مرد زن نما
زن تلگرامی مرد از آب در آمد

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۵


مرد زن نما
زن تلگرامی مرد از آب در آمد

مرد زن نما
زن تلگرامی مرد از آب در آمد

دنیای حقوق: رئیس پلیس فتا کرمان گفت: مردی که در فضای مجازی خود را به عنوان یک خانم معرفی و مبلغ 600 میلیون ریال با وعده ازدواج از یک شهروند کلاهبرداری کرده بود، شناسایی شد.
سرهنگ “کامبیز اسماعیلی”در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در پی مراجعه فردی مبنی بر کلاهبرداری 600 میلیون ریالی از وی در اینترنت پرونده ای در این خصوص در پلیس فتا تشکیل شد.

وی افزود: ماجرا از این قرار بود که شاکی حدود یک سال در شبکه اجتماعی تلگرام با فردی که خود را یک خانم معرفی کرده بود آشنا شده و به هم قول ازدواج داده بودند.
اسماعیلی بیان کرد: شاکی به خیال این که همسر ایده‌آل خود را پیدا کرده در طول این مدت مبلغ 600 میلیون ریال به صورتهای مختلف به حساب متهم واریز کرده است.
وی اظهار داشت: این مرد زن‌نما چنان اعتماد شاکی را جلب کرده بود که در آخرین مرحله فرد موردنظر پول بازنشستگی پدرش را نیز به حساب خانم تلگرامی واریز می‌کند و بعد از آن متهم ارتباط خود را با شاکی قطع می‌کند.

سرهنگ اسماعیلی گفت: در نهایت کارشناسان پلیس فتا با توجه به توان علمی و با استفاده از امکانات فنی و پلیسی موفق به شناسایی متهم که یک مرد است و خود را جای خانم معرفی می‌کرده شدند و وی طی احضاریه‌ای به پلیس فتا فراخوانده شد و وی با توجه به مستندات موجود به این عمل اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتا کرمان در پایان بیان داشت: هویت افراد در فضای مجازی مجهول است و کاربران نباید به هیچ فردی اعتماد کنند چرا که زمینه سواستفاده‌های مادی و غیرمادی فراهم می‌شود. منبع: رکنا
نظر کارشناس:
به راستی چرا جوانان اینگونه با خیال آسوده به رابطه‌های مجازی روی می‌آورند و با کمال تعجب اینگونه به طرفهای مقابل خود اعتماد می‌کنند.
آیا نمی‌توان ضعف مراکز قضایی و انتظامی را در عدم ناامن کردن دنیای مجازی برای
کلاهبرداران و شیادان را از عوامل این پدیده دانست.
مطمئناً اگر این ضعف را هم قبول کنیم باز خطای بزرگتر را می‎توان اشتباه خانواده‌ها در خصوص عدم کنترل حضور فرزندان در این شبکه‌ها دانست.
حال با وجود این کاستیها و مشکلات در ذیل به بررسی عوامل اینگونه ارتباطات می‌پردازیم، امید به آنکه خانواده‌ها صدای زنگ خطر را بهتر از دیروز شنوا باشند.

در بررسی عوامل روی‌آوری جوانان به اینترنت و فضای مجای میتوان به نکاتی اشاره کرد:
• کسب هویت دلخواه:
• بله، اینترنت دنیایی است که هر شخص میتواند هویت دخواه خود را داشته باشد اما افسوس که این هویت مجازیست
• شاید اولین حرکت خانواده‌ها برای سرکوب این عامل کمک به فرزندان برای رسیدن به هویت دلخواه باشد.
• حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی
در جامعه امروزی بسیاری از مردمان ساعتهای غیرمتعارفی از وقت خود را در محیطهای کاری یا محیطهای آموزشی و … به سر می‌برند که در بعضی موارد سبب غفلت از اطرافیان و شاید ایجاد احساس تنهایی در آنها می‌شود. این رفتار خود انگیزه‌های زیادی میتواند داشته باشد مانند امید رسیدن به خوشبختی، رفاه، آرزوها و … حال آنکه نمیدانند این غفلت از اطرافیان (فرزندان، همسران و …) می‌تواند سرمایه‌های واقعی زندگی را به خطر اندازد.
•
ایجاد رابطه دلخواه و بدون ترس با جنس مخالف
این عامل در کشور ما به‌دلیل وجود محدودیتها و تفکیکهای جنسیتی حضور پررنگتری نسبت به سایر کشورها دارد.
در فضای مجازی اشخاص خیلی راحت و بدون وجود رودررویی و خجالتها وترسهای که در اینگونه رابطه‌ها وجود دارد با جنس مخالف به راحتی رابطه برقرار می‌کنند
• اعتیاد اینترنتی
این خود رابطه ای نزدیک با عوامل بالا دارد، شاید عوامل این اعتیاد را در انگیزه‌های بالا بتوان جستجو کرد.
کلام آخر:
مدت زیادی از ظهور شبکه‌های مجازی نمیگذرد حال با این عمر کم سبب تحولات بزرگی در رابطه‌ها شده است، شاید امروز وقت آن باشد تا با شناختی دقیقتر و حساسیتی بالاترنسبت به این شبکه‌ها قوانین و ضابطه‌هایی را برای استفاده از آنها ترسیم کنیم.

دکتر نوراله امینی- روانشناس و مددکار اجتماعی

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *