مناقصه و مزایده چیست؟

دسته: حقوق اقتصادی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


مناقصه و مزایده چیست؟

مناقصه و مزایده چیست؟

مناقصه

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، بهطورکلی شیوههای انعقاد پیمانهای اداری را میتوان به دو گروه کلی تقسیم کرد:

گروه اول: پیمانهای مبتنی بر رقابت؛

گروه دوم: پیمانهای مبتنی بر توافق؛

1) روش مناقصه:

مناقصه روشی است که در آن سازمانهای عمومی، خرید کالا یا خدمت مورد نیاز خود را به رقابت و مسابقه می‌گذارند و با اشخاص حقوقی یا حقیقی که کمترین قیمت یا مناسب‌ترین شرایط را پیشنهاد می‌کنند، معامله می‌نمایند.

 اصول مناقصه

آ) اصل آزادی رقابت؛

ب) اصل شایستگی داوطلبان شرکت در مسابقه؛

ج) اصل معلوم بودن نصاب معامله؛

د) اصل حضور یک شخص اداری.

  اقسام مناقصه:

آ) مناقصه عمومی:

 روشی است که در آن دولت یا سازمانهای عمومی، انجام عمل یا خرید کالای مورد نیاز خود را از طریق اعلان بین عموم داوطلبان، به مسابقه می‌گذارد.

ب‌) مناقصه محدود: روشی که در آن به تشخیص و مسؤولیت بالاترین مقام مناقصه‌گذار، محدود بودن و ادله آن تأیید می‌گردد. مناقصه در بین عده معدودی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که مورد شناسایی سازمانها عمومی است، برگزار می‌شود؛

ج) مناقصه اختیاری: که از طریق اعلان عمومی است ولی اختیار انجام مناقصه با بهترین پیشنهاددهنده، یا سازمان دولتی است؛

2) روش مزایده:

یکی دیگر از روشهای پیش‌بینی‌شده در قانون محاسبات عمومی، روش مزایده است که برای انعقاد پیمانهای عمومی می‌باشد.

مزایده ترتیبی است که در آن اداره، فروش کالاها و خدمات یا هر دو را از طریق درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و یا روزنامه رسمی کشور به رقابت عمومی می‌گذارد و قرارداد را با شخصی که بیشترین بهاء را پیشنهاد می‌کند، منعقد می‌سازد. مزایده خود بر دو نوع می‌باشد:

آ) حضوری؛

ب) کتبی.

 مزایده حضوری:

به مزایده حضوری اصطلاحاً حراج هم گفته می‌شود و انجام آن ساده و با تشریفات کمتر همراه است. البته استفاده از این روش نمی‌تواند، همیشگی باشد؛ بلکه منحصر در موارد فوری و غیر مهم می‌باشد.

  مزایده کتبی:

در این نوع روش، مزایده به‌صورت کتبی و با تشریفاتی خاص انجام می‌پذیرد و در معاملات مهم، همراه با درج آگهی و انتشار آن و تشکیل کمیسیون، مزایده و نتایج مزایده اعلام می‌شود.

  پیمانهای مبتنی بر توافق:

1) روش توافق مستقیم:

این روش شبیه قراردادهای خصوصی است و طرفین قرارداد، آزادی عمل بیشتری دارند، البته این مورد محدود و منحصر در معاملات ساده و کم‌اهمیت می‌باشد؛

2) روش جلب نظر کارشناس:

به‌موجب قانون محاسبات، خرید یا استجاره اموال غیرمنقول یا تشخیص بالاترین مقام اجرایی و کسب‌ نظر کارشناس رسمی یا معتمد انجام می‌گیرد.

 اجباری یا اختیاری بودن روشها:

در نظام حقوقی ایران، هر دو روش توافقی و مسابقه‌ای پذیرفته‌شده است؛ ولی اصل بر اجباری بودن کاربرد روش مسابقه‌ای است؛ یعنی قانون‌گذار تمایل دارد معاملات دولتی از طریق مزایده یا مناقصه انجام پذیرد.

برای انجام مزایده و مناقصه، قانون‌گذار، نصاب و حدی معین نموده است، طبق قانون مناقصات، معاملات کوچک، معاملاتی است که مبلغ آن کمتر از 2000000 ریال باشد و معاملات متوسط، معاملاتی که مبلغ آن بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک باشد و از ده برابر سقف آن تجاوز نکند؛ و معاملات بزرگ، معاملاتی است که مبلغ آن بیش از ده برابر سقف ارزش معاملات کوچک باشد.

  اداره امور مناقصه:

مرجع اداری صالح برای اداره امور مناقصه در هر وزارتخانه یا مؤسسه عمومی یا شرکت دولتی و شهرداریها، یک واحد اداری است که به ‌نام اداره مناقصات شناخته می‌شود و دارای وظایفی همچون تشکیل کمسیون مناقصه می‌باشد.

وظیفه این کمسیون، بررسی پیشنهادات رسیده از داوطلبان شرکت در مناقصه، تعیین برنده و اعلام برنده مناقصه می‌باشد.

  محاسن مزایده و مناقصه:

حسن‌ روشهای مناقصه و مزایده، آن است که از طریق این رقابت می‌توان به بهترین گزینه‌ها دست‌یافت؛ هم‌چنین رعایت اصل برابری افراد در این‌گونه قراردادها رعایت می‌شود.

البته معایبی همچون سوق دادن شرکت‌کنندگان به‌سوی کمیت و عدم توجه به کیفیت که معمولاً در مناقصات مشاهده می‌شود، در این روشها وجود دارد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *