محکومیت نوجوان حمل کننده ماری‌جوانا به مجازات جایگزین

دسته: رویداد و حوادث , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۵


محکومیت نوجوان حمل کننده ماری‌جوانا به مجازات جایگزین

محکومیت نوجوان حمل کننده ماریجوانا به مجازات جایگزین

985068645

یک حادثه:

 قاضی دادگاه کیفری 2 شیراز برای نوجوانی به اتهام حمل 14 گرم ماریجوانا حکم جالبی صادر کرد.

در این پرونده که در آن جوانی متهم به حمل ماری‌جوانا است، در دادگاه کیفری 2 شیراز رسیدگی و با توجه به اظهارات شاکی و گزارش نیروی انتظامی ارتکاب این جرم از سوی متهم محرز است.

این نوجوان نزد قاضی پرونده نیز به بزه ارتکابی اعتراف کرد و در راستای اعمال مجازاتهای جایگزین حبس، حکم جالبی برای این متهم صادر شد.

قاضی پرونده با توجه به سن کم متهم وی را مکلف به حفظ جزء آخر قرآن کریم کرد.

یک تحلیل:

اگر درباره مخدر «گل» جستجو کنید، «دکتر قدیرزاده» از اولین گزینه‌هایی است که به شما برای تحقیقات در این زمینه معرفی می‌شود. آقای دکتر که کارشناس پزشکی قانونی و درمانگر اعتیاد است، اطلاعات جامع و کاملی درباره این ماده و اثرات مرگبار آن دارد و تحقیقات زیادی درباره آن به عمل آورده است.

 دکتر مدتی است مادهای به اسم «گل» وارد بازار شده است، آیا این مخدری جدید است یا اسمی جدید برای یک مخدر قدیمی است؟

– گل یک مخدر جدید نیست، در واقع همان «ماری‌جوانا» است که فروشندگان مواد برای سود بیشتر، برای آن اسم جدید و وسوسه‌کننده‌ای انتخاب کرده‌اند تا جوانها را به سمت این ماده بکشانند. سودجویان فکر می‌کنند اگر به جای «ماری‌جوانا» از کلماتی مانند «گل» استفاده کنند تمایل مصرف‌کنندگان برای دنبال کردن این ماده بیشتر می‌شود که متأسفانه در واقعیت هم همین‌طور است. اما باید بدانیم ماده‌ای که در خارج از کشور به اسم ماری‌جوانا معروف است و در برخی کشورها مصرف آن منعی ندارد چیزی نیست که اکنون مصرف‌کنندگان این ماده در کشور ما مصرف می‌کنند.

این ماجرا درست مثل ماجرای کراک است که چند سال قبل به عنوان ماده‌مخدری معروف شد که از خارج به ایران آمده و نئشگی زیادی دارد و متأسفانه همین مسأله باعث شد که معتادان زیادی به سمت آن هجوم بیاورند اما دیدیم که افراد بعد از مصرف آن به چه روزی در می‌آمدند.

واقعیت این بود که ماده اصلی کراکی که خارج از مرزهای ایران تولید می‌شود «کوکایین» است در حالی‌که در کشور ما کراک، از مخلوط کردن هرویین فشرده و مواد دیگر به دست می‌آید که مصرف این ماده مرگبار باعث بروز مشکلات زیادی در بین جامعه شده است و افراد بسیاری سلامت‌شان را با مصرف این ماده از دست داده‌اند.

  آقای دکتر، منشأ «گل» چیست؟

– سرمنشأ ماده‌مخدر «گل»، همان شاهدانه است. صمغ این ماده را حشیش می‌گویند. آن‌را علف یا گراس معرفی می‌کنند و مخدر جدیدی که نام آن گل است و در این گفتگو قرار است به آن اشاره کنیم، همان گل است.

  دلیل گرایش جوانها به سمت مخدر گل چیست؟

– چون آنها دنبال یک سرخوشی کاذب هستند که فکر می‌کنند با مصرف حشیش یا مواد مخدر دیگر به دست می‌آورند در حالی‌که این حس فقط به روزهای اول استفاده از این مواد بر می‌گردد و بعد از آن دیگر هیچ خبری از سرخوشی نیست. البته نباید از این مسأله چشم‌پوشی کرد که خیلی از جوانان واقعا نمی‌دانند که این مواد، مخدر هستند و نباید آنها را استفاده کرد. یکی از دلایل مصرف بی‌رویه این ماده، ناآگاهی است.

جوانهای ما شنیده‌اند که ماری‌جوانا در کشورهای دیگر مجاز است و حتی به عنوان دارو استفاده می‌شود، به همین دلیل با خودشان می‌گویند ما هم استفاده کنیم. حتی فکر می‌کنند وقتی کسی به آنها هشدار می‌دهد، هشدارش کاملاً اشتباه است و فقط قصد ترساندنشان را دارد، در حالی‌که همان‌طور که گفتم بین موادی که آنها دارند و مواد ما تفاوت بسیار زیادی است.

 آیا آماری درباره اینکه چه درصدی از مصرف کنندگان مادهمخدر گل مرد و چه تعداد زن هستند وجود دارد؟

– نمی‌شود تخمین زد. فقط می‌توانم بگویم که متأسفانه این ماده توسط خانمها نیز استفاده می‌شود و دلیل اصلی‌اش همان طرز فکر اشتباه درباره شادی‌زا بودن این مواد است. مصرف کنندگان این ماده باید بدانند این شادی ظرف مدت کوتاهی به افسردگی و انزوا تبدیل خواهد شد.

 این ماده فقط همراه با سیگار استفاده میشود؟

– نه، بعضیها آن‌را به شکل تنباکو در قلیان می‌کشند، برخی دیگر داخل سیگار، یک عده‌ای هم با آن شیرینی درست می‌کنند و به فروش می‌رسانند. این شیرینیها که به معجون زابلی، معجون بیرجندی و معجون بمب خنده معروف هستند همان سرخوشی کاذب را به مصرف کننده می‌دهد.

  چرا این اسامی را روی آن گذاشتهاند، آیا دلیلش این است که در آن مناطق تولید میشود؟

– نه، به این اسامی معروف هستند. اتفاقا این کیکها همه‌جا تولید می‌شوند و متأسفانه مرکز تولیدش هم یکی از شهرهای مرکزی است.

  شما به عنوان درمانگر با آدمهایی روبرو هستید که از گل استفاده میکنند؛ آنها چه خصوصیاتی دارند؟

– اینچنین افرادی از وابستگی روانی رنج می‌برند و نه وابستگی جسمی، یعنی اگر ماده یک ساعت دیرتر از موعد به آنها برسد شروع به پرخاشگری می‌کنند. متأسفانه یکی از دلایلی که برخی از افراد تصمیم به مصرف این ماده می‌گیرند این است که در باور آنها، گراس، علف و گل اعتیاد ندارند، در حالی که این‌طور نیست و اگر مواد مخدر فقط به جسم آسیب می‌رسانند، ماده‌ای مثل گراس روان انسان را به هم می‌ریزد.

از آنجا که افراد، معمولا این ماده را با سیگار مصرف می‌کنند ممکن است بعد از مدتی ریه شان هم با مشکل روبرو شود و از این حیث نیز آسیب زیادی ببینند. از علایم عمومی دیگر که در مصرف کنندگان این ماده دیده می‌شود، پرخاشگری، عصبی شدن، افزایش اشتها، قرمز شدن چشمها، پایین آمدن حافظه و لطمه‌های تحصیلی است. یک مورد متداول دیگر در این افراد، «سندرم بی‌انگیزگی» است. این افراد نسبت به تحولاتی که در اجتماع‌شان رخ می‌دهد به شدت بی‌تفاوت هستند. همان‌طور که شاهد هستیم بعضیها بعد از مصرف این مواد، شروع به راننندگی بی‌پروا در اتوبانها می‌کنند و تحت تأثیر آن ممکن است حوادث وحشتناکی را هم رقم بزنند.

 بعد از چه مدت مصرف، این اعتیاد شکل میگیرد؟

– چند ماه ممکن است فرد مصرف این ماده را متوقف کند اما وسوسه‌های این ماده به شدت بالاست، متأسفانه فرد به خاطر شادی، هیجان، توهم و حالت روانی برانگیختگی که به او دست می‌دهد دوباره تصمیم به مصرف می‌گیرد.

  ممکن است مصرف گل باعث مرگ شود؟

– وقتی یک نفر تحت تأثیر این ماده به شکل دیوانه وار رانندگی یا پرخاشگری می‌کند ممکن است دست به هر کاری بزند، کارهایی که باعث مرگ خودشان یا نزدیکانشان می‌شود.

  درمانی برای وابستگی شدید روانی که از آن صحبت کردید وجود دارد؟

– بله، اما درمان شدن این افراد فقط زمانی صورت می‌گیرد که تحت نظر روانپزشک متبحر باشند چون این ماده مستقیماً روی مغز تأثیر می‌گذارد، برای ترک چنین موادی بهتر است فرد در کنار رفتن به کمپ، حتما از خدمات پزشکی و روانپزشکی هم کمک بگیرد. منبع خبر:خبر آنلاین

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *