مخوف‌ترین افراد ساواک قسمت 1

دسته: تاریخ
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۳۰ آذر ۱۳۹۵


مخوف‌ترین افراد ساواک قسمت 1

مخوفترین افراد ساواک قسمت1

ساواک

سازمان امنیت و اطلاعات کشور که به‌طور خلاصه به آن ساواک می‌‌گفتند، از سال 1335 تا 1357 سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت شاه مخلوع بود که قدرت و اختیارات بسیاری در توقیف و بازجویی افراد داشت. این سازمان به‌ویژه در سالهای دهه 1350 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 و سرنگونی حکومت سلطنتی، نفرت‌انگیزترین و مخوف‌ترین نهاد حکومتی در بین مردم به‌شمار می‌آمد. مقر سابق ساواک در خیابان خواجه عبدالله تهران قرار داشت.

ساواک در اوسط دهه 1950 میلادی (اواسط دهه 1330 شمسی) با همکاری مشترک موساد و سیا در ایران شکل گرفت و هدف از آن تأسیس یک نیروی پلیس مخفی در ایران بوده ‌است.

در این سازمان افرادی را برای شکنجه افراد انقلابی انتخاب کرده بودند که بعد از مدتی به‌علت بی‌رحمی و شکنجه زیاد بین زندانیان شهرت خاصی پیدا کردند.

پرویز ثابتی

پرویز ثابتی فرزند حسین در سال 1315 در سنگسر از توابع سمنان در محله‌ای به‌نام تپه سر در یک خانواده بهایی به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در دبستان حسینیه و شاه‌پسند سنگسر از سال 1322 تا 1328 و دوران دبیرستان را در فیروز بهرام تهران از 1328 تا 1334 گذراند، هم‌چنین در دانشکده حقوق دانشگاه تهران از 1334 تا 1337 تحصیل کرد. در خرداد ماه 1337 موفق به اخذ لیسانس در رشته قضایی از دانشکده حقوق شد. در بهمن ماه 1337 با معرفی ضرابی (مدیرکل نهم ساواک) به استخدام ساواک درآمد. وی با جاه‌طلبی و سرسپردگی متظاهرانه خیلی زود در تشکیلات ساواک ترقی کرد. ابتدا با حمایت فردوست، قایم مقام ساواک؛ و ناصر مقدم، مدیرکل اداره سوم در سال 1345 رئیس اداره یکم اداره کل سوم شد. در همین سال ناگهان به اعتبار یک برنامه تلویزیونی به شخصیتی سرشناس بدل شد و به تدریج ابعاد قدرتش فزونی گرفت. به راحتی می‌توان ادعا کرد تا سال 1349 که وی معاون اداره کل سوم ساواک شد، سایه اقتدارش بر همه عرصه‌های زندگی ایرانیان سنگینی می‌کرد. مخالفان رژیم او را خصم اصلی خود می‌دانستند. در عین حال، احراز همه مشاغل مهم از پست وزارت گرفته تا استادی دانشگاه و معلمی و حتی کارمندی دولت، در گرو دریافت اجازه اداره‌ای بود که ریاستش را او برعهده داشت.

سخنگوی غیررسمی ساواک و مرد امنیتی مرموز حکومت شاه، سال گذشته بعد از سی و سه سال در گفتگو با صدای رسمی دولت آمریکا، به بیان خاطرات خود و دفاع از رژیم شاه و ساواک پرداخت. ثابتی که مدیر امنیت داخلی ساواک بوده است در مورد نوشتن خاطراتش گفت: خاطراتم را از همان اول انقلاب نوشته‌ام ولی تاحالا منتشر نکرده‌ام، مسایل منفی را نگفته بودم که مورد سوءاستفاده جمهوری اسلامی قرار نگیرد و تنش نیروهای مخالف رژیم شاه را زیاد نکند! ثابتی در مورد ارتباط ساواک و شخص خودش با موساد و سیا گفت: باسیا و موساد در تماس بودیم و ارتباط حرفه‌ای داشتیم مبادله اطلاعاتی داشتیم و سفر به اسراییل هم می‌کردم، ولی رابطه خارج از مسایل اداری با موساد نداشتم!

ثابتی در اول آبان 1357 و هنگامی‌که دریافت رژیم شاه رفتنی است، به آمریکا رفت و در فلوریدا ساکن شد. در آمریکا، پرویز ثابتی، نام کوچک خود را به «پیتر» تغییر داد و هم‌چنان به شرکت خود با عباس در زمینه خرید و فروش زمین و ساختمان‌سازی در آمریکا و فرانسه ادامه داد. اغلب معاملاتی که ثابتی انجام می‌دهد به‌نام همسر و دو دخترش است و در محضر یکی از بستگانش در آمریکا، به نام هوشنگ ثابتی، به ثبت می‌رسد. ثابتی، مالک چند شرکت ساختمانی در آمریکا و اروپا است. منبع: پایگاه خبری صراط


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *