مقدمه‌ای بر حقوق، اقتصاد و مدیریت قراردادهای نفتی

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۶ فروردین ۱۳۹۶


مقدمه‌ای بر حقوق، اقتصاد و مدیریت قراردادهای نفتی

مقدمه‌ای بر حقوق، اقتصاد و مدیریت قراردادهای نفتی

مترجمان: محمدرضا نریمانی، حبیب سبزواری

ناشر: خرسندی

سال انتشار: 1395

قیمت: 28000 تومان

کتاب قراردادهای نفتی، نخستین بار در سال 2011 توسط مؤسسه Open Oil Open Oil منتشر گردید و بر روی فضای اینترنت قرار گرفت. نسخه دوم آن نیز متعاقباً در سال 2013 به انتشار درآمد. همان‌گونه که آقای جانی وست، مدیر این مؤسسه بیان داشته، این کتاب هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاههای جهان به عنوان متن درسی مورد استفاده قرارگرفته است.

از آنجا که کتاب برای آشنایی دانشجویان حقوق، اقتصاد، تأمین مالی، مدیریت پروژه و مهندسی نفت نگاشته شده و از محتوایی میان‌رشته‌ای برخوردار است، در ترجمه این اثر لازم بود که از اطلاعات و اصطلاحات سایر رشته‌ها نیز کمک گرفته شود؛ لذا از آموخته‌های اساتید و دانشجویان رشته‌های مهندسی مخزن، اقتصاد نفت و گاز، تأمین مالی سرمایه گذاریهای نفت و گاز و مدیریت پروژه نیز در کار ترجمه استفاده شد تا کاستیها و عیوب متن به حداقل برسد. هم‌چنین کتب اصلی رشته حقوق نفت و گاز و حتی جزوات اساتید به نام این رشته نیز در ترجمه مدنظر قرار گرفت.

افزون بر این، تلاش شده است که تمامی ویژگیهای جانبی متن، از جمله نمودارها و اشکال به همان نحو در متن فارسی آورده شود تا انسجام متن و گویایی آن تا حد امکان حفظ گردد.

آن‌چه این کتاب را به وضوح از سایر امثال معدود خود متمایز می‌کند و در بادی امر بیش از همه نظر مترجمان را به خود جلب نمود، ارائه نمونه‌های متعدد و گوناگون از متون اصلی قراردادهای نفتی در سراسر جهان است؛ بدین معنا که نویسندگان تلاش داشته‌اند به اقتضای طرح مباحث مختلف، آن‌چه را به‌عنوان متن قراردادی میان طرفهای یک پروژه نفتی مورد توافق قرارگرفته است، به عنوان «گزیده قراردادی» در متن کتاب بگنجانند. چنین ابتکاری خواننده را از نزدیک با جهان قراردادهای نفتی آشنا می‌کند و راهنمای مناسبی در این زمینه به دست می‌دهد.

متن پیش رو، خواننده نوپا در حوزه قراردادهای نفتی و حقوق نفت و گاز را نه تنها با مسایل حقوقی آن، بلکه با جنبه‌های گوناگون اقتصادی، مالی، مدیریتی و زیست‌محیطی آشنا می‌سازد و مقدمه‌ای جامع در این راستا در اختیار وی قرار می‌دهد.

جامعیت، سادگی، فنی و تخصصی بودن مسایل، استفاده از اطلاعات علوم مختلف مرتبط با صنعت نفت و هم‌چنین کمبود کتب و منابع در حوزه حقوق و اقتصاد نفت و گاز انگیزه اصلی برای ترجمه این کتاب و نهایتاً انتشار و چاپ آن بوده است.

لازم است مراتب سپاسگزاری خویش را از خانم نگار اورک، دانشجوی حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران و آقای محمد پورمازار دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی که در برگردان اصطلاحات و مراحل نهایی ویرایش این اثر کمک شایانی به مترجمان نمودند، اعلام داریم.

منبع: سایت انتشارات خرسندی

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *