مطالعه تطبیقی شرایط و موانع نکاح در حقوق ایران و فقه شافعیه

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۸ دی ۱۳۹۵


مطالعه تطبیقی شرایط و موانع نکاح در حقوق ایران و فقه شافعیه

مطالعه تطبیقی شرایط و موانع نکاح در حقوق ایران و فقه شافعیه

496842090

نویسنده: حسین مریدی فر

ناشر: خرسندی

مشخصات ظاهری: 96 صفحه

سال انتشار: 1395

قیمت: 7000 تومان

باید گفت که در مهم و بنیادی بودن نکاح و این‌که بنیان و ستونهای اصلی یک جامعه نکاح به‌صورت صحیح آن است بحثی نیست. از قدیم‌الایام در بین تمامی فرق و گروهها چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام به این مقوله اهمیت خاصی داده‌شده است.

موضوع کتاب ناظر است به حقوق ایران و فقه شافعیه با توجه به منابع موجود به‌صورت تطبیقی؛ البته اشاراتی به دیگر فرق اسلامی نیز خواهد داشت. در این‌بین به تحلیل داده‌های گردآوری‌شده نیز خواهد پرداخت و موارد اختلاف و اشتراک را به صورتی دسته‌بندی‌شده و منظم بیان خواهد کرد.

با توجه به اهمیت نکاح در دین مبین اسلام حقوقدانان و فقها بیشتر از هر موضوع دیگری به آن پرداخته‌اند مثلاً در حقوق ایران آقای دکتر کاتوزیان در دو جلد به مطالعه نکاح پرداخته‌اند که بیشتر حول حقوق ایران وفقه امامیه و گاهاً منابع دیگر نیز مدنظر ایشان بوده است یا آقای دکتر یوسف قرضاوی نیز در دیدگاههای فقهی معاصر به این امر از دیدگاه فقه اهل تسنن به مسأله پرداخته‌اند بدون آن‌که تطبیقی در تألیف ایشان صورت گرفته باشد.

در این کتاب همچنین به قانون اجازه احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعیان نیز اشاره ای شده است: این ماده واحده بیان می داند:

«ماده‌واحده- نسبت به احوال شخصیه و حقوق ارثیه و وصیت ایرانیان غیر شیعه که مذهب آنان به رسمیت شناخته‌شده، محاکم باید قواعد و عادات مسلمه متداوله در مذهب آنان را، جز در مواردی که مقررات راجع به انتظامات عمومی باشد، به طریق ذیل رعایت نمایند:

1- در مسایل مربوط به نکاح و طلاق، عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهبی که شوهر پیرو آن است.

2- در مسایل مربوط به ارث و وصیت، عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهب متوفی.

3- در مسایل مربوط به فرزندخواندگی، عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهبی که پدرخوانده یا مادرخوانده پیرو آن است».

تقسیم‌بندی مطالب نیز بدین نحو است:  در بخش اول به شرایط و ارکان نکاح از دیدگاه حقوق ایران و فقه شافعیه بامطالعه  تطبیقی پرداخته‌شده که شامل مباحثی از قبیل صیغه، اختلاف جنسیت، وجود شاهد، ولی و در آخر اشاره‌ای هم به ثبت ازدواج شده است. بخش دوم به موانع نکاح بامطالعه تطبیقی اختصاص‌یافته و به موانع موقت و ابدی و هم‌چنین موانع مذکور در حقوق ایران مختصاً و فقه شافعیه مختصاً، خواهد پرداخت. منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *