مشروعیت قوانین بشری ، مشروط به پشتوانه جعل الهی

دسته: آخرین مطالب , گزیده مقالات
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


مشروعیت قوانین بشری ، مشروط به پشتوانه جعل الهی

مشروعیت قوانین بشری ، مشروط به پشتوانه جعل الهی

عنوان: مبنای فقهی مشروعیت قوانین با رویکرد قرآنی

نویسندگان: محمدرسول آهنگران، ابوالحسن حق نواز

چکیده

مشروعیت قانون، باور بدین امر است که اقتدار حاکم بر هر کشور مفروض، محق است فرمان صادر کند و شهروندان موظفند به آن گردن نهند. عده‌ای از اندیشمندان غرب معتقدند با مشاهده رفتارهای اجتماعی انسان، می‌توان به وضع قوانین زندگی اجتماعی او اقدام نمود و یا مبانی دیگری که در این زمینه از سوی مکاتب مختلف بشری مطرح گردیده؛ اما در مقابل، فقها (حقوقدانان اسلامی) معتقدند غیر از خداوند کسی توانایی وضع قانون ندارد. این مقاله ادلّه قرآنی مشروعیت قوانین را در پنج دسته از آیات مورد طبقه بندی قرار داده است. دسته اول: تعبیر از قوانین به حدود در آیات قران کریم؛ دسته دوم: آیات دال بر انحصار حکم برای خداوند متعال؛ دسته سوم: آیات دال بر نیازمندی حاکمیت به جعل الهی؛ دسته چهارم: شرط بودن علم برای قانونگذاری و آیات دال نقص علم بشری؛ دسته پنجم: آیات دال بر مرجعیت خداوند در حل اختلافات. نوآوری مقاله حاضر در این است که با استفاده از دلایل قرآنی و با تقسیم‌بندی آیات مبارکه به اثبات مبنای مشروعیت قوانین پرداخته و آن عبارت است از وجود پشتوانه جعل الهی و اینکه تنها در این صورت قوانین مشروعیت داشته و دلایل قرآنی در کنار دلایل عقلی مورد اشاره در ضمن تبیین آیات شریفه ثابت می کند که انحصار قانون‌گذاری در اختیار خداوند متعال است.

کلیدواژگان: مشروعیت، دلایل قرآنی، وضع قانون، الزام‌آور بودن

مجله پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، شماره 46، زمستان 1395


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *