مقدمه علم حقوق

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


مقدمه علم حقوق

مقدمه علم حقوق

 %d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%b7%d8%a8%d9%82%d9%87-%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%b9%d9%86%d8%a7%d9%88%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%ac%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87

  • نویسنده: دکتر حسن ره پیک
  • ناشر: خرسندی
  • قطع: وزیری
  • نوبت چاپ: چهارم ویرایش جدید (1395)
  • تعداد صفحات: 160
  • شابک (isbn): 978-600-5310-64-1

دانشجویان حقوق برای ورود به مباحث تخصصی، برخی دروس مقدماتی را مطالعه می‌کنند. یکی از این دروس «مقدمه علم حقوق» است. این درس از اولین دروسی است که دانشجو با آن آشنا می‌شود. مطالب این درس ازآن‌جهت که مسائل حقوقی را به‌صورت کلی مطرح می‌کند آسان به نظر می‌رسد اما به دلیل آنکه دراین درس باید انواع مباحث، اصطلاحات و تقسیمات حقوقی ارائه ‌شود، کارآموزشی برای استاد و دانشجو تا حدی سخت و دشوار می‌گردد. به همین دلیل متن آموزشی باید بین ویژگیهای فوق جمع نماید تا این درس موجب دل‌زدگی و عدم درک دانشجو نباشد و درعین‌حال، مقدمات لازم برای ورود به مطالعات بعدی ایجاد گردد.

برخی از منابع درسی در مقدمه علم حقوق، فاقد ویژگیهای فوق به‌ویژه سهولت فهم می‌باشند. همچنین در بعضی از کتب مقدمه علم حقوق، مطالب و مسائل دقیقی که در دروس تخصصی بعدی مطرح می‌شود در ضمن مباحث مختلف آمده است که اولاً، این کار ضرورتی ندارد و ثانیاً، کار تدریس استاد و فراگیری دانشجو را با دشواری روبرو می‌کند.

توجه کامل به حقوق خصوصی و عدم توجه به سایر رشته‌ها به‌ویژه حقوق کیفری نیز یکی از اشکالات این متون است.

مطالب مقدمه علم حقوق همان‌گونه که از عنوان آن برمی‌آید باید حاوی مفاهیم مهم و اساسی حقوق باشد که در سطح و لایه ابتدایی و نه عمیق، توضیح آنها برای کسی که با حقوق آشنا می‌شود لازم و مفید است.

در کشورهای دیگر نیز مشابه این درس وجود دارد و منابع متنوع نیز برای آن تدوین‌شده است. بیشترین حجم مطالب این کتب به حوزه‌ها و رشته‌های حقوقی و نظام حقوقی آن کشورها اشاره دارد. البته هر کشور با توجه به شرایط خود می‌تواند در تعریف مقدماتی حقوق خود ابتکاراتی را به خرج دهد اما چارچوبها و اصول مشترک در چنین درس و بحثی باید رعایت شود.

در کتاب حاضر تلاش شده بابیان عمومی مطالب ابتدایی، شناختی کلی از علم حقوق و حقوق ایران ایجاد گردد. کتاب در هر موضوع به تبیین سطح عمومی آن پرداخته و از ورود به فروعات و استثنائات دور حتی‌الامکان اجتناب ورزیده است.

برخی از توضیحات در پاورقیها آمده تا روند ارتباط بین مسائل از بین نرود. بسیاری از مطالب با سرعت مرور شده است که استاد درس می‌تواند به مناسبت در مورد برخی از آنها تأمل بیشتری داشته باشد. به همین دلیل علاوه بر عناوین اصلی، در حاشیه مطالب کتاب عناوین متعددی ذکرشده تا توجه دانشجو و استاد به این عناوین نیز جلب گردد.

دراین کتاب، برخی از ملاحظات جانبی آموزشی نیز رعایت شده است. طرح سؤالات در انتهای هر فصل، آوردن معادلهای انگلیسی در پاورقیها و پیوستهای کتاب با این غرض انجام‌شده است.

درهرحال امید است با انجام این تجربه و تکمیل آن از طریق تذکرات همکاران محترم، این درس باقدرت بیشتر به دانشجویان حقوق کمک و خدمت کند. دکتر حسن (سیامک) ره پیک دانشیار دانشکده علوم قضایی؛

منبع: انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *