مذاکرات حقوق بشری
 با آمریکا، نه! با اروپا، مشروط!

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵


مذاکرات حقوق بشری
 با آمریکا، نه! با اروپا، مشروط!

رئیس قوه قضاییه تبیین کرد

مذاکرات حقوق بشری
 با آمریکا، نه! با اروپا، مشروط!



 رئیس قوه قضاییه از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای آغاز گفت‌وگوهای حقوق بشری در شرایط برابر با کشورهای اروپایی خبر داد و گفت:
پیشنهاد می‌کنیم با همکاری ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه باب گفت‌وگوهای حقوق بشری با کشورهای اروپایی در شرایط برابر باز شود.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی با تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در انجام گفت‌وگوهای حقوق بشری با کشورهای اروپایی گفت: البته حاضر به گفت‌وگو در این زمینه با آمریکاییها نیستیم زیرا آنها اهل خدعه هستند و این مسأله را در جریان برجام نشان داده‌اند.
وی اصلی‌ترین شرط انجام گفت‌وگوهای حقوق بشری با کشورهای اروپایی را گفت‌وگو در شرایطی برابر اعلام کرد و افزود: مضمون این گفت‌وگوها باید دوطرفه باشد نه اینکه تنها اروپاییها بخواهند از ما سؤال کنند و ما در مقام پاسخ و دفاع برآییم.
رفتارهای دوگانه‌ غربیها در خصوص حقوق بشر
آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: اروپاییها باید در جریان گفت‌وگوهای حقوق بشری دوطرفه در خصوص اقدامات خود در مسیر اسلام‌هراسی، اقدام علیه مسلمانان، کشف حجاب اجباری در مدارس و مسائلی ازاین‌دست پاسخ بدهند و بگویند که الزامها و مبانی نظری چنین اقدامات ضد حقوق بشری چیست.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به مبانی نظری و حیطه‌های عملی حقوق بشری خود که بر مبنای نگاه الهی به انسان و کرامت اوست؛ یقین دارد تصریح کرد:
متأسفانه غربیها در عمل رفتارهای دوگانه‌ای در خصوص حقوق بشر در پیش‌گرفته‌اند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با تصریح این نکته که مباحث حقوق بشری بسیار پراهمیت و از مسائل محوری دنیای کنونی است، بر لزوم توجه به فلسفه سیاسی، مبانی و الزامات حقوق بشر و تحلیل دقیق مفهوم و ماهیت حق از منظر ساختارهای انسان شناسانه، خدا شناسانه و جهان شناسانه اظهار کرد: برخیها به‌اشتباه برای تحلیل ماهیت حق به دنبال معانی لفظ حق می‌روند درحالی‌که میان معنا و ماهیت تفاوت وجود دارد و باید گفت نمی‌توان مفهوم حق را بدون نگاه به انسان تحلیل و تبیین کرد.
رئیس دستگاه قضا مبانی نظری حقوق بشر را از نگاه ماتریالیستی و الهی متفاوت از هم دانست و با اشاره به اینکه توجه به مفهوم کرامت انسان در اعلامیه جهانی حقوق بشر مبتنی بر نگاه مادی و ماشینی به انسان است، افزود: نگاه اسلامی و الهی به کرامت انسان، متفاوت است با نگاهی که انسان را موجودی مکانیکی و ماشینی 
می‌داند.
آیت‌الله آملی لاریجانی به دیدگاه برخی اندیشمندان غربی در خصوص قراردادی دانستن تمام حقها اشاره کرد و گفت: سؤال این است که چه کسی چنین حقی را به شما داده است که بتوانید حقوقی را به‌صورت قراردادی تبیین کنید و نظام سیاسی، چنین حقی را از کجا آورده است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه بسیاری از فیلسوفهای ماتریالیست غربی روح را قبول ندارند تأکید کرد: آیا چنین نگاهی با دیدگاهی که انسان را دارای روحی عظیم و جایگاه خلیفه اللهی می‌داند یکی است.
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه به طرح سه پرسش در حیطه‌های نظری و عملی حقوق بشر موردنظر غرب پرداخت و گفت: نخستین سؤال ما در حیطه نظری حقوق بشر غربی این است که مبانی حقوق بشری خود را از کجا آورده‌اید و تحلیل شما در این خصوص چیست. سؤال دوم این است که بنا به چه دلیلی می‌خواهید نگاه حقوق بشری خود را به همه دنیا تحمیل کنید؛ آیا خود این رفتار با حقوق بشر سازگار است.
غربیها حقوق بشر را به ابزاری علیه کشورهای دیگر تبدیل کرده‌اند
رئیس دستگاه قضا پرسش سوم خود را مربوط به زمینه‌های عملی حقوق بشر دانست و افزود: پرسش سوم این است که رفتار عملی غرب در باب حقوق بشر و دوگانگی آنها در این خصوص به چه دلیل است؛ متأسفانه غربیها حقوق بشر را به ابزاری علیه کشورهای دیگر تبدیل کرده‌اند تا جایی که به خود اجازه می‌دهند حق تابعیت یک انسان مسلمان را از او سلب کنند و یا در فلسطین اشغالی و دیگر کشورها هزاران کودک و پیر و جوان بی‌گناه را با بمبارانهای کور خود به شهادت برسانند و با دلارهایشان جلوی دهان دبیر کل سازمان ملل را بگیرند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به پذیرایی جمهوری اسلامی ایران از میلیونها آواره در طول چند دهه گذشته باوجود همه مشکلات خود، به عدم پذیرش آوارگان سوری از سوی کشورهای اروپایی نیز اشاره کرد و گفت: این در حالی است که این آوارگان حاصل توطئه‌های خود غربیها و دولتهای دست‌نشانده آنها هستند.
منبع: روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *