معاون وزیر علوم: دانشگاهها باید اتاق فکر باشند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵


معاون وزیر علوم: دانشگاهها باید اتاق فکر باشند

معاون وزیر علوم: دانشگاهها باید اتاق فکر باشند

149722516

سید ضیا هاشمی در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی و تخصصی اتاق فکر است

ان سمنان در سالن جلسات میثاق دانشگاه این شهر، با بیان اینکه دانشگاهها از لحاظ قانونی تفاوتهایی با سایر سازمانها دارند، یادآور شد: دانشگاهها با استقلال نسبی که دارند عرصه گفتوگو و گفتمان را ایجاد میکنند.

هاشمی با بیان این‌که در بخشهای دیگر دولتی عملکردها بر اساس بخش‌نامه‌ها، دستورالعملها انجام می‌شود ولی اقدامها در دانشگاه بر اساس نقد و گفت‌وگو است، افزود: برخلاف وجود ظرفیتهای بالای اجتماعی به‌ویژه نخبگان، ضعفهایی در داشتن فرهنگ گفت‌وگو در تعاملات اجتماعی در جامعه وجود دارد.

وی با تأکید این‌که دانشگاه اتاق فکر جامعه هستند، گفت: ایده‌های اتاق فکر دانشگاهها باید باعث اصلاح و منشأ تحولات طرحهای کلان در کشور شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات افزود: محصولات فکری و نظریه‌های تولیدی اتاق فکر در قالب مسأله شناسی و راهبردی در اختیار رئیس‌جمهوری و دستگاههای مرتبط که منشأ تحولات طرحهای کلان در کشور است قرار می‌گیرد که باعث تغییر مسیر و اصلاح طرحها می‌شود.

وی با بیان این‌که در سفرهای رئیس‌جمهوری به استانها یکی از جدی‌ترین گزارشات که مبنای تصمیم‌گیری بوده، طرحهای اتاق فکر استانها بوده است، تصریح کرد: محصولات تولیدی این اتاق فکر بدون صرف هزینه، به تولید نظریه‌های با جمعی از نخبگان می‌پردازد.

هاشمی با اشاره به این‌که محصولی که از ایده‌های اتاق فکر تولید می‌شود در 2 سطح منطقه‌ای و ملی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: در حوزه مدیریت استانی ایده‌های اتاق فکر در اختیار مدیران استانها قرارگرفته تا بتواند سطح کارآمدی دولت را بیان و برای اصلاح امور در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: اتاق فکر بستری برای بیان دیدگاههای مختلف و جمع نظر صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف با ایده‌های مشترک است که منجر به راهبرد شود.

وی با بیان این‌که نخبگان سرآمد و صاحب‌نظر هستند، خاطرنشان کرد: اختلاف رأی و دیدگاههای مختلف نسبت به موضوعات یک فرصت برای بررسی ابعاد مختلف موضوعات است. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات با بیان این‌که کار اتاق فکر فقط تولید نظریه و فکر نیست و سه گروه نخبگان، مدیریتی، دانشگاهی اجتماعی در این اتاق حضور دارند، گفت: دانشگاهیان به‌عنوان پیش‌قدم اجتماع و کانون نخبگان در این اتاقهای فکر حضور دارند، البته دانشگاه به‌عنوان اتاق فکر مدعی این نیست که همه مسایل را دانسته
و می‌تواند حل کند.

در این نشست عباس هنر بخش رئوف رئیس دانشگاه، امیر بینایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان و جمعی از استادان دانشگاههای استان سمنان حضور داشتند.

شبکه اتاق فکر استانی به‌عنوان طرحی از سال 93 به‌صورت مشترک به‌وسیله مرکز بررسی راهبردی ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تأسیس شد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *