مسؤولیت اجتماعی شرکتهای تجاری

دسته: حقوق شهروندی
بدون دیدگاه
جمعه - ۲۳ مهر ۱۳۹۵


مسؤولیت اجتماعی شرکتهای تجاری

مسؤولیت اجتماعی شرکتهای تجاری

 

مفهوم « مسؤولیت اجتماعی شرکتها» در زمره مفاهیم اخلاق کسبوکار مطرح است و به نقشی که شرکتها در حوزه اجتماعی بر عهدهدارند مربوط میشود.

به گزارش بانکی دات آی آر، برای اینکه در کسب‌وکار خود موفق باشند باید مسؤولیت خود را در قبال جامعه و تمام کسانی که تحت تأثیر فعالیتهای سازمان قرار می‌گیرند رعایت کنند.

سازمانهای سرآمد به‌عنوان سازمانهایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان، روشی بسیار اخلاقی در پیش می‌گیرند. این سازمانها حساسیت و توجهی ویژه به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست‌بوم سازمان در حال و آینده دارند و این دیدگاه را ترویج می‌کنند. مسؤولیت اجتماعی در ارزشهای این سازمانها بیان‌شده است. آنها از طریق مراوده باز با ذینفعان، انتظارات و مقررات محلی و جهانی را درک و رعایت کرده و از آن فراتر می‌روند. مسؤولیت اجتماعی سازمان (Corporate Social Responsibility) به‌عنوان مسؤولیت شرکت در قبال جامعه، افراد انسانی و محیطی است که سازمان در آن فعال است و این مسؤولیت از ملاحظات اقتصادی فراتر می‌رود. مسؤولیت اجتماعی شرکت در تعریفی ملموس‌تر این‌گونه تعریف‌شده است: مسؤولیت اجتماعی سازمان فعالیتهایی است که پیش برنده منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون لازم می‌دارد. شرکتها همانند اعضای جامعه و شهروندان جامعه به این درک رسیده‌اند که آنها توسط جامعه به وجود می‌آیند و قوانین خود را از جامعه‌ای می‌گیرند که در آن فعالیت می‌کنند. آنها باید نقش، محدوده و هدفشان را در کنار درک کامل تأثیرات و مسؤولیتهای زیست‌محیطی و اجتماعی را به مرتبط سازند. بنابراین شهروندی شرکتها در پیشرفت شرکتها به‌عنوان درک کامل‌تری از نقش کسب کار در جامعه به شمار می‌رود. هرچند که ازلحاظ قانونی شرکتها محصول واگذاری بعضی از ظرفیتها به اشخاص حقیقی می‌باشند، اما منطقاً باید به همان قیاس دارای حقوق و مسؤولیت مشابه به شهروندان باشند. آنچه دراین میان باید تمیز داد تفاوت شرکتهای بزرگ و شهروندان عادی به لحاظ قدرت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که اصلاً برابر نیستند.

یک شرکت، زمانی به تعهد اجتماعی خود عمل می‌کند که به مسؤولیتهای قانونی و اقتصادی خود عمل کند و نه بیشتر. به‌عبارت‌دیگر، شرکت به حداقل مسؤولیتی که قانون از او خواسته است، عمل می‌کند. چنانچه شرکتی، هدف اجتماعی را ترغیب کند، تنها به‌منظور رسیدن به اهداف اقتصادی خود است و نه چیز دیگر. مسؤولیت اجتماعی با ورود خود، یک چارچوب حاکمیت اخلاقی را اضافه می‌کند که بر اساس آن، شرکتها به فعالیتهایی اقدام می‌کنند که وضع جامعه را بهتر کرده و از انجام کارهایی که باعث بدتر شدن وضعیت جامعه می‌شود نیز پرهیز ‌کنند. پاسخگویی اجتماعی اشاره به توان و ظرفیت شرکت در جهت عمل و اقدام نسبت به خواسته‌ها و انتظارات جامعه دارد. موفقیت کسب‌وکار به پیشرفت جامعه متصل است و رابطه مستقیمی میان این دو وجود دارد. چرا شرکت مایکروسافت و بنیاد گیتس در بازار آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا در صورت جهش از یک سطح توسعه به سطحی دیگر دراین قاره، بازار آفریقا به بزرگ‌ترین بازار محصولات مایکروسافت تبدیل خواهد شد. چرا شرکتهای نفتی بزرگ مانند «شل» نزدیک به پنج‌در صد درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه روی انرژیهای تجدید پذیر می‌کنند، زیرا هم‌اکنون در بازار سوختهای فسیلی رهبر بازار هستند و می‌خواهند هنگامی‌که سوختهای فسیلی به اتمام رسید، همچنان رهبر بازار انرژی باقی بمانند. آسیبهای اجتماعی و توسعه‌نیافتگی جوامع درنهایت هزینه‌های بنگاه را افزایش می‌دهد. چرا بزرگ‌ترین بنگاههای دنیا در کشورهای توسعه‌یافته شکل می‌گیرند و چرا بزرگ‌ترین بازارهای آنها در جوامع توسعه‌یافته قرار دارد.

نمونه‌های مزایای مستقیم ناشی از مسؤولیت اجتماعی برای یک شرکت شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش ارزش تجاری و نشان تجاری
  • دسترسی بیشتر به منابع مالی
  • نیروی کار سالم‌تر و ایمن‌تر
  • مدیریت ریسک و نظارت مؤثرتر بر امور شرکت
  • کارکنان مشتاق
  • وفاداری مشتری
  • ارتقای اعتماد و اطمینان طرفهای ذی‌نفع
  • تقویت وجهه عمومی

منبع؛ وب‌سایت بانکی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *