مرد پشت پرده رئیس‌جمهور آمریکا کیست؟

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵


مرد پشت پرده رئیس‌جمهور آمریکا کیست؟

مرد پشت پرده رئیسجمهور آمریکا کیست؟

406442890

  دونالد ترامپ همچنان در صدر اخبار است. او طی مدتی که از ریاستجمهوریاش میگذرد، ۱۸ فرمان اجرایی امضا کرده که نهتنها زندگی آمریکاییها بلکه بخشهای زیادی از مردم جهان را تحت تأثیر قرارداده است.

از فرمان لغو و جایگزینی بیمه درمانی اوباما تا ممنوعیت ورود مسافران و شهروندان 7 کشور مسلمان جهان؛ فرمانی که زندگی هزاران نفر را در داخل آمریکا مختل کرده‌ و اعتراض سراسری کم‌سابقه‌ای به راه انداخته است. حالا رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابعی درون کاخ سفید می‌گویند، پشت این تصمیمات جنجالی رئیس‌جمهور، مردی است که از روزهای تبلیغات انتخاباتی کنار ترامپ بوده و حالا در بال غربی کاخ سفید (محل دفتر رئیس‌جمهور) همه‌کاره است. استیو بنون که قبلاً مدیریت یک سایت خبری وابسته به راستهای افراطی در آمریکا را به عهده داشته، کمپین انتخاباتی ترامپ را در یک سال گذشته مدیریت کرده است. او از سرمایه‌گذاران گلدمن‌ساکس بود و در دهه 1990 مؤسسه سرمایه‌گذاری‌ای را راه‌اندازی کرد که به‌صورت تخصصی در حوزه رسانه‌ها کار می‌کرد. بنون هم‌چنین در سالهای گذشته تهیه‌کننده فیلمهایی برای هالیوود بوده و در تولید 18 فیلم سرمایه‌گذاری کرده است. حضور او در تیم تبلیغاتی ترامپ با انتقادات زیادی از سوی جمهوری‌خواهان روبه‌رو بود. رسانه‌های آمریکا و چهره‌هایی از حزب جمهوری‌خواه، بنون را به تعصب‌گرایی، نژادپرستی، موضع‌گیری علیه زنان و اقلیتها و بیگانه‌ترسی و حتی یهودستیزی متهم کردند. وقتی این انتقادها اوج گرفت، او در بیانیه‌ مکتوبی، خود را یک ملی‌گرای اقتصادی خواند و این اتهامات را رد کرد. نام استیو بنون از همان هفته نخست شروع به کار ترامپ در کاخ سفید جنجالی شد. وقتی دعوای رئیس‌جمهور و رسانه‌ها بر سر عکس مراسم تحلیف و اعتراضهای روز بعد بالا گرفت، نقل‌قولی از بنون این دعوا را داغ‌تر کرد. او گفت که رسانه‌ها در نقش مخالف دولت عمل می‌کنند و بهتر است دهانشان را ببندند. چند روز بعد وقتی تصمیم ترامپ برای تغییر ترکیب شورای امنیت ملی آمریکا اعلام شد، معلوم شد که رابطه بنون و ترامپ فراتر از مشاور و همکار است. ترامپ در اقدامی غیرمعمول بنون را به عضویت شورای امنیت ملی که معمولاً محل حضور مقامات ارشد امنیتی اطلاعاتی است، منصوب کرده است. اول قرار بود بنون جای رئیس دستگاه اطلاعاتی را در این شورا بگیرد اما بعد از اعتراض گسترده مقامات سابق امنیتی مانند باب گیتس و سوزان رایس، او از تصمیم خود برای کنار گذاشتن رئیس دستگاه اطلاعاتی عقب‌نشینی کرد اما حضور بنون در این شورا همچنان قطعی است. رسانه‌های‌ آمریکایی نوشته‌اند فرمان ممنوعیت سفر شهروندان 7 کشور ایران، عراق، یمن، سومالی، سوریه، سودان و لیبی توسط بنون تهیه‌شده است. نشریه پولیتیکو به نقل از منبعی درون دولت ترامپ نوشته است، بنون به ترامپ گفته که هر وعده‌ای در ایام انتخابات داده می‌تواند انجام دهد.

  مقامات دولتی علیه ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا در 2 دستور جداگانه، دادستان کل و هم‌چنین رئیس اداره گمرک و مهاجرت را به‌دلیل مقاومت در برابر فرمان اخیر خود برکنار کرد. هم‌چنین سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به نامه اعتراضی گروهی از کارمندان وزارت خارجه که ممنوعیت سفر اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا را مغایر منافع ملی این کشور خوانده بودند گفت، همه باید بدانند که یا باید این دستور را اجرا کنند یا بروند. منبع: همشهری


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *