مزایای نگاه نکردن به نامحرم

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


مزایای نگاه نکردن به نامحرم

مزایای نگاه نکردن به نامحرم

 913361863

آسیب اخلاقی نگاه به نامحرم از دید اسلام امر ناپسندی است و گناه شمرده می‌شود، اما اگر آدمی چشم خود را از گناه و آلودگی بپوشاند و مسیر درست که همان تقوا است را پیشه راه خود وزندگی‌اش قرار دهد و از نگاه به نامحرم خودداری ورزد برای او فواید و آثار شیرینی به‌جای می‌ماند که برخی از آنها اشاره می‌شود.

قلبی آرام و آسوده

اگر آدمی چشمان خود را از گناه و معصیت ببندد و تابع دستورات الهی شود روح و روان و قلب وی به آرامش می‌رسد و با همین آسایش و آرامش است که وی را به مسیری درست و به‌سوی پیشرفت و پله‌های ترقی رهنمون می‌سازد. امام علی (ع) می‌فرماید: کسی که چشم خود را بر گناه ببندد، غم و اندوهش کمتر شود و از هلاکت و نابودی ایمن گردد. (میزان الحکمه ج 10، ص 72)

ارتقا قدر و مرتبه انسانیت

آدمی از زندگی خود چیزی جز عزت و مرتبت نمی‌خواهد و همه به دنبال حفظ شخصیت و احترام خویش‌اند، اما معمولاً از بیراهه می‌روند که به آن نمی‌رسند و به ذلت و خواری می‌افتند در تعالیم اسلامی راههای مختلفی برای افزایش قدر و مرتبه انسان نشان داده‌شده است که یکی از آنها داشتن «چشم‌پاک» است. امیر مؤمنان می‌فرماید: کسی که بر نفس سرکش خود حاکم باشد قدر و منزلتش بالا می‌رود. (مستدرک الوسایل ج 2، ص 287)

شیرینی ایمان و عبادت

کسی که می‌خواهد شیرینی ایمان و عبادت را با خود همیشه احساس کند و به عبادت و ذکر واقعی با معبود خویش بپردازد یکی از راههای آن کنترل نگاه است. امام صادق (ع) فرمود: هر کس به خاطر خدا و ترس از او، نگاه به نامحرم را ترک کند، خداوند، ایمانی به او عنایت می‌کند که شیرینی آن را در دلش احساس نماید. (بحارالانوار، ج 104، ص 38)

اخلاق خوش

کسب اخلاق خوش و پسندیده یکی از نتایج و ثمرات «نگاه پاک» است فردی که چشم خود را بر حرام می‌بندد، خداوند به او اخلاق نیکو و خوش عنایت می‌کند و او را با صفات نیکو و پسندیده آراسته می‌کند. امیر مؤمنان می‌فرماید: کسی که از محرمات، چشم‌پوشی کند، صفاتش نیکو می‌شود.

شادمانی و سربلندی در روز محشر

سعادتمند کسی است که در روز قیامت در حضور خداوند سرفراز و سربلند از اعمال درخشان و پربارش باشد. اگر کسی بخواهد به این ارزش گرانبها و والا دست یابد یکی از راههای آن چشم‌پاک است. رسول خدا (ص) فرمود: در روز قیامت، همه چشمها گریان‌اند، غیر از سه دسته: چشمی که از ترس خشیت خدا گریان باشد، چشمی که از محارم خدا و حرامها فروبسته شده باشد و چشمی که درراه خدا تا صبح بیداری کشیده است. (بحارالانوار، ج 104، ص 35 ج 18)

یافتن چشم بصیرت

یکی از نعماتی که خدای متعال به بندگان صالح خود عنایت می‌کند چشم بصیرت است که به‌وسیله آن می‌تواند به حقایق اشیاء و پدیده‌ها و حوادث پی ببرد و واقعیتها را چنان‌که هست دریابد. این نعمات با ذکر و یاد خدا و انجام واجبات و دوری از محرمات، تزکیه و سرکوب نفس حاصل می‌شود. بی‌تردید یکی از دستورات الهی کنترل چشم است که با تسلط و کنترل آن چشم بصیرت به دست می‌آید.

رسول گرامی اسلام فرمود: چشم‌پوشی کنید، عجایب عالم را ببینید. (مستدرک الوسایل، ج 14، ص 269) و باز آن حضرت فرمودند: هنگامی‌که خدا بخواهد در حق بنده‌ای خیری برساند، چشمان قلب او را می‌گشاید تا چیزهایی را که از او پنهان بوده مشاهده کند. (تفسیر نورالثقلین)

منبع: وب‌سایت خبرگزاری مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *