مصوبه اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور (نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور)


دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵


مصوبه اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور (نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور)


مصوبه اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور (نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور)

مصوبه‌ی شماره ۸۱۳۸/۹۵/دش مورخ ۶/۵/۱۳۹۵
(مصوب جلسه ۷۸۱ مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت آموزش‌وپرورش
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان تبلیغات اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی ـ سازمان بسیج مستضعفین ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبه «اولویتها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور (نظامنامه فرهنگی ورزش کشور)» که در جلسه ۷۸۱ مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:
در اجرای مصوبات مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۴ و ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «سیاستها و اولویتهای تربیت‌بدنی» و «وظایف کمیسیون فرهنگی تربیت‌بدنی» و به استناد بندهای ۵ و ۶ راهبرد ملی و بند ۲۰ اقدامات اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و به‌منظور ساماندهی وضعیت فرهنگی تربیت‌بدنی و ورزش کشور بر اساس رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، «اولویتها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور» به شرح زیر تعیین می‌شود:
۱ – ساماندهی وضعیت رسانه‌ای ورزش کشور (رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و الکترونیک) و ارتقاء‌ کیفی و تقویت رویکردهای فرهنگی و اخلاقی آن از طریق تشکیل «شورای نظارت بر مطبوعات ورزشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»‌ و تشکیل «شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر برنامه‌های ورزشی در سازمان صداوسیما» با همکاری وزارت ورزش و جوانان.
۲ – تقویت و ارتقاء روحیه پهلوانی و پاسداشت ارزشهای معنوی و اخلاقی همچون مردم‌دوستی، ایثارگری و عدالت‌خواهی در بین مربیان و مدیران ورزش کشور و ارتقاء فرهنگ حاکم بر ورزشگاه‌ها و مسابقات ورزشی با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و تبلیغی کشور به‌ویژه سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.
۳ – توسعه و ارتقاء کیفی و کمی ورزش بانوان و ترویج فرهنگ حاکم بر ورزش بانوان کشور به‌عنوان الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی از طریق مشارکت سازمان صداوسیما و همکاری نهادهای فرهنگی ذی‌ربط با وزارت ورزش و جوانان.
۴ – تقویت و ارتقاء سلامت عمومی و کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه با فرهنگ‌سازی ورزش همگانی در بین همه اقشار مردم از طریق همکاری و مشارکت سازمان صداوسیما، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.
۵ – تقویت و نهادینه‌سازی ورزشهای ملی و بازیهای بومی و محلی و اشاعه فرهنگ و ارزشهای حاکم بر آنها در همه عرصه‌های ورزشی از طریق همکاری و مشارکت سازمان صداوسیما، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.
۶ – توسعه سرمایه‌گذاری ورزش کشور در سطوح پایه (ورزش دانش‌آموزی و دانشجویی) با رویکرد فرهنگی و تربیتی و ایجاد هم‌افزایی در بهره‌مندی عموم مردم از فضاهای ورزشی دستگاه‌های اجرایی از طریق مشارکت و همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان.

۷ – ارتقاء سهم ورزش در تولید ناخالص ملی و رونق اقتصاد دانش‌بنیان ورزش با ترویج فرهنگ وقف و گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر جلب مشارکت­ خیرین، سازمانهای مردم‌نهاد، داوطلبان و بخش خصوصی با همکاری و مشارکت سازمان صداوسیما، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان.

۸ – مبارزه ساختارمند با ناهنجاریهای اخلاقی و فرهنگی، تخلفات و جرائم ورزشی و تلاش حداکثری برای کاهش دعاوی و اختلافات ورزشکاران، مدیران و دست‌اندرکاران این حوزه از طریق مدیریت عالیه کمیته‌های انضباطی و اخلاق در فدراسیونهای ورزشی و ایجاد ساختارهای حقوقی، قضایی و داوری ورزشی با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط.

۹ – نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت باشگاه‌های ورزشی عمومی و اعتباربخشی و رتبه‌بندی این باشگاه‌ها با تأکید بر التزام عملی به منشور اخلاقی و انضباطی باشگاه‌ها و نظارت بر حسن اجرای آن با همکاری نهادهای فرهنگی، انتظامی و ورزشی ذی‌ربط.
۱۰- ساماندهی وضعیت فرهنگی ورزش قهرمانی و حرفهای کشور به‌ویژه در سطح فدراسیونها و باشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای و برنامه‌ریزی در جهت ترویج فضائل اخلاقی، روحیه پهلوانی و جوانمردی و پرهیز از الگوسازی کاذب با همکاری سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادهای ذی‌ربط.
تبصره ۱ ـ وزارت ورزش و جوانان موظف است گزارش سالانه عملکرد اولویتها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
تبصره ۲ ـ آئین‌نامه‌ها، دستورالعملها و برنامه‌های اجرایی اولویتها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور به تصویب کمیسیون فرهنگی تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران (موضوع مصوبه ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی) خواهد رسید.
رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ
حسن روحانی
به نقل از روزنامه رسمی شماره ۲۰۸۰۶ مورخ 23/5/1395

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *