مقام بلندپایه سعودی به حمایت ریاض از تروریسم اعتراف کرد

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۷ شهریور ۱۳۹۵


مقام بلندپایه سعودی به حمایت ریاض از تروریسم اعتراف کرد

مقام بلندپایه سعودی به حمایت ریاض از تروریسم اعتراف کرد

139412171012055527287614

سفیر سابق آمریکا در عراق فاش کرد که یک مسؤول بلندپایه عربستانی اخیراً به حمایت کشور متبوعش از گروهکهای تندرو از دهه ۶۰ قرن گذشته تاکنون اعتراف کرد.
زلمای خلیل زاد طی مقاله‌ای که در مجله «پولتیکو» به چاپ رسانده است، خاطرنشان کرد این مقام عربستانی اعلام کرده است که هدف از این حمایتهای ریاض از گروهکهای تندرو در دهه ۶۰ قرن گذشته مقابله با جریان وابسته به جمال عبد الناصر رئیس‌جمهور وقت مصر بود، اما هدف اصلی برنامه‌های کنونی این کشور در حال حاضر مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.
خلیل زاد با اشاره به اینکه مقامات سعودی اخیراً حمایتهای خود از گروههای تندرو را علنی‌تر کرده‌اند، تصریح کرد که در سفر اخیرم به عربستان، شاهد رفتار عجیبی از سوی آنها بودم و درحالی‌که درگذشته هر وقت بحث حمایت مالی ریاض از گروههای تندرو را مطرح می‌کردیم، مقامات سعودی آن را به‌شدت تکذیب می‌کردند، این بار، یک مقام عربستانی در جریان دیدارهای من با ملک سلمان پادشاه عربستان، شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و برخی وزرای دیگر، اعلام کرد که ما شمارا فریب داده‌ایم.
این سفیر سابق آمریکا اعلام کرده است که مقام سعودی مذکور نحوه حمایت مالی ریاض از گروههای تندرو در اوایل دهه ۶۰ قرن گذشته به‌منظور مقابله با ایدئولوژی سیاسی و اجتماعی برگرفته از تفکر جمال عبد الناصر را برای من تشریح کرد و اذعان نمود که هدف از حمایتهای کنونی این کشور از گروههای تندرو مقابله با جنبشهای شیعی تحت حمایت ایران در سایه تقابل ژئوپلیتیک میان طرفین است.
البته خلیل زاد تاکید کرده است که مقامات سعودی به این مسأله اعتراف کرده‌اند که حمایتهای آنها از این گروههای تندرو نتیجه عکس برای آنها داشته است و این گروهها به تهدیدی جدی برای عربستان و غرب تبدیل‌شده‌اند که احتمال دارد حتی اربابان خودشان را هم ببلعند. منبع: آخرین خبر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *