مخالفت دولت اوباما با انتشار لیست دارایی‌های مقامات ارشد ایران

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۵ مهر ۱۳۹۵


مخالفت دولت اوباما با انتشار لیست دارایی‌های مقامات ارشد ایران

مخالفت دولت اوباما با انتشار لیست دارایی‌های مقامات ارشد ایران

President Obama answers questions during a news conference in the East Room of the White House, one day after Republicans seized control of the U.S. Senate and captured their biggest majority in the House in more than 60 years.

نماینده جمهوری‌خواه کنگره در واکنش گفته است: “تعجبی ندارد که دولت اوباما بار دیگر در یک تصمیم سیاسی و به قیمت نادیده گرفتن اولویت‌های امنیت ملی آمریکا در پی دلجویی از ایران است “.

دولت اوباما روز چهارشنبه اعلام کرد دو طرح جدید کنگره این کشور در مورد “انتشار داراییهای مقامات ارشد ایران ” و “ممنوع کردن پرداخت باج به ایران ” را وتو خواهد کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از وب‌سایت روزنامه “واشنگتن‌تایمز ” آمریکا، بر اساس طرحی که چهارشنبه شب (دیشب) در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و قانون ” شفافیت دارایی مقامات ایران ” نام گرفته، وزارت خزانه‌داری آمریکا موظف می‌شود فهرستی از دارایی‌های تحت اختیار مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران را تهیه و حتی این فهرست را به زبان فارسی در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کند.
تنظیم‌کنندگان جمهوری‌خواه این طرح گفته‌اند هدف آنها مشخص کردن چگونگی استفاده مقامات ایران از داراییهای این کشور برای تأمین مالی تروریسم است. آمریکا ایران را به حمایت از گروههای تروریستی متهم می‌کند اتهامی که قویاً از سوی مقامات ایران رد شده است.
این طرح در جلسه چهارشنبه شب مجلس نمایندگان با رأی مثبت 282 نماینده در مقابل 143 رأی منفی تصویب شد. جمهوری‌خواهان حامی این طرح بودند.
دیروز اما کاخ سفید با مخالفت با این طرح جدید، اعلام کرد این طرح نه تنها به هدف خود که جلوگیری از حمایتهای مالی ایران از تروریسم است، نخواهد رسید بلکه دولت ایران را در پنهان‌کاری نقل‌وانتقالهای مالی مصمم‌تر خواهد کرد.
کاخ سفید دیروز با صدور بیانیه‌ای درباره این طرح گفته است، مشاوران رئیس‌جمهور به او توصیه کرده‌اند این طرح را وتو کند. در این بیانیه تأکید شده ارائه اطلاعات مالی مقامات ایران، شیوه‌ها و منابع اطلاعاتی آمریکا را فاش خواهد کرد و به ضرر امنیت ملی آمریکاست.
مخالفت دولت اوباما با طرح دوم که “ممنوعیت پرداخت باج به ایران ” نام گرفته از طرح نخست بیشتر است چرا که با وجود تهدید به وتوی هر دو طرح، کاخ سفید مفروض اصلی تنظیم‌کنندگان طرح دوم را نادرست خوانده درحالی‌که با مفروض اصلی طرح نخست که اتهام حمایت مالی ایران از تروریسم است مخالفتی ندارد، بلکه شیوه کار را نادرست خوانده است.
اوباما پیشتر نیز با تهدید به تحریم برخی قوانین و مصوبات کنگره بر ضد ایران، از تصویب قوانین تحریمی بیشتر و یا قوانین متداخل با اجرای برجام، جلوگیری کرده است.
“پیتر راسکام ” نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایلینویز در کنگره و از تنظیم‌کنندگان طرح‌های تهدید به وتو شده در واکنش به مخالفت و تهدید به وتوی کاخ سفید به روزنامه اسراییلی ” جروزالم پست ” گفته است:” تعجبی ندارد که دولت اوباما بار دیگر در یک تصمیم سیاسی و به قیمت نادیده گرفتن اولویتهای امنیت ملی آمریکا در پی دلجویی از ایران است.
منبع: وب‌سایت عصر ایران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *