مقابله با زمین‌خواریها با مدیریت یکپارچه املاک

دسته: حقوق اراضی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵


مقابله با زمین‌خواریها با مدیریت یکپارچه املاک

مقابله با زمینخواریها با مدیریت یکپارچه املاک

 664978199

یکی از عوامل اصلی تشکیل پروندهها در دستگاه قضایی، اختلاف بر سر مالکیت اراضی و دعاوی حقوقی ناشی از آن است؛ بهطوریکه مشخص شدن حریم مالکیت افراد تا حدود زیادی میتواند از طرح دعاوی متعدد در دادگستریها پیشگیری کند.

سوءاستفاده از مشخص نبودن حریم و حدود اراضی، زمین‌خواری، ساخت‌وساز غیرمجاز، تجاوز به اراضی عمومی و خصوصی و ثبت‌اسناد ملکی متعارض از دعاوی رایج در طول سالهای گذشته در دادگستریها بوده است که حالا با راه‌اندازی شبکه مدیریت مالکیت یکپارچه ملک موسوم به «شمیم» انتظار می‌رود، بخش زیادی از آنها برطرف شود. مدیران کل ثبت‌اسناد و املاک استا‌نهای مختلف از تلاش برای تکمیل این شبکه و ثبت دقیق حدود اراضی در کشور می‌گویند.

 تکمیل نقشه کاداستر

مدیرکل ثبت‌اسناد کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که شبکه مدیریت مالکیت یکپارچه ملک موسوم به «شمیم» در اداره کل ثبت‌اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج رونمایی آغاز به کارکرده است که از ابتدای سال جاری طرح امکان‌سنجی و مطالعاتی شمیم (شبکه ملی یکپارچه مالکیت) آغازشده است.

سعید محوری درباره نحوه کار شبکه شمیم توضیح می‌دهد که این شبکه با استفاده از نقشه‌ها و عکسهای هوایی استان و با توجه به وسعت و موانع ارتفاعی (کوهها و ساختمانهای بلند و دکلهای مخابراتی) کار خود را با نصب آنتن روی ساختمان اداره کل آغاز کرده است. مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد بیان می‌کند: این شبکه با پوشش کامل در سطح استان، امکان عملیات تحدید حدود املاک و تکمیل نقشه کاداستر را با دقت بالا فراهم می‌کند و از تداخل و تعارض بین املاک با استفاده از تعیین موقعیت دقیق در سیستمهای مختصات جهانی جلوگیری به عمل می‌آورد.

محوری با اشاره به این‌که برای راه‌اندازی شبکه شمیم، قریب به 2 میلیارد ریال هزینه شده است، بیان می‌کند: اگرچه این هزینه صرف راه‌اندازی این طرح‌شده است اما با اجرای طرح شبکه شمیم از هزینه‌‌های مراحل ثبت و نگهداری اسناد ثبتی کاسته می‌شود.

 تهیه بانک اطلاعاتی

وی می‌افزاید: با استفاده از اطلاعات این شبکه از ‌این پس همه نقشه‌ها در یک سیستم مختصات واحد تهیه و وارد بانک اطلاعاتی خواهد شد در‌نتیجه مسایلی از قبیل تداخل بین نقشه‌ها از بین خواهد رفت. این مسؤول خاطرنشان می‌کند: شمیم‌ فرصتی را فراهم می‌کند تا محدوده املاک مشخص شود و این شبکه می‌تواند به تکمیل نقشه کاداستر نیز کمک کند.

  جلوگیری از تداخل املاک در نقشه جهانی

محوری بیان می‌کند: جلوگیری از تداخل املاک و استقرار صحیح پلاک در موقعیت جهانی از دیگر ویژگیهای مهم این شبکه است.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار می‌کند: در این شبکه تحدید حدود املاک در سیستم مختصات جهانی با دقت بالا و به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و در نتیجه اسناد مالکیت کاداستری با دقت بسیار بالا صادر می‌شود.

  بازگشت املاک پس از حوادث طبیعی

وی توضیح می‌دهد: املاکی که با استفاده از شمیم ثبت و صدور سند می‌شود در صورتی‌که به هر علتی حدود آنها در طبیعت از بین برود یا مورد تجاوز دیگران قرار گیرد با دقت سانتی‌متر قابل پیاده‌سازی دوباره است و حقوق مالکان با توجه به ثبت مختصات گوشه‌های املاک در بانک کاداستر استان نزد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور حفاظت می‌شود بنابراین موجب جلوگیری از هرج‌ومرجهای مالکیتی پس از حوادث غیرمترقبه است.

وی بیان می‌کند: چنان‌چه از این پس با وقوع بلایای طبیعی مانند سیل‌، زلزله و نظایر آن، حدود املاک از بین برود‌، شبکه شمیم از بسیاری از نابهنجاریها در ‌این حوزه جلوگیری خواهد کرد.

وی تأکید می‌کند: با مشخص شدن محدوده املاک بسیاری از تعارضات املاک و مشکلاتی که در حال حاضر در خصوص محدوده املاک وجود دارد رفع می‌شود.

 کاهش دعاوی ملکی

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان بیان می‌کند: این طرح علاوه ‌بر این‌که سبب کاهش دعاوی ملکی می‌شود، گام بزرگی به‌منظور تهیه نقشه‌های ارتفاعی مسطحاتی با سرعت بالاست که دقت سندهای صادره را بالا خواهد برد.

 جانمایی یکمیلیون و 200 هزار هکتار اراضی ملی کرمان

این در حالی است که مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک کرمان با اشاره به جانمایی یک‌میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی ملی جنوب استان کرمان، می‌گوید: این میزان جانمایی ‌نتیجه فعالیت خوب اداره‌های ثبت در جنوب استان کرمان ا‌ست.

رضا طالبی زاده بیان می‌کند: رعایت نظم و انضباط اداری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تکریم ارباب‌رجوع و تعامل مستمر با اجرای این طرح میسر می‌شود.

وی موضوع تثبیت اراضی ملی در شمال استان کرمان را از مهم‌ترین اولویتهای کاری رؤسای اداره‌ها ثبت این منطقه در دو ماه باقی‌مانده سال جاری برمی‌شمارد.

  پیشگیری از زمینخواری با «شمیم»

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک خوزستان خواستار حمایت دستگاههای مختلف استان از اجرای طرح «شمیم» می‌شود و می‌گوید: با اجرای این طرح از پدیده زمین‌خواری جلوگیری می‌شود.

عبدالحسین رامشی تأکید می‌کند: با توجه به موقعیت سیاسی، پدیده زمین‌خواری و معضلات ناشی از این پدیده در استان، متقاضی اجرای طرح شمیم در خوزستان شدیم. وی بیان می‌کند: طبق برآوردهای ما هزینه تجهیزات و ملزومات طرح شمیم، 34 میلیارد ریال است.

  دقت در جانمایی املاک خراسان جنوبی

در کنار «شمیم»، شبکه جامع تحدید حدود مالکیتها نیز راه‌اندازی شده است که به گفته مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک خراسان جنوبی، با این روش تثبیت جانماییهای املاک با دقت بالای صورت ‌می‌گیرد که این باعث جامع‌تر شدن و دقت بیشتر بانک جامع املاک و کاداستر می‌شود.

قدرت الله حاجی پور، مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک خراسان جنوبی، با بیان این‌که مساحت استان 15 میلیون و 79 هزار و 717 هکتار است که از این میزان 5/14 هکتار اراضی ملی است، تصریح می‌کند: از این میزان برای 13 میلیون و 609 هزار و 979 هکتار سند مالکیت صادرشده است.

به گفته وی در حال حاضر 977 هزار و 638 هکتار از اراضی ملی استان فاقد سند مالکیت است و هم‌چنین 95 درصد عرصه‌های شهری در سیستم بانک جامع املاک و کاداستر جانمایی شده است. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *