید.

توجه: برای داوطلبانی که نهایت تلاش خود را برای موفقیت در آزمون صرف کرده‌اند، بهتراست کیفیت سؤالات «سخت» باشد. دراین صورت رقبای ضعیف و متوسط امکان رقابت با آنها را نخواهند داشت. بالعکس اگر کیفیت سؤالات آسان باشد، همه‌ی داوطلبان امکان پاسخگویی و شانس قبولی خواهند داشت.

 و. کنترل اعصاب

هرچقدر به آزمون نزدیک می‌شویم، فشار روانی و عصبی خاصی به داوطلبان وارد می‌آید و در روز آزمون به اوج می‌رسد. داوطلبان زیرک و باهوش سعی می‌کنند بی‌دلیل عصبانی نشوند. طبیعی است که عدم کنترل اعصاب منجر به از دست رفتن تمرکز و کنترل مغز و درنهایت ناتوانی در یادآوری مطالبی است که قبلاً به‌خوبی آموخته‌اید. پس هنر شما در مدت باقیمانده باید مراقبت و کنترل اعصابتان باشد.

ز. امیدواری

داوطلبانی که به وظایف مطالعاتی خود عمل کرده‌اند، هیچ‌گاه نباید امید خود را برای موفقیت کمرنگ ببینند. انرژی مثبت و امید به قبولی، یک محرک و مشوق قوی است که آنها را تا روز جلسه‌ی آزمون قوی و استوار می‌سازد. حتی اگر از عملکرد خودتان هم راضی نیستید، بازهم «امید» را از دست ندهید. یادتان باشد بسیاری از مسابقات علمی یا ورزشی در لحظات آخر نتیجه‌ی آن تغییر کرده است. پس بدانید رقابت شما تا روز آزمون وکالت 95، ادامه دارد و هرگز فرصت «پیروزی و موفقیت» را از خود نگیرید.

منبع: موسسه فرهنگی طرح نوین اندیشه

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *