مسئولان اجرایی انتخابات از حمایت و تبلیغ کاندیداها اجتناب کنند

دسته: آخرین مطالب , تیتر ویژه
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶


مسئولان اجرایی انتخابات از حمایت و تبلیغ کاندیداها اجتناب کنند

دادستان کل کشور، گفت: انتظار داریم که مسئولان اجرایی انتخابات کاملا قوانین را رعایت کرده و از حمایت و تبلیغ یک کاندیدای خاص اجتناب کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفرمنتظری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که در امر انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد، مساله امنیت است، اظهارکرد: مسئول تامین امنیت فضای انتخابات چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی در سراسر کشور با بخش‌های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی در ادامه افزود: از وزرات کشور و زیرمجموعه‌هایی که مسئولیت اجرای انتخابات را دارند و استانداران و فرمانداران و نیروی‌انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و دستگاه‌های دیگر انتظار می‌رود که امنیت لازم را برای  تحقق یک حماسه ایجاد کنند و برای برقراری یک امنیت پایدار تمام بخش‌ها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

  برخورد نظام با برهمزنندگان فضای انتخابات

منتظری بیان‌کرد: اطلاعاتی که ما داریم این است که عناصر بدخواه و دشمنان درصدد برهم زدن امنیت به هر وسیله‌ای هستند؛ هرچند که قطعا نخواهند توانست کاری را انجام دهند، اما باید بدانند هرکس فضای انتخابات را بر هم بزند، قطعا نظام با او برخورد خواهد کرد و به تعبیر رهبرانقلاب سیلی محکمی خواهد خورد. دادستان کل کشور با بیان اینکه مراقبت‌های لازم از سوی مسئولان از یک طرف و حضور و هوشیاری مردم از طرف دیگر می‌تواند اقدامات دشمن را خنثی کند، گفت: انتظار داریم که مسئولان اجرایی انتخابات، استانداران، فرمانداران و بخشداران بیش از تمام دستگاه‌های دیگر به این امر توجه کنند و اجازه ندهند زمینه‌ای فراهم شود که کسی بخواهد از فرصت سوءاستفاده کند.

وی بیان‌کرد: استانداران، فرمانداران و بخشداران چون منسوب به دولت مستقر هستند، شاید گرایش حمایت از یک کاندیدا را داشته باشند که یک امر طبیعی است، ولی انتظار داریم که مسئولان اجرایی انتخابات کاملا قوانین را رعایت کرده و از حمایت و تبلیغ یک کاندیدای خاص اجتناب کنند، البته منظور بنده از فرد خاص، شخص خاصی نیست و به طورکلی هر شش نامزد انتخابات علی‌السویه هستند و مسئولان اجرایی حق ندارند از فرد خاصی طرفداری کنند. منتظری در ادامه اظهارکرد: متاسفانه در چند روز اخیر به خصوص هفته اخیر گزارشات زیادی از تخلفات و حمایت‌هایی که برخی از مسئولان اجرایی داشته‌اند، به دست ما رسیده است، البته ما در مقام‌قضاوت صحت آن گزارشات نیستیم، بلکه نفس این گزارشات از سوی مجریان غیرقابل قبول است. دادستان کل کشور از مسئولان اجرایی خواست در چند روز باقی مانده در کمال بی‌طرفی وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهند. وی گفت: به صراحت می‌گویم که ما مایل نیستیم کار به جایی برسد که ناچار شویم برای مسئولان اجرایی انتخابات پرونده قضایی تشکیل دهیم.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه به موجب قانون کسانی که مسئولیت اجرایی دارند، حق ندارند له یا علیه کاندیدای خاص تبلیغ یا اظهارنظر کنند، یادآورشد: اگر این کار صورت بگیرد، تخلف و جرم است و لذا قوه‌قضاییه در مقابل جرم نمی‌تواند سکوت کند.

  راهاندازی کارناوال جرم است

منتظری با بیان اینکه مسئولان ستادها مراقبت کنند چراکه ما کسانی داشته‌ایم که در برخی از ستادها تخلف کرده‌اند یا از وقوع تخلف جلوگیری نکرده‌اند، گفت: از نظر قانونی تجمع در فضای باز و راه‌اندازی کارناوال جرم است، مگر اینکه با مجوز صورت گیرد و اگر چنین اقداماتی بدون مجوز انجام شود، قوه‌قضاییه به آنها رسیدگی خواهد کرد. دادستان کل کشور، اظهارکرد: مسئولان ستادها توجه کنند که خدای ناکرده احتمال دارد، برخی افراد بدخواه که به دنبال برهم زدن انتخابات هستند، از این موقعیت سوء‌استفاده کنند و با اینکه تمایلی به هیچ حزب و جناحی ندارند، اما وارد جمعیت ستادها شوند و حادثه‌ای رخ دهند، لذا مسئولان باید هوشیار باشند و جوابگو باشند. وی بیان‌کرد: از مسئولان ستادها در روزهای باقی مانده، انتظار می‌رود که خطوط قرمز نظام را رعایت کنند و بزرگترین و مهمترین خط قرمز ما ارزش‌های اسلامی و انقلاب است. خطوط قرمز آن چیزهایی است که مردم برای آنها خون داده‌اند و نباید اجازه داد که برخی افراد با عبور از این خطوط باعث جریحه دار شدن احساسات مردم شوند. منتظری در ادامه اظهارکرد: ما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری توصیه کردیم که نسبت به رعایت اخلاق حساس باشند و مسائلی که باعث تنش است را مطرح نکنند چراکه ما در افکار‌عمومی شاهد هستیم برخی مسائل مطرح می‌شود و نسبت‌هایی داده می‌شود که این مقدار بدآموزی داشت و در جامعه آثار خوبی به وجود نیاورد و بسیاری از مردم نسبت به این بی‌اخلاقی‌ها اعتراض داشتند. منتظری گفت: در این مناظرات گفته شد که قوه‌قضاییه در طول این دوران چه مبارزه‌ای با فساد داشته است؟ یعنی قوه‌قضاییه را یک قوه به دور از انجام وظایف محوله دانستند که این کار به دور از انصاف است. دادستان کل کشور بیان کرد: اساسا مدیران اجرایی چه اصولگرا باشند و چه اصلاح طلب برای ما فرقی ندارند، لذا انتظار داریم دولت‌های محترم و مسئولان اجرایی ساختار کار را به گونه‌ای ایجاد کنند که فساد در آن دستگاه ایجاد نشود.

  بیشترین تخلفات انتخاباتی سوءاستفاده از بیت المال است

وی افزود: قبلا تبلیغات زودهنگام بیشترین تخلف انتخاباتی بود، اما با گزارشات دریافتی مشخص شده است که بیشترین تخلفات انتخاباتی در حال حاضر سوء‌استفاده از بیت‌المال است. دادستان کل کشور گفت: برخی از اعضای شوراها با توجه به دسترسی که به امکانات دارند، از اموال بیت‌المال استفاده می‌کنند که این کار جرم است و قطعا با آنها برخورد خواهد شد. منتظری در پاسخ به پرسشی دیگری مبنی بر اینکه اعلام کردید که برای برخی از استانداران پرونده‌قضایی با موضوع انتخابات تشکیل شده است، رسیدگی به این پرونده‌ها در چه مرحله‌ای است و عنوان اتهامی این افراد چیست، تصریح‌کرد: عمدتا استفاده غیرمجاز از اموال بیت‌المال و حمایت از برخی افراد و کاندیداهای خاص عنوان اتهامی این افراد است که دادسرای تهران آنها را احضار کرده و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

وی بیان‌کرد: متاسفانه فضای مجازی به شدت فضایی ناسالم است، یعنی اهانت‌ها  و تمسخرها در آن وجود دارد که برای رسیدگی به آنها نیاز به شکایت شاکی است.

  کاندیداها علیالسویه اند

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای یکی از کاندیداها مبنی بر میزان املاک نجومی، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات مناظرات زنده همین است. ما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات تصمیم گرفتیم که مناظره‌ها زنده نباشد و بنده از کسانی بودم که گفتم این مناظره‌ها به صورت زنده پخش نشود، زیرا اگر زنده باشد ممکن است حرف‌هایی زده شود که بعدا با افکارعمومی مواجه شویم اما نهایتا تصمیم گرفته شد که مناظرات زنده باشد. البته امروز برخی می‌گویند که ای کاش به حرف فلانی عمل می‌شد. منتظری اظهارکرد: متاسفانه ما از این دوره مناظره زنده تصویر خوبی نداریم؛ ما اعتقاد داریم در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم ما خود را نباید با یک کشور لائیک مقایسه کنیم. مردم ما جان خود را داده‌اند تا اسلام حاکم شود، بنابراین اسلام دستورات و قوانین خاص خود را دارد.

دادستان کل کشورادامه داد: همه ما سمت‌های مختلفی را داشته‌ایم که بسیاری از مسائل درآنجا اتفاق افتاده است، به خصوص برای قوه‌قضاییه که جایی است که اسرار مردم و مسئولان در آنجا حفظ  می‌شود. وی افزود: بنده از سال 60 تا به امروز که حدودا 36 سال است بسیاری ازاتفاقات را دیده‌ام و سینه من از پر از اسرار است اما من مجاز به بیان این اسرار نیستم. دادستان کل کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مناظرات حرف‌هایی به رییس‌جمهور نسبت داده شد، آیا صحبت‌های مطرح شده نسبت به رییس‌جمهور لازم است که شکایت خصوصی شود یا خیر، گفت: در قانون این موضوع تعریف و تبیین شده است. یکسری مسائل که مرتبط با اشخاص است حق شخصی است و فرد حق دارد که اگر به او توهین یا جسارت شد، شکایت کند. اما آن افرادی که کاندیدا بودند و در پشت میز مناظره بودند علی‌السویه بوده و کاندید هستند. آقای روحانی، در پاستور رییس‌جمهور و در پشت میز مناظره، کاندیدا هستند. اگر کسی که به رییس‌جمهور در قامت رییس‌جمهوری توهین کند، نیاز به شکایت خصوصی ندارد، اما در مناظره اگر کاندیدایی نسبت به دیگری شکایت داشته باشد، باید خود شخص وارد شود. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *