مزایای حذف ابلاغ کاغذی اوراق قضایی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۵


مزایای حذف ابلاغ کاغذی اوراق قضایی

مزایای حذف ابلاغ کاغذی اوراق قضایی

 

picture of man hands holding contract with random text

ابلاغ اوراق قضایی در دو نسخه کاغذی، آنهم توسط مأموران انتظامی یا پست قضایی یکی از روشهای سنتی در اعلام موضوعات قضایی به طرفین پروندهها در دستگاه قضایی بود؛ این روش علاوه بر هزینه کاغذ و نیروی انسانی، در بسیاری موارد، ابلاغ واقعی به شخص را شامل نمیشد و ابلاغها در بیشتر مواقع بهصورت قانونی صورت میگرفت.

حالا، با راه‌اندازی سامانه «ثنا» و ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی، علاوه بر حذف هزینه‌های زاید و تسریع در روند امور، اطلاع از ابلاغ و اطلاع واقعی مخاطب از اوراق قضایی نیز بهتر از گذشته صورت می‌گیرد.

  عدم نیاز به مراجعه حضوری

رئیس‌کل دادگستری استان گلستان بیان می‌کند: با الکترونیکی شدن پرونده‌ها، افراد برای اطلاع از روند رسیدگی به پرونده خود نیازی به حضور مستقیم در مراجع قضایی ندارند و با شناسه‌ای که به آنان داده می‌شود در منزل می‌توانند از روند رسیدگی به پرونده‌های خود، مطلع شوند. هادی هاشمیان توضیح می‌دهد که برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی طرح ابلاغ الکترونیک در استان گلستان اجراشده است که مردم برای دریافت شناسه کاربری قضایی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادگستریها مراجعه کنند. رئیس‌کل دادگستری استان گلستان با بیان این‌که این طرح در راستای تحقق رسیدگی الکترونیکی پرونده‌ها اجرا می‌شود، بیان می‌کند: بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه، استان گلستان در زمینه رسیدگی مکانیزه پرونده‌ها رتبه نخست کشور را به دست آورد. رئیس‌کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان می‌کند: همه مردم، حتی افرادی که در دستگاه قضایی پرونده ندارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادگستریها، شناسه کاربری قضایی، دریافت کنند.

  حفظ محرمانه بودن نامهها

در این میان معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد بیان می‌کند: با راه‌اندازی و آغاز به کار سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی و حذف ابلاغ کاغذی‌، میزان مشاهده اوراق ابلاغ‌شده به‌صورت تقریبی از 10 درصد به 80 درصد افزایش‌یافته است. حجت اسدی اظهار می‌کند: اطمینان از دریافت صحیح ابلاغیه، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی افراد، کاهش اطاله دادرسی و سرعت رسیدگی، افزایش دقت در روند کار، کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در رسیدگی و جلوگیری از جعل از جمله محاسن این طرح به‌حساب می‌آید. وی کاهش اطاله دادرسی و رعایت عدالت را از جمله انتظارات مردم در پرونده‌های قضایی می‌داند و بیان می‌کند: ابلاغ سریع و به‌موقع نقش مهمی در تسریع روند دادرسی پرونده‌های قضایی ایفا می‌کند.

  برگههایی که به دست افراد نمیرسید

این مقام قضایی می‌افزاید: از هر 100 برگ ابلاغی که در روش سنتی تحویل می‌شد، 90 مورد به دست شخص مخاطب نمی‌رسید، در بسیاری موارد هم ممکن بود که شخصی در محل مورد نظر حضور نداشته باشد. معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد ادامه می‌دهد: در شهرستان یزد حدود 500 هزار ابلاغیه در طول سال داشتیم و‌ به‌ خاطر هر ابلاغیه 3 برگ کاغذ مورد استفاده قرار می‌گرفت و نیروی انسانی هم زمان زیادی برای تحویل این ابلاغیه‌ها صرف می‌کرد.

 80 درصد افراد پیامکها را مشاهده کردند

اسدی تصریح می‌کند: از زمان اجرای این طرح، 80 درصد افرادی که پیامک صدور ابلاغ را دریافت ‌کرده‌اند، سامانه ابلاغ مراجعه و ابلاغ الکترونیک خود را مشاهده کرده‌اند. معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد به هزینه 150 میلیارد تومانی قوه قضاییه برای ابلاغیه‌های کاغذی در طول سال اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌وسیله سامانه ثنا، این هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند زیرا که ابلاغ به‌صورت الکترونیکی انجام‌شده و کاغذ و نیروی انسانی ابلاغ و وسایل نقلیه مورداستفاده در این زمینه از روند ابلاغیه حذف‌شده است.

 تخصیص کاربری به زندانیان

ابلاغ الکترونیک برای زندانیان نیز کاربردی است به‌طوری‌که معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد تأکید می‌کند: برای کسانی که در زندان هستند یک کاربری ویژه زندان هم باز ‌می‌‌شود و به کسانی که ایمیل ندارند یک آدرس ایمیل ملی از سوی دفتر خدمات قضایی اختصاص داده می‌شود. اسدی توضیح می‌دهد: در صورت مجهول‌المکان بودن مخاطب و دسترسی نداشتن فرد به حساب کاربری‌، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه‌ها کثیرالانتشار انجام می‌شود ضمن آن‌که درباره اتباع خارجی نیز مشکلی در سامانه وجود ندارند.

 عدم تضییع حقوق مردم با ابلاغ الکترونیک

قائم‌مقام دادگستری گیلان خاطرنشان می‌کند: مسؤولان قوه قضاییه برای پیشگیری از عدم تضییع حقوق مردم در دادگاهها، سامانه‌ای رایانه‌ای و مخابراتی را برای ابلاغ قضایی برنامه‌ریزی کردند که هم به‌تازگی به مرحله اجرا در آمده است. مجید الهیان اجراشدن این سامانه را موجب بالا بردن امنیت روانی مردم ذکر می‌کند و می‌افزاید: ازاین‌پس ابلاغیه‌ها به حساب کاربری شخصیتی افراد در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی ارسال‌شده و برای اطلاع از ارسال ابلاغیه‌ها، یک پیامک اطلاع‌رسانی به شماره تلفن همراه ثبت‌شده در حساب کاربری اشخاص فرستاده می‌شود.

  تکریم اربابرجوع

رئیس دادگستری شهرستان خاتم ‌معتقد است که حذف ابلاغهای کاغذی موجب تکریم ارباب‌رجوع و کاهش هزینه‌های قضایی می‌شود. محمدمهدی مدرس زاده ضمن بیان این‌که از آغاز اجرای این طرح تاکنون یک هزار و 300 نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، تأکید می‌کند: تمام شهروندان می‌توانند در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام خود در این سامانه اقدام کنند. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *