مسکن اجتماعی؛ موفقیت یا شکست!

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


مسکن اجتماعی؛ موفقیت یا شکست!

مسکن اجتماعی؛ موفقیت یا شکست!

650356721

صاحبخانه شدن و صاحبخانه بودن در کنار اینکه یکی از نیازهای اصلی و اساسی خانوادهها را برطرف میکند، امنیت خاطر زیادی را نیز برای انسان به ارمغان میآورد. خاطرجمع بودن از داشتن سرپناه برای هرکسی حایز اهمیت است. در کشور ما «مسکن» ازجمله موضوعاتی است که تبدیل به یک دغدغه برای خانوادهها شده و قیمتهای سرسامآور ملک، باعث شده که درآمد بسیاری افراد چه جوانان و چه افراد مسنتر اجازه خانهدار شدن را به آنها ندهد.

خانهدار شدن اقشار کمدرآمد

پس از آثار منفی‌ای که اجرای نادرست طرح مسکن مهر بر اقتصاد کشور گذاشت، دولت یازدهم با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی، طرح جدیدی را با عنوان «تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد» یا «مسکن اجتماعی» در دستور کار خود قرارداد که نخستین مراحل اجرایی آن در سال 94 آغاز شد. طرح مسکن اجتماعی با اشراف بر نواقص و کاستیهای مسکن مهر با ترکیب دو هدف مهم قصد دارد اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار کند. در این طرح با انتخاب بافتهای فرسوده درون شهرها و تأمین زمین موردنیاز ساماندهی بافتهای فرسوده شهری به‌عنوان نخستین هدف در دستور کار قرارگرفته است و از سوی دیگر با ساخت مجتمعهای مسکونی، علاوه بر سکونت مالکان این خانه‌های قدیمی بخشی از متقاضیان کم‌درآمد در واحدهای ساخته‌شده جای می‌گیرند. این طرح باهدف تأمین سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به هیأت دولت ارسال شد و قرار است تا پایان سال جاری نیز ۷۰ هزار واحد تأمین شود.

ارسال طرح مسکن اجتماعی به دولت

طبق اخبار رسیده هفته پیش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی وعده ارسال طرح «مسکن اجتماعی» در هفته جاری را مطرح کرد و این طرح پس از بررسیهای کارشناسی بر اساس نیازسنجی و عدم تکرار اقدامات عجولانه قبلی، بعد از حدود سه سال از مطرح‌شدن آن توسط وزارت راه و شهرسازی، در روزهای اخیر به هیأت دولت ارسال شد. قرار است طرح «مسکن اجتماعی» از سوی بنیاد مسکن به‌عنوان مجری اصلی طرح، به دو شکل «خرید و ساخت مسکن ملکی» و «ساخت مسکن استیجار و پرداخت یارانه اجاره‌بها» به اجرا دربیاید.

تأمین نیاز سکونتی سالانه 100 هزار خانوار

پیش مصوبه طرح «مسکن اجتماعی» در حالی تدوین‌شده که در این طرح، از سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۰، نیاز سکونتی سالانه ۱۰۰ هزار خانوار کم‌درآمد سه تا ۴ دهک اول با حمایتهای مستقیم دستگاهها و سازمانهای مسؤول تأمین می‌شود. گفته می‌شود، ساخت مسکن ملکی با وام کم‌بهره، کمک بلاعوض برای خرید مسکن مهر، پرداخت یارانه اجاره‌بها و هم‌چنین ساخت مسکن استیجاری با تعهد اجاره ۱۰ ساله واحدها، اشکال طرح «مسکن اجتماعی» است.

موفقیت یا شکست

با توجه به جزییات و برنامه‌‌هایی که برای طرح مسکن اجتماعی مطرح‌شده است، این سؤال پیش می‌آید که آیا مسکن اجتماعی می‌تواند به‌عنوان یک طرح موفق در کشور ما به اهدافی که بر مبنای آنها برنامه‌ریزی‌شده، جامه عمل بپوشاند؟ با توجه به رکودی که در حال حاضر در بخش مسکن شاهد آن هستیم، به‌طورقطع لازم است که طرحهایی مطرح شود که باعث ایجاد شوک در این فضای راکد و بی‌حرکت شود و ازآنجاکه مردم کاستی‎ها و مشکلات بی‌اندازه مسکن مهر را مشاهده کرده‌اند، دولت باید به‌نوعی اعتماد مردم را با این طرح جدید جلب کند و تلاش کند که فضای ناامیدی و رکود را در این بخش از بین ببرد. چراکه قطعاً برای مردم کشور ما شکست دوباره یک طرح دیگر در حوزه مسکن، نه‌تنها خوشایند نخواهد بود بلکه باعث ایجاد نوعی بی‌اعتمادی نسبت به مسؤولان و کارشناسان این حوزه در کشور خواهد شد. منبع: قانون


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *