مذهب به کمک فرهنگِ سازش می آید

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱ تیر ۱۳۹۵


مذهب به کمک فرهنگِ سازش می آید

معاون فرهنگی قوه قضائیه، از هیأتهای مذهبی و روحانیون مبلغ به‌عنوان دو ظرفیت دینی و تبلیغی یادکرد که درزمینه ترویج فرهنگ صلح و سازش بسیار تاثیرگذار هستند.
حجت‌الاسلام هادی صادقی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت فرهنگی قوه قضائیه و سازمان تبلیغات اسلامی گفت:‌ این تفاهم‌نامه در راستای همکاریهای گذشته قوه قضائیه با سازمان تبلیغات اسلامی بوده و نظمی به کارهای قبلی داده می‌شود.
وی هدف از امضای این تفاهم‌نامه را برای ارتقاء فرهنگ حقوقی قضایی جامعه دانست و افزود: تفاهم‌نامه موردنظر برای ارتقاء آگاهیهای مردم و استفاده از ظرفیتهایی است که در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور قرار دارد.
صادقی ادامه داد: بسیاری از روحانیون و مبلغان و همچنین هیئتهای مذهبی فراوانی با سازمان تبلیغات اسلامی ارتباط دارند که درواقع دو ظرفیت بزرگ دینی درزمینه
فرهنگ‌سازی است و می‌تواند در ارتقاء فرهنگ حقوقی قضایی نقش جدی داشته باشد.
** روحانیون مبلغ و هیأتهای مذهبی تغذیه حقوقی می‌شوند
وی گفت: از طرف دیگر معاونت فرهنگی قوه قضائیه تلاش می‌کند تا در تغذیه حقوقی قضائی هیأتها و روحانیونی که برای تبلیغات دینی مستقر می‌شوند و یا روحانیونی که در ایام خاص برای تبلیغ اعزام می‌شوند، همکاریهای متقابل داشته باشد و نتایج خوبی را برای جامعه به ارمغان
بیاورد.
معاون قوه قضائیه در ادامه از اهمیت سرمایه‌گذاری در ترویج رعایت حقوق دیگران سخن گفت و افزود: به هراندازه در این زمینه سرمایه‌گذاری شود جا دارد، مردم متدین ما بسیاری از مسائل را رعایت می‌کنند، ولی گاهی براثر نادانی دچار اشکالات و اختلافاتی می‌شوند که برای رفع این اختلافات، می‌توانیم اقدامات دیگری نیز داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اقدام پیشگیرانه در این زمینه از راه ارتقاء فرهنگی صورت می‌گیرد و اقدام بعدی اصلاحی است؛ یعنی قبل از این‌که کار به دعوا و تشکیل پرونده قضایی بکشد، می‌توانیم با استفاده از این ظرفیتها فرهنگ صلح و سازش را میان مردم ترویج کنیم.
این پژوهشگر مذهبی تأکید کرد: با به میدان آوردن ظرفیتهای بزرگان و ریش‌سفیدانی که می‌توانند میان مردم صلح و سازش برقرار کنند، می‌توان اختلافات مردم را در نطفه فرونشاند، به‌گونه‌ای که فرهنگ گذشت و صلح کردن رواج بیابد و هرچند فرهنگ گذشت در جامعه وجود دارد ولی با تقویت این فرهنگ می‌توان کاری کرد تا مجموعه جامعه از آن سود ببرد.
** نقش روحانیون برای حل اختلافات
صادقی گفت: اگر به دنبال اختلافات مردم پرونده‌های قضایی تشکیل شد می‌توان برای رفع سریعتر این اختلافات کارهایی انجام داد. مثلاً روحانیونی که در مناطق مختلف کشور وجود دارند، ظرفیت بزرگی برای حل این اختلافات هستند و با توجه به این‌که روحانیون با موازین شرعی و عدل و انصاف آگاهی بیشتری دارند، می‌توانند در این زمینه نقش
داشته باشند.
وی همچنین مساجد و هیأتهای مذهبی را محلی برای ایجاد صلح و سازش در میان مردم دانست و گفت: هیئتهای مذهبی در مناسبتهای مختلف برگزار می‌شود و اگر اختلافاتی وجود داشته باشد، همانجا با ریش‌سفیدی بزرگترها قابل حل است.
معاون قوه قضائیه افزود: این ظرفیتهای بزرگ قابل‌استفاده است و ما می‌توانیم برای تغذیه فکری و حقوقی هیأتها و روحانیون دوره‌هایی را برگزار کنیم و مواد تغذیه فرهنگی آنان را به عهده بگیریم و در ارتقاء فرهنگ حقوقی و قضایی جامعه مؤثر باشیم.
صادقی آمار پرونده‌های حقوقی و کیفری در محاکم دادگستری را نگران‌کننده دانست و گفت: چنین آماری نشانه وجود یک نارسایی در بخشهای مختلف جامعه است که ناشی از مشکلات حقوقی مردم و نبود آگاهی آنان از حقوق خودشان است.
وی افزود: دستگاههای فرهنگ‌ساز در چنین مواردی مسئولیت پیدا می‌کنند تا این ناآگاهی را با نهادینه‌سازی رفتارهای صحیح جبران کنند و می‌توانند با برقراری ارتباط با حوزه‌های علمیه و مبلغان دینی تأثیر بسزایی در این فرهنگ‌سازی داشته باشند.
** ظرفیتی با 100 هزار هیئت مذهبی
حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز هنگام امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت فرهنگی قوه قضائیه گفت: در حدود یکصد هزار هیئت مذهبی ثبت‌شده در سراسر کشور وجود دارد که ظرفیتی بزرگ برای حل مشکلات جامعه است.
وی افزود: حضور روحانیون مبلغ در هر روستا و شهر می‌تواند در کاهش آسیبهای اجتماعی، مشکل اشتغال، حل اختلافات محلی و بسط فرهنگ دینی مؤثر باشد و باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم. چون وجود روحانیون به‌عنوان نقطه قابل اتکاء و مرجعیت خاص برای مردم مطرح است.
خاموشی همچنین گفت: اگر ما مردم را به وظایف خود حساس کنیم و خانواده‌ها وظیفه‌مند در برخورد با مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد، فروپاشی خانواده و مسائلی مانند اشتغال احساس وظیفه کنند، بسیاری از پرونده‌ها در محاکم قضایی کم خواهد شد.
** تفاهم‌نامه
تفاهم‌نامه همکاری معاونت فرهنگی قوه قضائیه و سازمان تبلیغات اسلامی به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل هر دو نهاد و مأموریتهای آنها در 6 ماده امضا شد که از اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به توسعه همکاریهای فرهنگی به‌منظور افزایش دانش و مهارتهای موردنیاز آحاد مردم باهدف ترویج و ارتقاء آگاهیهای حقوقی و قضایی اشاره کرد.
بر اساس این تفاهم‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی موظف است برای استفاده از ظرفیت شبکه تبلیغ و مبلغان به‌منظور توسعه و ارتقاء فرهنگ عمومی حقوقی، قضایی و قانون پذیری همکاری کند و برای ایجاد صلح و سازش و حل اختلاف بین مردم و نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش به‌واسطه جایگاه مشروعیت دینی و مقبولیت روحانیون مستقر در مناطق سراسر کشور کمک کند.
استفاده از ظرفیت مساجد، هیئتهای مذهبی و مداحان به‌منظور ایجاد هسته‌های صلح و سازش به‌منظور حل اختلافات مردم و توسعه فرهنگ حقوقی و قضایی و همچنین همکاری در بهره‌برداری از ظرفیت بانک جامع داده‌های دینی و سایت تبیان و مؤسسات زیر نظر سازمان تبلیغات به‌منظور انجام فراتحلیلها، نظرسنجیها و تولید و ارائه اطلاعات موردنیاز از دیگر تعهدات این سازمان است.
معاونت فرهنگی قوه قضائیه نیز متعهد شد تا با برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز در سطح نیروهای سازمان تبلیغات، منابع آموزشی موردنظر را تأمین کند.
زمینه‌سازی به‌منظور بهره‌گیری از مشاوران حقوقی و همچنین ایجاد شورای حل اختلاف هیئتهای مذهبی و مداحان در مرکز استانها با همکاری شورای هیئت مذهبی و کانون مداحان استان از دیگر تعهدات قوه قضائیه
است.
در راستای اجرایی کردن این تفاهم‌نامه کارگروه مشترکی مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار دو طرف ظرف یک ماه معرفی و تشکیل خواهد شد و مدیران کل تبلیغات اسلامی و معاونان فرهنگی دادگستری کل استانها نسبت به اجرایی کردن توافقات و اجرای ابتکارات اقدام خواهند کرد.
مدت اعتبار این تفاهم‌نامه سه سال اعلام‌شده که با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.
تفاهم‌نامه همکاری معاونت فرهنگی قوه قضائیه و سازمان تبلیغات اسلامی با حضور معاونان سازمان تبلیغات اسلامی و مدیران کل حوزه‌های فرهنگ عمومی قوه قضائیه در سازمان تبلیغات اسلامی به امضاء صادقی و خاموشی رسید. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *