مصوبه مجلس برای ایجاد توازن منطقه‌ای و توانمندسازی روستاها

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۲ دی ۱۳۹۵


مصوبه مجلس برای ایجاد توازن منطقه‌ای و توانمندسازی روستاها

مصوبه مجلس برای ایجاد توازن منطقهای و توانمندسازی روستاها

177959150

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح (یکشنبه، 5 دیماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه ششم توسعه کشور با اصلاح جزییاتی از ماده 31 این لایحه، این ماده را پس از اصلاحات با 173 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

بر اساس این گزارش نمایندگان در جریان بررسی این ماده اصلاحات بسیاری را با رأی‌گیری انجام دادند.

بر اساس ماده 31 اصلاحی لایحه مذکور، به‌منظور رقابت‌پذیر کردن، عدالت بین منطقه‌ای و سرزمینی و تقویت خوداتکایی، افزایش انگیزه وصول درآمد‌های استانی دولت موظف است:

1- در سال اول برنامه سند آمایش سرزمین ملی و استانی را تهیه و پس از تصویب شورای عالی آمایش سرزمین از سال دوم برنامه اجرا کند.

2- درآمدها و هزینه‌هایی که ماهیت استانی دارند را تعیین و طی دو سال اول برنامه در چهارچوب نظام درآمد- هزینه استانی به‌صورت سرجمع درآمدها، اعتبارات هزینه‌ای و تملک داراییهای سرمایه‌ای هر استان (برمبنای وجوه واریزی به خزانه) در بودجه سنواتی اعمال نماید. مازاد بر درآمدهای وصولی نسبت به سقف مصوب هر استان بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان برای تأمین اعتبارات هزینه‌ای و تملک داراییهای سرمایه‌ای مصوب در بودجه سنواتی، در مقاطع سه‌ماهه به استانهای ذی‌ربط توزیع می‌شود.

3- دولت مکلف است سه درصد (3%) از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی خالص و صادرات گاز طبیعی را به ترتیب، یک‌سوم به استانهای نفت‌خیز و گازخیز و دوسوم به مناطق و شهرستانهای کمتر توسعه‌یافته جهت اجرای برنامه‌های عمرانی در قالب بودجه‌های سنواتی با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استانها اختصاص دهد.

4- دولت موظف است در سال اول اجرای برنامه کلیه اختیارات و وظایف قابل‌واگذاری دستگاههای اجرایی را به واحدهای مربوطه فوق در استانها و شهرستانها واگذار کند.

5- شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته‌ برنامه‌ریزی شهرستان موظف هستند؛5 تا 8 درصد از سرجمع اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای استانی مصوب بودجه سنواتی را صرف تهیه و اجرای طرحهای هادی و بهسازی روستاهای شهرستان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نمایند. منبع: وب‌سایت مجلس شورای اسلامی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *