مرگ برخی معتادان پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد

دسته: غیر حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵


مرگ برخی معتادان پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

مرگ برخی معتادان پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد

%d9%85%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%b1%d8%ae%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%aa%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اگر معتادی پیش از ورود به مراکز ترک اعتیاد ۱ مثقال (حدود ۵ گرم) ماده مصرف میکرده، پس از خروج و زمانی که دوباره به سمت مصرف میرود؛ دوباره‌‌ همان ۵ گرم قبلی را مصرف کند؛ فوری اوردوز کرده و جان خود را از دست میدهد، زیرا این فرد آگاه نیست که باید از مقدار کمتری مواد مثلاً نیم گرم ماده استفاده کند که این مسأله نیز در افزایش مرگومیر معتادان نقش دارد.

پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ارتباط افزایش قیمت ماده محرک شیشه با کاهش کیفیت شیشه موجود در بازار و افزایش مرگ‌ومیر معتادان گفت: این احتمال وجود دارد که نامرغوبیت در این ماده داشته باشیم، اما آمار تفکیکی درباره این‌که این نامرغوبیت چقدر به مرگ‌ومیر مزمن یا حاد معتادان کمک کرده باشد؛ نداریم.

وی بابیان این‌که چندین عامل را در افزایش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر معتادان و افزایش موارد حاد مرگ‌ومیر آنان شناسایی کردیم، ادامه داد: افزایش ناخالصیهای موجود در موادمخدر و محرک و مسمومیت با سرب آمار مرگ‌ومیر حاد و هم مرگ‌ومیر مزمن را افزایش می‌دهد. هم‌چنین انتقال مواد به‌صورت بلع و انباری علت دیگر مرگ‌ومیر معتادان است.

افشار با اشاره به سیاست ساماندهی معتادان و انتقال آنان به مراکز ماده 15 و ماده 16 اظهار کرد: در این مراکز برای معتادان ترک جسمی اتفاق می‌افتد، اما زمان خروج از این مراکز آنها هنوز وسوسه روانی مصرف را دارند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در توضیح این مطلب افزود: اگر فرد پیش از ورود به این مراکز ۱ مثقال حدود (۵ گرم) ماده مصرف می‌کرده، پس از خروج و زمانی که دوباره به سمت مصرف می‌رود؛ دوباره‌‌ همان ۵ گرم قبلی را مصرف کند؛ فوری اوردوز کرده و جان خود را از دست می‌دهد، زیرا این فرد آگاه نیست که باید از مقدار کمتری مواد مثلاً نیم گرم ماده استفاده کند که این مسأله نیز در افزایش مرگ‌ومیر معتادان نقش دارد.

وی هم‌چنین درباره ساخت دارو از مواد مکشوفه با تأکید بر این‌که مجاز به تولید دارو از مواد مکشوفه نیستیم، عنوان کرد: بر اساس مجوزی که از سازمان ملل داریم؛ می‌توانیم از این مواد برای مقاصد تحقیقاتی استفاده کنیم.

افشار تصریح کرد: وزارت بهداشت با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر از مواد مکشوفه برای مقاصد تحقیقاتی استفاده می‌کند. منبع: ایلنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *